Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-3 biopower -08 förbrukning 1,8 l/mil...?!?

  1. #1

    9-3 biopower -08 förbrukning 1,8 l/mil...?!?

    Hej, Har en 9-3 2.0 vector biopower -08 och undrar lite om förbrukningen. Min drar 1,8-1,9 l/mil E85, vilket känns som lite väl mycket. Då kör jag förvisso rätt korta sträckor men rätt "mjukt". Vad kan vara fel och hur åtgärdar jag det?

    Det sitter en "trimpryl" (bsr?) i handskfacket och det är tydligen inställd på lite mera krut-läge...

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning/färddator?

    Lättast är att räkna vid tankning.
    Sen finns det ju ganska många faktorer som påverkar förbrukningen körsträcka/körsätt/utetemp m.m.

  3. #3

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning/färddator?

    Den bör dra 1,2 l/mil på E85 blandad körning. Jag tycker inte färddatorn brukar stämma...
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  4. #4

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning/färddator?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Lättast är att räkna vid tankning.
    Sen finns det ju ganska många faktorer som påverkar förbrukningen körsträcka/körsätt/utetemp m.m.
    Absolut, det hade jag tänkt att göra, men jag kör inte så mycket så det kan ta ett tag.
    Givetvis finns det flera faktorer, men om man förutsätter ett "normalt" körsätt och att utetempen inte påverkar allt för mycket (kan tänka mig att tempen vid varmkörd motor inte påverkar mer en max nån deciliter)

    Som det är nu ligger förbrukningen enligt färddatorn på en 4 mils runda, någonstans runt 1,7-2,0 liter milen.

  5. #5

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning/färddator?

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Den bör dra 1,2 l/mil på E85 blandad körning. Jag tycker inte färddatorn brukar stämma...
    Tack för svaret! Så det är rätt troligt att färddatorn skojar till det lite?
    Varför jag undrar beror mycket på att jag läst om att mjukvaruuppdateringar och chiptrimning kan ha stor påverkan på förbrukningen. Dvs är färddatorns tillförlitlighet vs programfel...

  6. #6
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning/färddator?

    Tycker det låter högt men jag har fått förklarat för mig att färddatorns värde inte stämmer alls förrän efter en sträcka och att det skall vara minst 5-10mil.

    Men kolla vid tankning och skriv vad då får.
    Du kan alltid köra en tank med org. program oxå för att kolla så att det inte är boven.

  7. #7

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning/färddator?

    Citat Ursprungligen postat av Dave555
    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Den bör dra 1,2 l/mil på E85 blandad körning. Jag tycker inte färddatorn brukar stämma...
    Tack för svaret! Så det är rätt troligt att färddatorn skojar till det lite?
    Varför jag undrar beror mycket på att jag läst om att mjukvaruuppdateringar och chiptrimning kan ha stor påverkan på förbrukningen. Dvs är färddatorns tillförlitlighet vs programfel...
    Ja, fast så högt som 1,7-2 liter har min aldrig visat. Den brukar ligga på 1,3-1,4. Litar inte på den för den låg kvar på samma höga förbrukning även under långkörning till småland i julas, har tidigare mätt upp verklig förbrukning till 0,97 l/mil på samma sträcka.
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  8. #8

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning/färddator?

    Så jag kan7 anta att förbukningen vid lite snällare körning bör ligga runt/strax över 1,2 l/mil? Om det vid mätning (tankning/mil) skulle visa sig att så inte är fallet, vad är troligtvis fel då och hur åtgärdas det? Menar då inte om det skulle vara 1.4l/milen utan uppåt 1.8l/milen.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    73

    9-3 biopower -08 förbrukning/färddator?

    Jag har inte direkt något svar på dina funderingar, men vår 1,8t biopower av samma årsmodell som din kör vi oftast på under litern när den går på E85, både enligt färddatorn och när man kollar mellan tankningarna. Tycker att färddatorn stämmer bra med verklig förbrukning.
    Tobbe
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  10. #10

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning 1,8 l/mil...?!?

    Har editerat trådstarten då jag nu har faktiska siffror på förbrukningen. Se överst.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 250

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning 1,8 l/mil...?!?

    Dave555->
    Vad ärden vekliga förbrukningen trippmätare vs antal liter du får i vid tankning? Använder du "vanliga" däck?
    Hur långt kör du vid varje tillfälle? Kör du t ex fram bil för att packa osv. Använder du motorvärmare och vilket program finns i bilen?

    toin->
    Mn bil går också att körapå under 10l/10mil om jag kör landsväg under 100km/h och utan kraftigare accelerationer. Men kör jag till Västerås från STHLM en fredag eftermiddag kl 17.00 såblir min förbrukning markant högre speciellt om jag vill komma fram lite fortare.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  12. #12

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning 1,8 l/mil...?!?

    Ja, det är verklig förbrukning. Jag kör på normala däck, ingen motorvärmare och 3 mils rundor. Dvs inte det ultimata kanske, men borde inte riktigt dra så mycket. Vad menar du med program?

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 749
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning 1,8 l/mil...?!?

    Ja alltså, är det originalprogram i den eller något trimprogram?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14

    Re: 9-3 biopower -08 förbrukning 1,8 l/mil...?!?

    Det sitter en dosa in handskfacket från bsr, dvs någon form av trim är det. Om det är det du menar med program.

Liknande ämnen

  1. Bränsle förbrukning 9-5 2,3t biopower.
    Av Kvarten i forum Allmänt
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 21:10
  2. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:50
  3. Saab 95 Biopower 2,0t - förbrukning?
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 23:31
  4. Förbrukning BioPower
    Av Lello i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •