Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Laddar bara grundladd?? Saab 900T -97

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48

    Laddar bara grundladd?? Saab 900T -97

    Tjena jag har en ng900 2,0T -97. Undrar om det är nåt fel nånstans på bilen för att hur jag än gasar så stiger inte turbo mätaren högre än till mitten på det gula. Den håller sig där konstant efter ~3300 varv och uppåt...

    Värt att nämnas är att för två dar sen när ja körde hem så laddade den hela vägen upp på början på det röda(alla växlar) och den gick bra... sen nästa dag så när jag gasade på igen så var det halvvägs igen.. sen efter den hade stått i solen och ja skulle hem inträffar samma fenomen.. men då när den går som bäst (lite inne på det röda) så släpper trycket helt och laddar nästan inget... efter en närmare titt så märker jag att röret till intercoolern satt löst... tryckte dit det och nu laddar den som den gör.. halva gula...

    vad ska jag göra
    byta tändstift (till vilka)?
    testa magnetventil...hur kollar man om den är trasig?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Okey, ja var ute och provkörde lite.. drog ut säkring nr 13 till APC'n som det står.. ingen skillnad.. alltså laddar den bara halva gula...snälla hjälp mig...!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Ingen möjlighet att testa med en ny MV?
    Har du kollat wastegaten åxå, så att det inte hoppat av, eller kärvar?


    Mvh

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    är det bara magnetventiler från saab 900 som passar? hur ska ja kolla wastegaten.. menar du armen som öppnar och sluter? för den kärvar väl inte.. den ska väl vara rätt trög?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Arthur
    är det bara magnetventiler från saab 900 som passar? hur ska ja kolla wastegaten.. menar du armen som öppnar och sluter? för den kärvar väl inte.. den ska väl vara rätt trög?
    Lättaste att kolla om wastegate kärvar är nog att lossa stången från axeln dvs i bilden nedan ta bort "retaining clip" (eller som i mitt fall, gemet ) & sen dra loss stången från axeln. när detta är gjort skall armen till wastegaten gå att rotera lätt, stången däremot är ju fjäderbelastat i tryckklockan så där känns ju ett tydligt motstånd.
    När armen hoppade loss från min WG försvann ju allt laddtryck eftersom WG:n ju bara "flöjlade i vinden" så jag tror inte det är problemet hos dig.


    Vad gäller magnetventiler så tror jag att det är samma till alla bilar med T5 dvs att även de till 9000 passar men det får nån annan bekräfta.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Ere plättlätt att lossa på wastegatearmen underifrån på en 9000, eller kommer jag att bränna upp mina armar om jag försöker?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Ere plättlätt att lossa på wastegatearmen underifrån på en 9000, eller kommer jag att bränna upp mina armar om jag försöker?
    Svaret på båda frågorna är väl "Ja", dvs det är inte komplicerat men ganska trångt & det blir varmt fort, jag körde en kall bil ca 500 meter innan jag trixade med wastegaten & lyckades bränna pannan då jag stack dit huvudet för att se bättre.
    Men för att travestera GP: det krävs ingen klinik för mikrokirurgi för att komma åt.


    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    har inte hunnit kolla wastegaten men ja kopplade ut magnetventilen och bilen gick exakt likadant.. alltså...måste testa med en hel magnetventil.. någon i göteborg som har en till salu.. lånar ut... ?!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Nu har jag testat lite med magnetventilen... jag skruva av den och provade att blåsa i C W R.. gick att blåsa och suga i C W men inte R... sen så testade jag att koppla bort W och köra utan den slangen... shiit va den gick.. som en skållad gris... ladda högt.. våga inte gasa mer... men en bra bit in på det röda..

    betyder detta att magnetventilen är pajj eller kan det fortfarande vara nåt annat?!?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Svaret på båda frågorna är väl "Ja", dvs det är inte komplicerat men ganska trångt & det blir varmt fort, jag körde en kall bil ca 500 meter innan jag trixade med wastegaten & lyckades bränna pannan då jag stack dit huvudet för att se bättre.
    Men för att travestera GP: det krävs ingen klinik för mikrokirurgi för att komma åt.


    Lycka till!
    Vette fasen vad det är för fel på mig och min bil isåfall, för är det någon gång jag velat kontakta en klinik för mikrokirurgi så var det nu när jag skulle pilla loss WG-armen.
    Var ju massor med pinnar, rör och annat jox som satt ivägen och var asvarma.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240
    Citat Ursprungligen postat av Arthur
    Nu har jag testat lite med magnetventilen... jag skruva av den och provade att blåsa i C W R.. gick att blåsa och suga i C W men inte R... sen så testade jag att koppla bort W och köra utan den slangen... shiit va den gick.. som en skållad gris... ladda högt.. våga inte gasa mer... men en bra bit in på det röda..

    betyder detta att magnetventilen är pajj eller kan det fortfarande vara nåt annat?!?


    efter som den ladda skit mycket nu när du inte hadde W på så e ju westgaten ok den öppnar inte om du inte har den slangen på..

    jag skulle sätta en tia på magnetventilen prova en annan så kommer det säkert och fungera..

    mvh//joel

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Okey...ska eventuellt testa en ny imorgon... körde nu på kvällen(kallare) me den efter att ha pillat på magnetventilen och ryckt slangarna osv så börjar den ladda lite mer än halva gula...

    När man drar på så ungefär vid 3400 varv så börjar det typ vissla lite mer i motorn och laddet går upp lite över hälften på det gula för att snabbt sjuka tillbaka halvvägs igen... det låter som om nån typ visslar lite starkare.. den suger liksom lite mer låter det som, men pallar inte att hålla det suget utan får släppa av...

    och jag har fråga om det knackar från magnetventilen när man slår på tändningen är den paj då? och ska laddtrycksmätaren stiga till början på det gula när man slår på tändingen för att sedan på tomgång fösa lite i mitten på det vita..? Mätaren går aldrig ner till botten förutom när man drar ut nyckeln...

    tacksam för all hjälp och alla svar jag får! (börjar lära mig saker efter 24h sökande och läsande i detta forum)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Ingen som kan besvara mina frågor?

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Arthur
    Okey...ska eventuellt testa en ny imorgon... körde nu på kvällen(kallare) me den efter att ha pillat på magnetventilen och ryckt slangarna osv så börjar den ladda lite mer än halva gula...

    När man drar på så ungefär vid 3400 varv så börjar det typ vissla lite mer i motorn och laddet går upp lite över hälften på det gula för att snabbt sjuka tillbaka halvvägs igen... det låter som om nån typ visslar lite starkare.. den suger liksom lite mer låter det som, men pallar inte att hålla det suget utan får släppa av...

    och jag har fråga om det knackar från magnetventilen när man slår på tändningen är den paj då? och ska laddtrycksmätaren stiga till början på det gula när man slår på tändingen för att sedan på tomgång fösa lite i mitten på det vita..? Mätaren går aldrig ner till botten förutom när man drar ut nyckeln...

    tacksam för all hjälp och alla svar jag får! (börjar lära mig saker efter 24h sökande och läsande i detta forum)
    När laddtrycks mätaren i bilen står rakt upp så är det normalt atmosfäriskt tryck.
    sjunker den under de så är det undertryck och helt normalt när bilen står på tomgång.
    När den kommer in på de gula börjar turbon ladda och vid hälften av de gula är GLT ungefär.

    Helt normalt betende.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av LM

    Vad gäller magnetventiler så tror jag att det är samma till alla bilar med T5 dvs att även de till 9000 passar men det får nån annan bekräfta.
    Stämmer bra det! Sitter även på DI/APC bilar.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    när man har på tändningen och drar ut W sladden till magnetventilen så låter det zzzzzzzzzzzz typ spänningsfel från hålet... täpper man igen hålet så försvinner ljudet...? är magnetventilen körd eller? Kör man utan W sladden så laddar den gött som fan..

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Jahapp.. då har jag testat med en ny magnetventil... ingen skillnad!! laddar ett stabilt grundladd... varken mer eller mindre...
    kan det vara nåt med elkontakten/sladden?? Tänkte mäta upp spänningen...
    behöver veta vad det ska vara för spänning och hur man ska mäta!!!!!!!...

    annars är jag öppen för förslag..ska kolla alla slangar igen..sen är det ju trionic 5 styrdonet som kan vara sönder... nån som vet vart det sitter...?!

    need help!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Arthur
    Jahapp.. då har jag testat med en ny magnetventil... ingen skillnad!! laddar ett stabilt grundladd... varken mer eller mindre...
    kan det vara nåt med elkontakten/sladden?? Tänkte mäta upp spänningen...
    behöver veta vad det ska vara för spänning och hur man ska mäta!!!!!!!...

    annars är jag öppen för förslag..ska kolla alla slangar igen..sen är det ju trionic 5 styrdonet som kan vara sönder... nån som vet vart det sitter...?!

    need help!
    MV skall ha tolv volt, du mäter på mittersta stiftet. Tror inte det är Trionicboxen det är fel på, men om du vill kolla så sitter den i "akvariet" mellan motorrum och torpedvägg.

    Hade ett liknande problem som det du beskriver, efter byte av MV så laddade min bil bara GLT och knappt det. Jag misstänkte att GLT var fel, och efter en koll hos SAAB visade det sig att GLT låg på ca 0,2 vilket är på tok för lågt då 0,4 är ett riktigt värde.

    Jag skulle rekomendera dig att kolla upp dit grundladdtryck (GLT), det kan bli lite knasigt pga av de översvängningar/överladd du haft. Kolla även alla slangar till och från MV.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    okey...MV verkar funka... hade ström till sig...är det trionic 5 som sitter på krängningsstången... en liten svart dosa med en kontakt och en slang? eller är det mappsensorn? i vilket fall som helst så har jag märkt en sak på bilen...

    om man börjar gasa gasen i botten på 3(4,5)'an vid typ 2500 varv så börjar den ladda och den fortsätter ladda fram till ~3200 varv... alltså laddar nästan hela vägen till det röda men sen så släpper den av... och går tillbaka till grundladd...Kan det vara såhär att wastegatearmen öppnar för mycket typ öppnar fullt för att när man rycker W-slangen till MV så är WG stängd och då laddar turbon fullt..?!?!?!? och hur kan man justera laddtrycket... finns det några skurvar man ska skruva på???

    SAAB

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kollat så det inte läcker någonstans?
    Provtryckt systemet?
    Det kan vara dags att göra annars om den laddar men sjunker på högre varv.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Laddar bara 0.5 bar, Saab 9000 2.3T
    Av xNz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 16:50
  2. Har bara grundladd 2,3t-93
    Av 900larven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 23:17
  3. Laddar bara grundladd!!
    Av Arthur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-16, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •