Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vilket audio system har man?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Vilket audio system har man?

    Nu en undrande jag i en djungel av olika ljudsystem, vad o hur kan jag se vad jag har för sorts ljudsystem i just min importerade 900ng. Finns olika ljudsystem och utan att börja gräva i allt menar ta bort dörrsidorna o sånt. Kan man se nån riktlinje på vad man har. Jag har i alla fall en coupe och va jag tycker hyffsat ljud för att vara original det sitter högtalargaller i dörrsidorna men det låter inget från dom det är bak och i instrumentbrädan. Sen är det en Clarion cd växlare i skuffen inbyggd på vänster sida. Jag får oxå opp all info från stereon visas i displayen på SID. Jag har vart en Opel fantast tidigare och nu får jag försöka lära mig lite av Saabs grejjer

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Vilket audio system har man?

    Då har du ett AS2 som saknar högtalare i dörrarna. AS3 har 6.5" midbasar i dörrarna o steget sitter i ac-konsol till vänster om passagerarens ben. Finns ett gäng trådar i ämnet. Sätta i högtalare inget problem men du får sannolikt dra kablar till dem - görs lämpligen genom befintlig kabelstam.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Vilket audio system har man?

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    Då har du ett AS2 som saknar högtalare i dörrarna. AS3 har 6.5" midbasar i dörrarna o steget sitter i ac-konsol till vänster om passagerarens ben. Finns ett gäng trådar i ämnet. Sätta i högtalare inget problem men du får sannolikt dra kablar till dem - görs lämpligen genom befintlig kabelstam.
    oki verkar lite tillkrånglat med alla dessa olika, men cd växlarn då e det original det? Min flickvän har oxå en 900 av samma årsmodell 96 men hon har ingen eller inget spår efter nån växlare. Är det 3.5" i instrumentbrädan? Kan man få i större där eller? Så då har man ett steg bara om det finns högtalare i dörrarna fram då? Är det koaxial högtalare fram typ 2 vägs eller 3 vägs?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Vilket audio system har man?

    viewtopic.php?f=6&t=316723&hilit=as3

    Lite info
    Ja, växlaren är orginal o ja du har 3.5" i brädan.
    Om du tycker din ljudbild är ok nu så är du inte värsta ljudfreaket o kommer troligen blir nöjd med att byta ut 3.5" :orna samt stoppa in ett par midbasar. Tycker jag oxå räcker långt till vanlig lyssning. Kanske bakhögtalarna behöver bytas men för att det skall ge effekt kommer nog ytterligare steg till o krånglar till saker o ting. Jag skulle iaf börja med dörrhögtalare o byta i brädan.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: Vilket audio system har man?

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=316723&hilit=as3

    Lite info
    Ja, växlaren är orginal o ja du har 3.5" i brädan.
    Om du tycker din ljudbild är ok nu så är du inte värsta ljudfreaket o kommer troligen blir nöjd med att byta ut 3.5" :orna samt stoppa in ett par midbasar. Tycker jag oxå räcker långt till vanlig lyssning. Kanske bakhögtalarna behöver bytas men för att det skall ge effekt kommer nog ytterligare steg till o krånglar till saker o ting. Jag skulle iaf börja med dörrhögtalare o byta i brädan.
    Ja jag e ju lite inne på att byta ut så här att jag tar bort 3.5" helt, och köper ett 6.5" kit med lösa diskanter och monterar diskanterna under gallret i brädan istället och 6.5" i dörrarna fram. Undra om inte det blir bättre ljudbild eller. Annars måste jag ju skaffa ett steg eftersom det förstnämnda blir 4 högtalare fram och det jag nämnde fortfarande 2 fram då diskanterna går på samma som i dörrarna. En fråga till kommer man åt högtalarna på instrumentbrädan o skruva ur dom eller är det nåt special?

Liknande ämnen

  1. kopplingschema 9000 Audio System?
    Av TebbeBoy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 09:36
  2. Audiosystem i 9000
    Av scsk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:15
  3. 9000 Audio system
    Av gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •