Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    hejsan har bytt till mig en saab 900NG och tycker färddatorn visar mycket konstiga värden för den tror att den drar runt 4L/100km vid blandad körning och det finns ju inte en chans i världen att det stämmer ? kanske bör tilläggas att den är steg 1 chippad.

    En tanke bara kan det va så att nån har bytt spridare på den så det blir knas?
    Om det är större spridare kan man då ändra det värdet i motorstyrningen med hjälp av tritrinic 5 suite ?
    misstänkter med dålig termostat och så är det hål i avgasystemet med men det bör väl inte påverka mätvärderna.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    hejsan har bytt till mig en saab 900NG och tycker färddatorn visar mycket konstiga värden för den tror att den drar runt 4L/100km vid blandad körning och det finns ju inte en chans i världen att det stämmer ? kanske bör tilläggas att den är steg 1 chippad.

    En tanke bara kan det va så att nån har bytt spridare på den så det blir knas?
    Om det är större spridare kan man då ändra det värdet i motorstyrningen med hjälp av tritrinic 5 suite ?
    misstänkter med dålig termostat och så är det hål i avgasystemet med men det bör väl inte påverka mätvärderna.
    Om termostaten är dåligt på så sätt att bilen inte kommer upp i arbetstemperatur så finns det risk för ökad bränsleförbrukning ja.

    Hål i avgassystemet för lambda-sonden tror jag också kan påverka bränsleförbrukning
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    hejsan har bytt till mig en saab 900NG och tycker färddatorn visar mycket konstiga värden för den tror att den drar runt 4L/100km vid blandad körning och det finns ju inte en chans i världen att det stämmer ? kanske bör tilläggas att den är steg 1 chippad.

    En tanke bara kan det va så att nån har bytt spridare på den så det blir knas?
    Om det är större spridare kan man då ändra det värdet i motorstyrningen med hjälp av tritrinic 5 suite ?
    misstänkter med dålig termostat och så är det hål i avgasystemet med men det bör väl inte påverka mätvärderna.
    Om termostaten är dåligt på så sätt att bilen inte kommer upp i arbetstemperatur så finns det risk för ökad bränsleförbrukning ja.

    Hål i avgassystemet för lambda-sonden tror jag också kan påverka bränsleförbrukning
    jo det vet jag men tycker ju ändå färd datorn borde visa den faktiska bränsleförbrukningen och inte 4L/100km ?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Provat att hålla inne CLEAR på SID panelen så den nollställs ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Provat att hålla inne CLEAR på SID panelen så den nollställs ?
    nää det har jag inte provat men har haft dän batteriet några gånger det borde väl ha samma effekt ?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Provat att hålla inne CLEAR på SID panelen så den nollställs ?
    nää det har jag inte provat men har haft dän batteriet några gånger det borde väl ha samma effekt ?
    Jag fick konstiga mätvärden oxå på min även att haft bort batteriet men nollställde allt och då verkade det mesta bli bra

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    nää det har jag inte provat men har haft dän batteriet några gånger det borde väl ha samma effekt ?
    Jag fick konstiga mätvärden oxå på min även att haft bort batteriet men nollställde allt och då verkade det mesta bli bra
    okej får nollställa innan man åker in till biltema idag då

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    På 9000 får man det problemet om EDU och motorstyret inte kommer från samma bil. T5 rapporterar väl dutycycle eller öppettid på spridarna till CAN-bussen, sen är det upp till SID/EDU att översätta detta till bränsleförbrukning. Att man ändrar spridarkonstanten vid installation av andra spridare verkar inte slå igenom i utmeddelandet från T5, bränsleförbrukningen blir fortfarande fel.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Citat Ursprungligen postat av torake
    På 9000 får man det problemet om EDU och motorstyret inte kommer från samma bil. T5 rapporterar väl dutycycle eller öppettid på spridarna till CAN-bussen, sen är det upp till SID/EDU att översätta detta till bränsleförbrukning. Att man ändrar spridarkonstanten vid installation av andra spridare verkar inte slå igenom i utmeddelandet från T5, bränsleförbrukningen blir fortfarande fel.
    okej så då är det bara att leva med dedå ?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    idag så har jag bytt termostat och sen bytt stiften till ngk stift och inga biltema stift som dom som jag fick med bilen.. men men den går fint nu i alla fall men dock så behövs nog dumpen rengöras lite såg det när jag va ute och kolla under huven innan man åkte till biltema så lite smörj fick den på sig innan jag åkte och fy satan vad mycket pigare bilen vart provade även att nollställa förbrukningsmätaren och då visade den 5.7L/100km så det är ju närmare den verkliga förbrukningen men ändå lite väl lågt va ? fick dock engin check nr 7 idag så nollställde genom att ta bort strömmen och får se om det kommer tillbaka nu med ny termostat och nya stift.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    kan det vara så att spridarna läcker så den får mera bensin än vad den säger att den ska stoppa i ?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Att spridarna skulle läcka så mycket (130% nominellt baserat på att siden visar 5,7 när den borde visa minst 7,7) och ändå vara så inbördes jämna att motorn går bra och inte tänder CE finner jag högst osannolikt.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Att spridarna skulle läcka så mycket (130% nominellt baserat på att siden visar 5,7 när den borde visa minst 7,7) och ändå vara så inbördes jämna att motorn går bra och inte tänder CE finner jag högst osannolikt.
    jo det kanske är sant men tänkte mer som om dom skulle va en bidragande faktor ? just det siden ska väl inte minska i förbrukning per 100km när bilen står på tomgång ?

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Det kan vara någon som bytt SID på bilen. SID kan flyttas mellan bilar, men skall giftas in (på din bil "justeras"). Om man inte gör det så blir det märkligt. Jag glömde det när jag bytte SID i min 9-3a. SIDen kom från en 2.0i och jag satte den i en 2.0T. Skillnaden bilr att spridarna är öppna mycket mindre tid än vad de varit med originalspridarna (eftersom de i turbo-bilar levererar mer) och därmed trodde jag under en kort stund att jag hade ett mästerligt exemplar som drog väldigt lite bensin. Men sen kom jag på det

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det kan vara någon som bytt SID på bilen. SID kan flyttas mellan bilar, men skall giftas in (på din bil "justeras"). Om man inte gör det så blir det märkligt. Jag glömde det när jag bytte SID i min 9-3a. SIDen kom från en 2.0i och jag satte den i en 2.0T. Skillnaden bilr att spridarna är öppna mycket mindre tid än vad de varit med originalspridarna (eftersom de i turbo-bilar levererar mer) och därmed trodde jag under en kort stund att jag hade ett mästerligt exemplar som drog väldigt lite bensin. Men sen kom jag på det
    Jaha ojjdaa så kan det oxå bli, men hur justerar man in det där då, bra för andra att veta oxå om man som jag tänker byta sid sen.....

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det kan vara någon som bytt SID på bilen. SID kan flyttas mellan bilar, men skall giftas in (på din bil "justeras"). Om man inte gör det så blir det märkligt. Jag glömde det när jag bytte SID i min 9-3a. SIDen kom från en 2.0i och jag satte den i en 2.0T. Skillnaden bilr att spridarna är öppna mycket mindre tid än vad de varit med originalspridarna (eftersom de i turbo-bilar levererar mer) och därmed trodde jag under en kort stund att jag hade ett mästerligt exemplar som drog väldigt lite bensin. Men sen kom jag på det
    jo det kan nog stämma men kan det även göra att den minska bränsleförbrukningen när man står still och inte ens har motorn igång ? vad 4 sekund hoppa den ner 0.1liter per hundra kilometer när jag stod still vare sig motorn var på eller ej

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Öh, nä, när motorn står still skall ingen flödessignal nå SID.
    Det låter lite som ett kabelproblem det här.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    SID räknar ner om tändningen är på, motorn av, och bilen rullar. Kan det vara att den får fel hastighetssignal? Eller sid TROR att den får en hastighetssignal?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    jo det låter logist det ni säger om att den kanske får fel hastighetssignal ? men hur fasen kollar man det då ?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Färddator visar konstiga värden? 900NG -97

    Det är nog inte så lätt, men med oscilloskop och grejer går det säkert att felsöka.

    Men vore jag du skulle jag antingen
    1. Fixa fram en annan sid från en likadan bil, och prova byta.
    2. Strunta i det. Om bilen inte är i perfekt skick i övrigt är det tämligen meningslöst att centrera sina ansträngningar runt denna relativt oviktiga detalj.

Liknande ämnen

  1. Konstiga Lamd värden i Opensid (Mreq/Mair)
    Av Mr_SunBear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 10:08
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •