Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Låg varvtal efter batteribyte OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Låg varvtal efter batteribyte OG9-3

    Hej

    Bytte batteri i helgen då den gamla hade en spänning på 12.3-12.4. Efter lite surfande bestämde jag mig för att köpa Biltemas calcium/silver batteri på 62Ah.
    Efter monteringen laddade jag batteriet med en elektronisk batteriladdare (typ ctec).

    I morse, när jag körde till jobbet märkte jag att (vid trafikljus och korsningar) tomgången sjönk ner till ca 4-500 rpm från tidigare stabila 900.
    Det kändes som om motorn var nära att dö. Väl framme efter ca 8km kändes det som om tomgången hade stabiliserat sig.

    Är detta vanligt (adaption fas kanske)?
    Och det här med adaption, MÅSTE man köra några fullgas repor eller blir det bra ändå fast tar längre tid?

    Bilen: OG9-3, 99:a, steg1, automat
    OG9-3 Steg1 (1999)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Fick samma fel efter att ha batterijorden bortkopplad. Lät motorn stå på tomgång i 5 minuter så att motorn fick lära sig hantera att AC:n går av och på och så vidare. Nån vecka efter så var tomgång omväxlande låg och hög när jag startade motorn, men den blev allt bättre och går nu helt normalt.

    Min bil är den i signaturen, så den är ju relativt lika.

    Även Bollman har jag för mig har liknande erfarenheter...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Tackar, då blir det säkert bra med tiden.

    Nu tänker jag lite högt här, tomgångs varvtal ska ligga på ca 900 rpm, varje gång en belastning i form av AC/ACC, servo, fläkt etc. går igång ska en kompensation signal skickas så varvtalet hålls stabilt.
    Det borde ju vara enskilda statiska kompensationsvärden för dessa belastningar för jag kan inte tänka mig att datorn lagrar kompensationsvärden för kombinationer av olika last.

    Alltså att AC har en statisk förprogrammerad kompensationsvärde som tas i bruk när AC slås på och inte att datorn skulle lära sig och lagra kombination av tex. AC + kylarfläkt.

    Som sagt bara lite funderingar, jag ifrågasätter inget.
    OG9-3 Steg1 (1999)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Så där gör alla mina Trionicstyrda kärror efter batteriet varit urkopplat.

    Speciellt de senaste med automat o ACC.
    Fick höra för några år sedan att de kan ta upp till 5 mil innan det adapterar sig tillbaka.

    Ett tips jag då fick va att alltid ta bort minuspolen först om man byter/kopplar in inom några minuter. Då reagerar tydligen systemet bara som en "nollning" och går igång som den ska så fort motorn blir varm.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    119

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Hur kan det skilja på vilken pol du kopplar bort först?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:15. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SE -98 Steg 1 SÅLD
    Saab 9-5 2,3t sc -06 Steg 1
    Saab 9-5 2,3t sc -04 Steg 1

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    50

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Hej

    Det kan vara en bra idé att lossa minuspolen först vid batteribyte ja, detta för att minska risken till kortslutning/gnistbildning om man är oaktsam.

    Att trionic skulle reagera annorlunda på att lossa pluspol först är nog ytterst tveksamt!

    Att din motorgång är orolig beror nog på att den är i behov av adaptering efter att du gjort ecu strömlös!
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Ja minnes regeln minuspol först av och sist på, har bara med personsäkerhet att göra.

    Har man slagit lednyckeln i jord när man skruvat bort pluspolen först efter att ha laddat batteriet så det finns gott om knallgas i luften så batteriet sprängs, så minns man det för hela livet. Samma om man har ett klockarmband i metall och lyckas kortsluta pluspolen till jord.. Bilbatterier är ingen lek..

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Lite offtopic, men man har ju sett en och annan 9-5 -98 med ett fint märke på tryckröret i alu på alldeles lagom verktygsavstånd från pluspolen...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Samma om man har ett klockarmband i metall och lyckas kortsluta pluspolen till jord.. Bilbatterier är ingen lek..
    Been there - done that! Fy fan va varmt det blev. Hade ett "snyggt" armband runt handleden ett par veckor efteråt
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    119

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Lite offtopic, men man har ju sett en och annan 9-5 -98 med ett fint märke på tryckröret i alu på alldeles lagom verktygsavstånd från pluspolen...

    Mvh
    Japp, jag satte själv ett hål i mitt när man slant med ringnyckeln. Small rätt bra kan tilläggas...
    Saab 9-5 2,0t SE -98 Steg 1 SÅLD
    Saab 9-5 2,3t sc -06 Steg 1
    Saab 9-5 2,3t sc -04 Steg 1

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Själv lyckas jag med bedriften att bränna av bromsröret under baksätet på min OG900 när jag skulle koppla ur extrabatteriet jag hade i skuffen (för stereobygget), pluskabeln som gick från motorrummet (50kvmm) tappade jag ner rakt på bromsröret som smälte direkt.

    Typiskt var att jag skulle plocka ur stereogrejerna för att packa bilen med grejer för en fjällresa samma dag......

    Stort tack till Umeå Bromsservice som då akuthjälpte mig och skarvade röret på plats!
    (För typ 20 år sedan nu).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Den elektriska strömmen vandrar från + till -/jord.
    Elektronerna går åt andra hållet, från -/jord till +.

    Grundläggande fysik.

    Ska man gå riktigt djupt in i logikkretsars funktioner, som ju finns i styrdonet, så töms dessa på intermittent lagrad information av den lilla stömrörelse som sker när man lyfter bort - först.

    Lyfter man + först så blir det bara ett avbrott, normalt. Finns ju kondensatorer och annat som laddar ur sig mot jord/- också. Därför ska man alltid vänta en liten stund vid nollning.

    Sen att säkerhetsfrågan också är viktig beror på samma fysiska fenomen då elektronernas rörelser ger gnistbildning.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    119

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Nej.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SE -98 Steg 1 SÅLD
    Saab 9-5 2,3t sc -06 Steg 1
    Saab 9-5 2,3t sc -04 Steg 1

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Väcker lite liv i denna tråden då jag vill ställa en liten fråga gällande batteriet och gnistbildning.
    Jag har förstått att man alltid ska ha som regeln först av, sist på, med minus-polen.

    Men när man ska meka med bilen och det är bra att göra den strömlös, behöver man lossa bägge polerna då eller räcker det med bara minus medans man utför sitt arbete?

    Chrille
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Samma om man har ett klockarmband i metall och lyckas kortsluta pluspolen till jord.. Bilbatterier är ingen lek..
    Gjort det med en silver ring en gång... Det smälte delar av ringen och efter jag hade fått av mig rinen och lagt på kylsalva så kunde man se exakt vart min ring hade suttit även efter någon vecka... Fy fan vad ont det gjorde... Men jag har aldrig ring eller klocka på mig längre om jag inte bara ska byta olja eller fylla vatten/spolarvätska...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    De räcker ja att du tar bort en pol bara du kan få bort kontakt stycket så långt att de inte kan hoppa ström mellan.
    Kan de det är de bättre att ta bort båda men behöver oftast inte göras.
    Bara fordonet blir strömlöst.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Och om man då bara plockar bort en pol, så är det givetvis minuspol då?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Minuspol av först på sist.

    Glöm allt annat snack här om att det skulle bli "ännu bättre" att ta bort båda polerna eller att det spelar nån roll elektriskt vart man bryter kretsen. Vet inte om vissa här sov på fysiklektionerna i högstadiet eller om de testade röka på, men nu är det nog med trams och svartkonst.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    Haha. det är uppfattat.
    För övrigt sov jag oftast, & när jag inte gjorde det rökte jag på
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-29 klockan 18:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  20. #20

    Re: Låg varvtal efter batteribyte

    När man tar av minuspolen så måste man försäkra sig att kabeln inte vill sakta glida tillbaka igen och lägga sig mot polen - ibland kan det vara ganska trångt och lite rörelseutrymme för kablarna.

    mao. lägg några tidningsblad eller vad som helst isolerande mellan pol och kabelsko så att även om det ramlar tillbaka så skall det inte kunna få kontakt igen och smälla, är man osäker på den biten så kan man också ta bort plusspolen och säkra på samma sätt - men elektriskt sett så är det ingen skillnad.

    kom ihåg minnesregeln att minuspolen alltid lossas först och alltid plockas på batteripolen allra sist.

    som tekniker som arbetar med spänningsatta system så har jag aldrig några ringar, armband/klockor eller halsband i metall på mig - jag har lyssnat på andra som har gjort misstagen och sett deras ärr runt fingrar, armband och ett fall även hals, tagit lärdom och jag har hittills klarat mig...

    Moderna underhållfria batterier utan skruvlock avger mycket lite vätgas - för det mesta ingen vätgas alls om man inte kört jätteladdaren hubert och det bubbla för fullt i batteriet alternativt laddat ur väldigt mycket under kort tid

    Dock skall man alltid hantera det som om det vore vätgas i närheten och jag brukar alltid med rejäl pust med munnen blåsa omkring innan där jag skall lossa kabeln och det kanske blir gnista och den vägen späda ut och röra om ev. vätgas som kan gömma sig.

    vätgas är i sig väldigt lätt i koncentrerad form så den gömmer sig inte i några håligheter någon längre tid.

Liknande ämnen

  1. Död fjärrnyckel efter batteribyte OG9-5/OG9-3
    Av T-Boy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2023-04-01, 17:55
  2. [LÖST] Bilen död efter batteribyte NG9-3
    Av Jäder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2015-02-21, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •