Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tips på dubbdäck till cykel

  1. #1
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Tips på dubbdäck till cykel

    Dom gamla dubbdäcken av fabrikat Schalbe var helt slut så inför vintern investerade jag i två nya.
    Bak Claes Olsson och fram Biltema.
    Classe däcket är rena skräpet. Efter bara några tiotal mil, huvudsakligen på asfalt, är dubbarna helt nedslitna och några har dessutom lossnat. Biltema är lite bättre. Det verkar som om båda däcken har dubb i vanligt kolstål och inte hårdmetall.
    Vilket däck ska man i så fall välja? Ett bra dubbdäck borde hålla flera säsonger. Priset är inte avgörande.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Själv har jag kört många säsonger på 26" Nokian W288. Mycket dubb ger bra grepp på is och snö men också stort rullmotstånd på alla underlag. Den stora mängden dubb gör också däcket halt på betongplattor.

  3. #3
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Att dubben håller känns som det viktigaste.
    Jag hittade lite olika Nokian däck, smala och breda med olika antal dubb. Det blir nog till att byta däck, W106 verkar tex vara ett smalare däck med färre dubb. Kan nog passa bra framtill. Baktill kan man ha lite bredare med fler dubb.
    http://www.cykloteket.se/ProductList.as ... goryID=184
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  4. #4
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Att dubben håller känns som det viktigaste.
    Jag hittade lite olika Nokian däck, smala och breda med olika antal dubb. Det blir nog till att byta däck, W106 verkar tex vara ett smalare däck med färre dubb. Kan nog passa bra framtill. Baktill kan man ha lite bredare med fler dubb.
    http://www.cykloteket.se/ProductList.as ... goryID=184
    Där ser man, hade ingen aning om att det fanns flera modeller på nokian dubbdäck

    Kör själv på W106, efter 3 vintrar är dom nästan som nya.
    Det ska vad jag hörde vara samma gummi i cykel som bilvinterdäcken.
    Enda problemet med dubbdäck till cykel är att man kan åka mycket fortare innan man vurpar, och det har hänt några gånger

    Mvh. Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Åkte förra vintern på ett par väldigt gamla Nokian som jag fick av en kollega(tack tack ), däcken fungerade hur bra som helst hela vintern och dubben ser inte alls slitna ut. Däremot så börjar det bli en del sprickor i själva gummit :P

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Är det halt ute skall man ha mer än 2 hjul.
    Dessutom, denna vinter har jag varit nära att döda fler cyklister än någonsin innan, och inte en enda gång har det varit mitt fel.
    Igår var det en cyklist som tyckte att det var en smart idé att byta riktning 90 grader och därmed hamna i min väg, samtidigt som han hade så pass dåligt grepp på vägen att han ramlade mitt framför mig. Frågan är om han inte skall köpa en lott då jag faktiskt hann stanna.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Nu har jag läst på lite. Nokian har tydligen bytt namn på sin division för cykeldäck, de heter numera Soumi Tyres, http://www.suomityres.fi/.

    Jag använder samma princip som när jag köper däck till bilen - jag snålar inte utan köper märkesdäck för det blir oftast stor skillnad i vägegenskaperna. I faller med cykeldäcken så är även skillnaden i livslängd stor. Biltemas däck innehöll i alla fall tidigare rätt mycket plast vilket gjorde att de torkade och sprack mycket snabbare är bättre däck av gummi. För att inte tala om skillnaden i tålighet mot punktering.

    Om man cyklar mycket på is och snö skulle jag ta ett däck med mer dubb än ett W106 (siffran i namnet är antalet dubb per däck). Har man en vanlig cykel med 28"-hjul skulle jag rekommendera Soumi Tyres W240. Har man en mountainbike skulle jag titta på ett däck med ännu fler dubb (det finns bra priser på WXC300 i 2-pack). Själv har jag som sagt kört på W288 i många år och man kan cykla förvånansvärt aggressivt med bibehållen kontroll. Framförallt handlar det om att dubben är fördelade över en större del av däcket vilket ger mer grepp i fler vinklar än "rakt fram" och "svänga sakta". Det är skönt att ha mycket dubb som hugger i underlaget även när det har börjat gå åt fanders.

    http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... nj_ID=1521

  8. #8
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Nu börjar tråden bli intressant.
    Just nu lutar det åt endera Extreme 294 http://www.cykloteket.se/ProductDetail. ... r=27353294
    eller Wxc300 http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... nj_ID=1521
    Priset och antalet dubb är ungefär detsamma. Skillnaden verkar vara mönstret och hur dubben är fördelad runt däcket. Wxc300 är också lite lättare än Extreme 294.

    Det går alldeles utmärkt att cykla på vintern förutsatt att utrustningen är den rätta och att man anpassar hastigheten efter förutsättningarna. Att cyklar hamnar framför bilar och incidenter uppstår etc. beror primärt inte på väglaget utan mer på den allmänna laglösheten bland cyklisterna i stort. Jag sätter en ära i att följa trafikreglerna till punkt och pricka då jag cyklar men jag tillhör tyvärr en minoritet.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Ja, en försvinnande liten minoritet.
    Jag har inte tidigare under mitt 20-åriga körkortsliv tyckt att cyklister är så galna i trafiken, men det har verkligen eskalerat de senaste 2-3 åren, tja när jag tänker efter så tror jag att det kom ungefär samtidigt med zebra-lagen. Det känns som att man numera tror att den lagen visar på att cyklister och gångtrafikanter har carte blanche på att göra precis som de behagar i trafiken och det är bilisternas förbannade skyldighet att låta dem göra så.
    Det senaste året har jag nog varit nära att köra ihjäl 10-15 cyklister och då är jag väldigt van eftersom jag kör mycket i tok-staden Lund och vet hur viktigt det är att se sig för. Hade jag inte varit så jäkla uppmärksam så hade det nog knatat iaf 5 personer mindre på denna jord.

  10. #10
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    När man underöker cyklisters beteende verkar det bli sämre ju längre söderut man kommer i landet. Hjälmanvändningen är högst i Stockholm och klart lägst i Skåne.
    Säkraste cyklisterna verkar finnas uppe i Norrland, klimatet till trots.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Jag skaffade för första gången i år dubbdäck till cykeln med förra årets vinter färskt i minne. Blev WXC300 i 2-pack då jag kände att om jag ändå ska skaffa dubb så ska det vara något rejält.

    Tyvärr har det inte alls varit samma behov av dubb som förra året, men det jag kört med dem i halt väglag känns bra. På ren asfalt är de tröga och högljudda samt har en tendens till att vobbla (har blivit en del asfalt efter påkörning av bil med min andra cykel innan jul..). De väger också märkbart mer än vanliga däck så att hoppa upp för trottoarkanter och dylikt blir knepigare.

    Sammanfattningsvis kan man säga att WXC300 är ett bra vinterdäck för snöbeklädda vägar. Har man inte en annan cykel eller andra hjul att alternera med när det inte är snö/halt är de inte allt för roliga.

  12. #12
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Nu sitter nya Nokia WXC300 på cykeln. Det är ju breda MTB däck (2,1") så självfallet ökar rullmotståndet jämfört med dom smala sommardäcken man har annars.
    Däremot är däcken lätta, tror aldrig jag har haft så tunna och lätta MTB däck tidigare. Ska bli intressant och se hur hållbarheten är med avseende på detta.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Nu sitter nya Nokia WXC300 på cykeln. Det är ju breda MTB däck (2,1") så självfallet ökar rullmotståndet jämfört med dom smala sommardäcken man har annars.
    Däremot är däcken lätta, tror aldrig jag har haft så tunna och lätta MTB däck tidigare. Ska bli intressant och se hur hållbarheten är med avseende på detta.
    Hej!

    Har bara skummat igenom tråden lite snabbt. Men tänk på att köra in däcken på barmark innan du brötar runt över is och snö. Ja, det behövs även vid cykeldäck.

    Gör du det så kommer dubben hålla betydligt längre

    Blir att köpa dessa till nästa höst/vinter. Nu känns det lite som det räcker med min vanliga "sulor".

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  14. #14
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Tips på dubbdäck till cykel

    Nu kan jag återkoppla efter att ha cyklat ett tag på däcken.
    Vi har haft varierande underlag från ren blankis, underkylt regn, mycket snö och de senaste dagarna barmark.
    På snö och speciellt is fungerar däcken klockrent, fästet är närmast enormt. Det känns att man har 300 dubb pr däck.
    På barmark är det inte fullt lika roligt. Även här känns och hörs det att man har 300 dubb, däcken är trögrullade.
    Man får helt enkelt acceptera att dubbdäck till cykel är en kompromiss. Egentligen skulle man ha flera hjul med olika däck som man kunde byta vart efter underlaget varierar.
    Totalt sett är jag dock nöjd med däcken då jag primärt var ute efter bra vinteregenskaper och god hållbarhet. Det ska dock bli skönt att så småningom byta tillbaks sommardäcken.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. Vilken barnstol/sadel/sits till cykel?
    Av Brainy i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 10:26
  2. [LÖST] Kan man kompletteringsdubba dubbdäck?
    Av Torbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:35
  3. Cykel efter eget huvud
    Av cedete i forum Off Topic
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 20:36
  4. GPS till cykel/EU25-moped?
    Av Hjulspinn i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 13:23
  5. 5.5" fälg till dubbdäck 9000?
    Av H-M i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 08:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •