Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Fel motorolja vid service

  1. #1

    Fel motorolja vid service

    Hej

    Det var så att jag gjorde mellanservice på min 9-3 1,8t Biopower hos en märkesverkstad.
    När jag kollar i servicehäftet ser jag att dom använt 5w-30. Det står även i servicehäftet att om man använt någon annan olja än 0w-30 eller 0w-40 så gäller inte garantin.

    Skall jag åka in och klaga eller spelar det ingen roll? Slutar garantin gälla för jag kör på denna olja?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    681
    Medlem#
    8122

    Re: Fel motorolja vid service

    Jag har kanske åkt in och påpekat det hela, mest för att de ska notera det om det blir framtida strul. Tror inte att din bil kommer lida så mycket av den oljan men det kan vara bra att ha det på papper om det blir annat strul framöver.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Fel motorolja vid service

    GM Dexos 2 är ju 5w -30 & godkänd om det skulle va den dom hällt i!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    558

    Re: Fel motorolja vid service

    Är det en märkesverkstad så är det ju sannolikt Dexos2 oljan de har använt, och det är ju en förträfflig olja.

    Vore jag i dina kläder skulle jag fråga om det är Dexos2 oljan de har använt, om så är fallet skulle jag sova otroligt bra om nätterna.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Fel motorolja vid service

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Är det en märkesverkstad så är det ju sannolikt Dexos2 oljan de har använt, och det är ju en förträfflig olja.

    Vore jag i dina kläder skulle jag fråga om det är Dexos2 oljan de har använt, om så är fallet skulle jag sova otroligt bra om nätterna.

    ånej, sakta i backarna enligt en tidigare tråd om ett snarlikt fall så kan man nästan tro att saabmotorer havererar direkt om man häller i fel olja, detta är MYCKET viktigt. Saab motorer är extremt känsliga saker och de GM klassade oljorna som finns är naturligtvis framtagna för just Saab och använder man nåt annat ja då vete gudarna hur det går.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    558

    Re: Fel motorolja vid service

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Är det en märkesverkstad så är det ju sannolikt Dexos2 oljan de har använt, och det är ju en förträfflig olja.

    Vore jag i dina kläder skulle jag fråga om det är Dexos2 oljan de har använt, om så är fallet skulle jag sova otroligt bra om nätterna.

    ånej, sakta i backarna enligt en tidigare tråd om ett snarlikt fall så kan man nästan tro att saabmotorer havererar direkt om man häller i fel olja, detta är MYCKET viktigt. Saab motorer är extremt känsliga saker och de GM klassade oljorna som finns är naturligtvis framtagna för just Saab och använder man nåt annat ja då vete gudarna hur det går.

    Precis så. Och därmed min poäng att använder man Dexos2 olja så är man trygg.

    Använde vekstaden en annan olja så tror jag inte motorn rasar p.g.a. detta, men eftersom trådskaparen ställer frågan så finns det kanske ett mått av osäkerhet inför detta ämne?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Fel motorolja vid service

    med tanke på mängden trådar om detta så verkar saab ägarna vara MYCKET osäkra i ämnet........allt annat än Dexos är snart likställt med avlivning av motorn !

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Fel motorolja vid service

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    med tanke på mängden trådar om detta så verkar saab ägarna vara MYCKET osäkra i ämnet........allt annat än Dexos är snart likställt med avlivning av motorn !
    Grejen är ju den att om någon frågar vilken olja man ska ha... då svarar man såklart att man bör använda en olja med rätt klassning. Många frågar om dom kan använda olja X & när man då påstår att oljan inte uppfyller rätt klassning verkar det som många blir lite lätt sura & envisas ändå med att det går nog bra & skiter i råden, varför då fråga!

    För att göra det väldigt enkelt att välja olja... kör på olja med rätt klassning oavsett vilket märke på oljan så slipper man fundera!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    558

    Re: Fel motorolja vid service

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    med tanke på mängden trådar om detta så verkar saab ägarna vara MYCKET osäkra i ämnet........allt annat än Dexos är snart likställt med avlivning av motorn !
    Ingalunda. Mobil1 0W40 och Castrol Edge 0W30 har forumets enade godkännande som "trygga" oljor. Liksom alla andra oljor som uppfyller klassningen.

    Däremot uppstår osäkerheten när bilägare ser sin chans att spara några kronor vid varje oljebyte genom att köpa oljan XXXX på varuhuset XXXXX då man tror att den är utmärkt bara för att det är helsyntet och samma viskositet.

    Det är inte alls säkert att oljor utan rätt klassning är farliga för motorerna, men är det något jag ABSOLUT INTE chansar med för att spara några kronor så är det motoroljan. Visst; jag kan köpa ett avgassystem på Biltema, eller ett icke-SAAB bilbatteri någon annanstans. Men motorolja? Nope där gamblar jag inte.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Fel motorolja vid service

    Ja chansar man med att byta till en olja utan rätt klassning kan man så klart spara någon krona, säg 100kr/byte. Om vi jämför det med vad ett motorhaveri efter säg 15000mil kostar (taget ur luften men 15000kr känns ganska nära, kanske mer) och man byter olja var 1500mil så sparar man alltås:

    15000/1500= 10byten*100kr/byte = 1000kr.

    Haveriet kostar -15000+1000(det man sparar på billiga oljan) = -14000

    Den billigare oljan kan då helt plötsligt kosta dig 14000/15000 mil du kör = 0,93kr/mil går du back.

    Om man då räknar med att man med en bra olja gör en renovering var 45000mil blir bara kostnaden -0,62öre/mil eller 9333kr/renovering.

    Så med en billig olja som behöver renovera motorn var 15000 mil isf 45000mil till en kostnad av 15000 blir kostnaden 9333kr/15000mils intervall.

    Därför kan man tjäna på att köpa en olja med rätt klassning och kvalitet.

    MVH
    Fredrik

    Ps. Om motorrenoveringen är dyrare ökar så klart kostnaden. Hoppas att ni hängde med i resonemanget och uträkningarna.

    Och köp olja av RÄTT klassning och sov lungt om nätterna.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573

    Re: Fel motorolja vid service

    Gillar Stefans första inlägg. Jag personligen tycker oljeoron till T7 maskiner har gått lite långt. Jag själv kör bara på Mobil 1 och tycker man bör följa rekommendationerna.
    Men som kul kontrast min kollegas gamla farsa har en 9-5:a 2,0t sedan som gått runt 28000mil med originalturbo japp en GT17, och inget annat åtgärdat mekaniskt. Och på vilken olja? Biltema 5w/40 och med Biltema oljefilter sedan gubben köpte bilen när den gått cirkus 3-4000mil. Oljebyte har skett med c:a 1000mils intevall och han har kört mestadels landsväg då han bor på vischan. Alla andra filter som den bilen servas med kommer också från Biltema.
    Åkte i den bilen häromveckan och kan meddela att den går jäkligt fint.
    Gubben liksom jag själv som tycker att lämna in dyrt till märkesverkstad för att få stämplar i boken känns lite överdrivet.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12

    Re: Fel motorolja vid service

    Precis håller också med om det där med oljan har gått överstyr till T7 motorerna. Gjorde olje byte i september köpte en bra helsynt på AD_Center 5/40 600kr. Vilket märke det är ger jag blankaste i.
    Bilen går som en klocka.
    Kanske ska prova biltemas nästa gång

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148

    Re: Fel motorolja vid service

    måste bara anmärka att biltema faktist har olja med Gm klassningen men ränat på liter pris så är inte den billigare än dexos2(eller vaf den heter) inte i Linköping iaf.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: Fel motorolja vid service

    Citat Ursprungligen postat av christer97
    Precis håller också med om det där med oljan har gått överstyr till T7 motorerna. Gjorde olje byte i september köpte en bra helsynt på AD_Center 5/40 600kr. Vilket märke det är ger jag blankaste i.
    Bilen går som en klocka.
    Kanske ska prova biltemas nästa gång

    För det priset får du 10 liter GM Dexos2 hem till dörren från tyskland.
    Varför köpa "fel" olja dyrare?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  15. #15

    Re: Fel motorolja vid service

    Det var bra pris. Tack för tipset

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573

    Re: Fel motorolja vid service

    Jag brukar också handla rätt olja från tyskland, mapodo är störst, men jag brukar handlafrån Öldepot, funkar jättebra.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234

    Re: Fel motorolja vid service

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Gillar Stefans första inlägg. Jag personligen tycker oljeoron till T7 maskiner har gått lite långt. Jag själv kör bara på Mobil 1 och tycker man bör följa rekommendationerna.
    Men som kul kontrast min kollegas gamla farsa har en 9-5:a 2,0t sedan som gått runt 28000mil med originalturbo japp en GT17, och inget annat åtgärdat mekaniskt. Och på vilken olja? Biltema 5w/40 och med Biltema oljefilter sedan gubben köpte bilen när den gått cirkus 3-4000mil. Oljebyte har skett med c:a 1000mils intevall och han har kört mestadels landsväg då han bor på vischan. Alla andra filter som den bilen servas med kommer också från Biltema.
    Åkte i den bilen häromveckan och kan meddela att den går jäkligt fint.
    Gubben liksom jag själv som tycker att lämna in dyrt till märkesverkstad för att få stämplar i boken känns lite överdrivet.
    Han kör ju motorn snällt. Sliter ju inte på oljan när man kör långkörning. Kör man mycke stadskörning så slits det ju mer på oljan. Kallstarter och korta sträckor gör att det blir större mängd av bränsle och kondensvatten i oljan.

    Så länge oljan har viskositet 0W-30, 0W-40, 5W-30 eller 5W-40 som uppfyller GM-LL-A-025 så är man på säkra sidan. Är man osäker på vad man skall ha och vad man kan ha så kan man la sig tid att leta fram instruktionsboken och läsa sig till rekommendationerna. Följer man dem så är man ju som sagt säker på att motorn inte tar skada.

    Sen till trådskaparen. 5W-30 är inte skadlig för din motor, vet många biopower bilar som rullar med den oljan. Just för att den är godkänd med kvalitén GM-LL-A-025.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    201

    Re: Fel motorolja vid service

    Gott folk!

    Jag blir så irriterad. Läste tråden och susade in på www.oeldepot24.de

    För att utnyttja fraktkostnaden maximalt kunde man beställa 4x5 Liter av den oljan som verkstaden hällt i TS bil för totalt 95,50 EUR (knappt 900 spänn).

    Detta ger alltså en literkostnad på lite under 45 kr. Löjligt billigt....

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    201

    Re: Fel motorolja vid service

    Lite osammanhängande ovan...

    Min irritation beror alltså på att någon/några mellanhänder tjänar grymma pengar på oljan vi köper. Motsvarande olja på biltema kostar t ex 119 spänn litern.

    Tyskarna tjänar också pengar på att sälja olja till mig, och trots en relativt hög fraktkostnad (ca 11 kr/L) så blir det alltså så pass mycket billigare att beställa från Tyskland.

    Beställde bromsdelar från tyskland för några veckor sedan, det var ungefär samma prisskillnad på de grejerna. Då beställde jag på måndag morgon och grejerna kom till min hemadress innan lunch på onsdagen (mindre än 48 timmar efter beställning).

  20. #20
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076

    Re: Fel motorolja vid service

    Vill man inte beställa olja från Tyskland kan man åka till Gustaf E Bil i Skövde och köpa 5l Dexos 2 för 299:-

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •