Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hitta förstabilen.....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Hitta förstabilen.....


    Såhär såg min första-Saab ut en gång i tiden (2009)
    Önskar att jag inte sålde den... Men

    Den gick det till Växjö för att brukas av några killar.

    Var och provkörde den i höstas. En helt annan bil, tyvärr...

    Någon som köpte den eller vet om det går i Växjö, Norrland eller är skrotad kanske?

    Låg ute för 14.000 på Blocket över hela sommaren.

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Hitta förstabilen.....

    Citat Ursprungligen postat av viktor9k

    Såhär såg min första-Saab ut en gång i tiden (2009)
    Önskar att jag inte sålde den... Men

    Den gick det till Växjö för att brukas av några killar.

    Var och provkörde den i höstas. En helt annan bil, tyvärr...

    Någon som köpte den eller vet om det går i Växjö, Norrland eller är skrotad kanske?

    Låg ute för 14.000 på Blocket över hela sommaren.

    Mvh
    skickade ett sms till transportstyrelsen
    Ägare Kasem Fattah
    Ort Eskilstuna
    Status avställd 111203
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Hitta förstabilen.....

    Den ägs av en privatperson iaf.
    Köptes 2011-09-26 och avställdes 2011-12-03.

    Jag har ingen fax så jag kan inte se var den är någonstans och ids inte kosta på mig ett SMS från Transportstyrelsen för det kan du göra själv om du verkligen vill veta.

    EDIT: Någon minut för sen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Hitta förstabilen.....

    Ok, någon i Eskilstuna som känner han/hon?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hitta förstabilen.....

    "Just walk away"

    Köpa tillbaka en bil haft innan är nog sällan en bra sak. Ofta har man en idealiserad bild av hur bra bilen egentligen var och dessutom blir inte bil en sekund yngre eller får mindre mil på mätaren alltefter tiden går
    Risken är att du kommer bli så grymt besviken att det inte finns ord för det

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Hitta förstabilen.....

    Hittade en Kasem Fattah på facebook men från örebro en med samma namn eller ??

    på eniro finns ingen Kasem Fattah men kommer upp ett annat namn hashem fattah från linköping.

    men bilen står på en kasem fattah från eskilstuna.
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hitta förstabilen.....

    Är en 20-åring som har den.

    Kasem xxxx Fattah
    Bxxxxxxxxxvägen xx A lgh xxx
    632 xx Eskilstuna


    Du får PM med komplett adress...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Hitta förstabilen.....

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    "Just walk away"

    Köpa tillbaka en bil haft innan är nog sällan en bra sak. Ofta har man en idealiserad bild av hur bra bilen egentligen var och dessutom blir inte bil en sekund yngre eller får mindre mil på mätaren alltefter tiden går
    Risken är att du kommer bli så grymt besviken att det inte finns ord för det
    Ofta har man precis som bollman säger en idealiserad bild av hur fantastisk den bilen var och mycket trevliga minnen. Jag har faktiskt hyffsat nyligen köpt tillbaka en bil jag ägt tidigare, en 900R -96, men den sålde jag pga dålig ekonomi när jag pluggade och nu passar den utmärkt som vettig vinterbil. Den har då bara haft samma ägare under de drygt 2 åren som jag inte ägt den och skötts väl, givetvis har den blivit lite mer sliten och känslan kanske inte är exakt som förr, men ändå kul att äga en bil som man kan relatera till

    Förövrigt såg jag också din 9000 till salu på blocket i somras, såg fin ut med! Men den kanske var mer sliten än vad den såg ut på bilden.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Hitta förstabilen.....

    Tack för alla svar.

    Tyvärr är det precis som Bollman skriver...

    Åkte upp med broren i höstas.

    Sido-lister var av, motkörda skärmlister, solblekt, kantkörda fälgar, rostiga bromsOK, hål i reflexramp. Cd-högtalarknåp inne i bilen. Inget original kvar där... Sen det värsta....

    Drivknut, koppling och v-låda var rasat tidigare i år... Och ägaren hade blivit av med körkortet...hmmm...

    Lagad på verkstad...OK, det är ju bra tänkte man. Med ny (bara) original koppling som slira direkt(!) (steg 3 prog)
    V-låda som kändes som den inte satt ihopskruvad och v-lägen rent åt skogen...
    Ni vet de säger ju att 9-3or ålar sig, men detta var värre. Vaccumläckage till tusen från med.

    Så där satt man, vid en infettad härlig 9000-ratt och tänkte, Denna har varit den bästa, härligaste, stabilaste bilen jag haft och nu vill jag inte ge 14.000 för den ens för den går knappt att köra hem Så enormt, och totalt missnöjd så det gick inte att beskriva...

    När den var som bäst:

    Helt rostfri. Gick fantastiskt bra. 19.200 mil. 2009

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: Hitta förstabilen.....

    tjena !

    tyckte det var tråkigt att se HLA i så fint skick på dina bilder efter att jag sett min gamla "vän" köra sönder den här i växjö...

    När han kom hem med den tyckte vi det var skitkul för den var i såbra skick.. riktig pärla!

    Efter det så gick det j*vligt fort för den ska jag säga, han körde sönder koppling och växellåda 2-3 gånger på ett år.. den blev totalt v*ldtagen kan jag säga

    Om det hjälper dig så kan jag säga att denna bilen var en av sakerna som gjorde att han blev min gamla "vän" istället för kompis, jag kan inte kolla på när man trasar sönder en välskött saab;(
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Hitta förstabilen.....

    Så jäkla tråkigt. Jag kommer ihåg att jag var inte nöjd med de som hämtade den från Växjö...

    Var det dig jag var hos med min bror och inspekterade den?

    Man blir ju bara mer och mer ledsen när man ser andra människor låta dessa fantastiskt härliga bilarna bli ett steg närmare skroten.

    Ja la nog en 30-40k i bilen, service, underhåll, förbättring, trim och smågrejer som höll den i god kondition.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Hitta förstabilen.....

    Hehe samma känslor som jag hade när jag sålde min 9000Aero. Haft den på månaden i tio år, gått relativt lite, väldigt lite problem på alla år och gick som fan själv.
    Men det var en riktig entusiast som köpte den av mig, en kille på 23, jag var 21 när jag köpte den så jag kände igen mig. Numera tänker jag inte så mycket på biljävlarna, det är mest plåtlådor som i och för sig är jäkligt roliga men de betyder inget för kropp och själ. De förflyttar arslet från punkt A till punkt B. Och det är kul att meka men jaja skit samma.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: Hitta förstabilen.....

    Nej jag har inte ägt den... Den föll i skick ganska snabbt efter han som köpte den av dig brukat den en stund han sålde den till en polare för 9000:- efter lagt ut 24tusen på reparationer..... Säger ganska mycket? Jaja en jävligt tråkig historia iaf...

    Sent from my Galaxy tab using Tapatalk
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  14. #14

    Re: Hitta förstabilen.....

    Det var min första saab också

    Yes, det är jag som äger "bilen"
    Köpte den från växjö för att renovera den och fixa till den ordentligt då den va så extremt fin utvändig. Dock så va ju motor, växellåda och drivlinan helt åt hel****.
    Dock så har den stått i mitt garage ända sedan jag köpte den då jag införskaffat mig en 200sx. Så tyvärr är den fortfarande i sitt dåliga skick. Har inga planer för den just nu heller.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Hitta förstabilen.....

    Citat Ursprungligen postat av Keilo
    Det var min första saab också

    Yes, det är jag som äger "bilen"
    Köpte den från växjö för att renovera den och fixa till den ordentligt då den va så extremt fin utvändig. Dock så va ju motor, växellåda och drivlinan helt åt hel****.
    Dock så har den stått i mitt garage ända sedan jag köpte den då jag införskaffat mig en 200sx. Så tyvärr är den fortfarande i sitt dåliga skick. Har inga planer för den just nu heller.
    Hej, vad trevligt att nuvarande ägare finns här inne!
    Då får ju ge den nytt liv!

    Lite nya lister runt om,
    reflexramp.
    Snygga till hjulen och bromsar!
    Hjul-lager mm Är vad jag minns...

    Fast det som var gjort med drivlina, v-låda och motor kanske inte är det roligaste att rätta till?

    Mvh/Viktor

  16. #16

    Re: Hitta förstabilen.....

    Citat Ursprungligen postat av viktor9k
    Citat Ursprungligen postat av Keilo
    Det var min första saab också

    Yes, det är jag som äger "bilen"
    Köpte den från växjö för att renovera den och fixa till den ordentligt då den va så extremt fin utvändig. Dock så va ju motor, växellåda och drivlinan helt åt hel****.
    Dock så har den stått i mitt garage ända sedan jag köpte den då jag införskaffat mig en 200sx. Så tyvärr är den fortfarande i sitt dåliga skick. Har inga planer för den just nu heller.
    Hej, vad trevligt att nuvarande ägare finns här inne!
    Då får ju ge den nytt liv!

    Lite nya lister runt om,
    reflexramp.
    Snygga till hjulen och bromsar!
    Hjul-lager mm Är vad jag minns...

    Fast det som var gjort med drivlina, v-låda och motor kanske inte är det roligaste att rätta till?

    Mvh/Viktor
    Ja!

    Precis, v-lådan läcker ju olja, sen måste ju motorn renoveras/bytas ut, och det är ju tyvärr inte det billigaste, speciellt inte nu när man har införskaffat sig en annan bil att pyssla om och lägga pengar på Antigen blir det släppa den bilen billigt, eller låta den stå tills man har tid/pengar att rusta upp han igen :/

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hitta förstabilen.....

    På tal om att köpa tillbaka förstabilen så såg jag igår min första "nyare" SAAB, en og9-3 från 99 som jag lade mycket kärlek och pengar på (i trim, såklart, haha).
    Den såg fortfarande rätt fräsch ut även om den kördes på plåtfälgar med en ung tjej bakom ratten

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Hitta förstabilen.....

    Okej, hoppas du behåller den och rustar upp den, eller gör den original.
    Sitter mycket godis i den fortfarande hoppas jag!


    Bollman: Härligt! Alltid kul att se de rulla förbi när man minst anar det


    Mvh

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hitta förstabilen.....

    Den finns i din hemstad, och bilder på den finns på min garaget-sida, utan nummerplåten dold

  20. #20

    Re: Hitta förstabilen.....

    Ja, godiset finns kvar, så det kommer ju att behållas Den går ju som ett skott trots det dåliga skicket på motorn

Liknande ämnen

  1. Saab 9000cse -97 [förstabilen]
    Av zinken i forum Projekt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 08:42
  2. Denniz - Saab 9-3 Aero -01, Förstabilen!
    Av Denniz_ i forum Projekt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 21:48
  3. Sladdimmer för 12v. Var hitta?
    Av 9-3 Mike i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 22:09
  4. Var hitta h8 lampor?
    Av tubben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 20:49
  5. Var hitta EPC?
    Av mange69 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •