Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tempnål/kylfläkt samma givare?? Saab 9000cse

  1. #1

    Tempnål/kylfläkt samma givare?? Saab 9000cse

    Hej.
    Min saab har börjat spöka sen en tid tillbaka. När Tempnålen plötsligt trillade i botten trodde jag att den hade gått sönder, men har konstaterat att den vaknar till då och då, och visar under dessa perioder normal temp. Samtidigt har kylfläkten börjat strula. Även efter några kilometers finåkande på landsväg i minusgrader så vill kylfläkten gå ca 10 minuter efter varje tur. Det finns inga uppenbara tecken på att motorn blir överhettad på något sätt. Trodde ett ögonblick att vattenpumpen lagt av men då borde ju motorn rasa tämligen omgående, och jag har kört mil i streck med dessa symtom utan bekymmer. Flödet till värmeväxlaren verkar ju funka då den blir varm och go i cupén som vanligt. Vattennivån i kylarbehållaren ser bra ut, och det pyser inte mer än vanligt när man lättar på locket efter färd.
    Vad är fel? Problem med någon givare? Är det i så fall samma tempgivare till fläkt och nål då symtomen uppstod samtidigt? Vart sitter i så fall denna givare?
    Kan nämna att det sitter en ny termostat i sedan ett år tillbaka - en original wahler märkestermostat. Kan inte se att det har med saken att göra, men nämner ändå.
    Vore glad om någon visste. Roger

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Tempnål/kylfläkt samma givare?? Saab 9000cse

    Börja med detta.
    http://kjelectronic.com/saabtips.html

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: Tempnål/kylfläkt samma givare?? Saab 9000cse

    Bra länk, men behandlade inte mitt problem dock. Fanns bara ett tips om hur man fixar en tempnål som inte ligger riktigt som den ska. Min ligger ju som den ska när den funkar - när den slocknar är den helt i botten. Det fanns dock en bra bild vart tempgivaren sitter, men det framgår inte om det är samma givare även till kylfläkten.
    Några fler tips?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Tempnål/kylfläkt samma givare?? Saab 9000cse

    Citat Ursprungligen postat av Unisoldier
    Bra länk, men behandlade inte mitt problem dock. Fanns bara ett tips om hur man fixar en tempnål som inte ligger riktigt som den ska. Min ligger ju som den ska när den funkar - när den slocknar är den helt i botten. Det fanns dock en bra bild vart tempgivaren sitter, men det framgår inte om det är samma givare även till kylfläkten.
    Några fler tips?
    Kylfläktens termostat sitter i Kylaren i vänstre nedre hörn (Sett framifrån)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Re: Tempnål/kylfläkt samma givare?? Saab 9000cse

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Citat Ursprungligen postat av Unisoldier
    Bra länk, men behandlade inte mitt problem dock. Fanns bara ett tips om hur man fixar en tempnål som inte ligger riktigt som den ska. Min ligger ju som den ska när den funkar - när den slocknar är den helt i botten. Det fanns dock en bra bild vart tempgivaren sitter, men det framgår inte om det är samma givare även till kylfläkten.
    Några fler tips?
    Kylfläktens termostat sitter i Kylaren i vänstre nedre hörn (Sett framifrån)
    Om bilen är från -95 eller nyare så saknas denna.

    Unisoldier>> Vad är det för årsmodell?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6

    Re: Tempnål/kylfläkt samma givare?? Saab 9000cse

    Jaha ja, min är ju just en 95a. Bekräftar det då kanske min misstanke att en enda givare får tempnålen och kylfläkten att spöka samtidigt? Tror det kanske blir en liten visit på biltema framöver .
    Man kan ju testa med att byta givarn först kanske, lär ju knappast vara några stora pengar.

Liknande ämnen

  1. Är det samma abs-givare på ng900 som 9000 96-98?
    Av Jonthengberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 12:25
  2. Samma kromlist fram som bak på 9000CSE?
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 19:08
  3. Samma givare?
    Av fr-dr-k i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •