Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Hur mycket tål OG9-5 -02 automatlådan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Stockholm/tyresö
    Inlägg
    16

    Hur mycket tål OG9-5 -02 automatlådan

    Hej!


    Jag har en saab 9-5 aero 02a, som har mjukvara i sig (besin/E85) samt 630 deca spridare och 2,5 tums trim system från bsr (hela vägen).

    Ligger nu på ca 310 hk enligt experterna. Men iaf , jag har automat och undrar hur mycket pulver en orginal aero låda klarar innan den får fnatt ?

    Jag har tänkt uppgradera till 19 T - vinklat 7a med tiden.

    Nån vänlig person här inne som har svaret ??



    MVH/Dennis

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    353
    WIS säger 350 nm....
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 471
    Medlem#
    2555
    Runt 400nm i min Hirsch....

    Samma sorts automatlåda som du.
    Det viktiga är att programmet sänker vridet vid växlingarna.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Såklart MapTunade. Cupra Ateca -19.

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 210
    Medlem#
    5129
    Har tittat på Maptun och deras trim kan jag inte se gör någon skillnad på automat eller manuell låda
    med deras BioPower och Aero trim.
    Kan inte heller utläsa att dom har några rekommendationer avseende lådan.
    Däremot så verkar en gräns för kopplingen/tryckplatta gå vid ca 325 hk och 450 Nm.

    2,3t BioPower - 2010
    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... istorder=9

    315 Hk/450 Nm - Inget åtgärd för kraftöverföring
    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... istorder=9

    360 Hk/520 Nm - Koppling samt moterdetaljer (Kamaxlar och kolvar)
    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... istorder=9

    2,3T Aero 2006 - 2009
    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=89

    Bensin - 340 Hk/480 Nm - Koppling samt motordetaljer (Kamaxlar och kolvar)
    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=72


    Ska man budgetera med växellådsbyte eller beror det på körsätt?
    Om man svensson kör men ibland vill vara först från rödljuset och hänga på eller hänga av någon bil då och då på motorvägen,
    är chansen större att man slipper bytet då?

    Eller ska man fortast möjligt byta till XXX låda?
    Kan man förstärka befintlig låda på något sätt?
    Täta oljebyten förlänger det livslängden?
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Stockholm/tyresö
    Inlägg
    16
    Ok. Enligt Maptun Performance så bör jag byta till lite värre låda om jag vill vara på säkra sidan att lådan ska hålla till 400 hk i framtiden.



    helt sjukt att de tar över 50 000 kr för steg 5.

    Går ju att komma undan med det betydligt billigare beggat tycker jag.
    Steg 5 skulle inte sitta helt fel, men just nu så nöjer jag mig med steg 4 området.


    tack för all hjälp.

    MVH Dennis

  6. #6
    Steg 4 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    4 177
    Medlem#
    7567
    Så är det ju alltid, att begagnade saker är billigare än nya, så jag förstår inte vad som är konstigt med att MapTuns saker är dyrare än begagnade
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 359
    Medlem#
    7113
    ÖÖÖÖÖ VA??? Har nån någonsin lyckats köra 400hk i en automat mer än en fullgasrepa?

    Vilka är performance? Är det Nordic Performance du menar?

    Jag har den äldre 4stegade automaten och om jag minns rätt är 440nm är riktigt kritisk gräns, man vill helst inte ligga över 425-430nm. Helst inte ens över 400nm.

    Ska du närmare 400hk är det bara att hinka ur automaten direkt och stoppa i förstärkt manuell låda med diff på en gång.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 471
    Medlem#
    2555
    En gammal tjafs-tråd.
    viewtopic.php?f=18&t=180548
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Såklart MapTunade. Cupra Ateca -19.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    4 029
    Håller man bara nere på vridet så borde tomatlådan grejja 400 hästar, allt som krävs är lite vilja, våld och en turbo som orkar spotta hyffsat mycket luft nära varvstopp
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 359
    Medlem#
    7113
    Min första reaktion var kanske felaktig. Vi får se till sommaren vad min 4-stegade klarar. Verkar den hålla bra över tid med 300hk så kommer det ökas på!
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 691
    Sära på päron o äpplen.

    Det är max vridmoment som är viktigt för lådans hållbarhet.

    Finns det fabriksuppgifter som säger 400Nm så brukar man kunna krydda något tiotal sådana över.

    Samtidigt. Hur många pressar upp till maxvrid ute på gatan, om man inte kör blackrace på kvällarna, förstås?

    Lite OT, men min tjänstevagn, en 2,3 liters HDI-Turbodiesel på 119Hk lämnar maxvrid på 380Nm. Vid 2800rpm.

    Inte riktigt jämförbart, men Hk-talet är på en bensinmotor naturligt högre än Nm-talet
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    4 029
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Samtidigt. Hur många pressar upp till maxvrid ute på gatan, om man inte kör blackrace på kvällarna, förstås?
    Jag använder mina 500+ mer eller mindre dagligen så länge väglaget tillåter
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 691
    Har man rätt pryttlar hela vägen från bränslepump o ut på vägbanan så är de väl ingen fara. Bara att för det mesta så kostar detta mer totalt än vad bilen kostade ny.

    Och då är det väl bara karossen, motorblock och växellådshöljet som är gemensamt med grannens standardvagn, oftast.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 311
    Hej,

    Jag nyttjar maxvrid rätt ofta på dagarna när jag kör, främst vid 70-120 km/h på höga växlar...kör sällan på varv över 4000 rpm.
    9-5 Aero 290 hk, 420 Nm, 8000 mil med trim.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 573
    På garagesidan står det "Uppdaterat växellåda 060703". Vad är gjort då?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    7 314
    Den 5-stegade kärlekslådan; Vilken arbetshäst.

    Har plågat några sådana, framförallt den som sitter i polarens bil. När man närmar sig 500nm börjar den låta plågad men vi har testat uppåt 530nm och det fungerar.

    Annan oljekylare + tätare oljebyten är att rekommendera.

    Och se för fasiken till att välja en leverantör som har ordning på hur växlingarna kommer att göras, annars är det nog tack och godnatt rätt omgående vid höga momentuttag.

    Maptun har väl krämat ur en 460hk med den 5-stegade?` Iof var vridet rätt lågt och effekt högt upp i registret.

    AT5 älskar att plågas och är perfekt till det!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 359
    Medlem#
    7113
    Låter helt underbart

    Har du någon information om den 4-stegade också?

    Vid ett eventuellt ras, jag kommer ju rasa den nångång, frågan är bara när Kan man då stoppa i en nyare 5-stegad låda i min bil utan allt för mycket modifikationer? Iofs lär ju en manuell låda åka ner då, men kul och veta om det går ifall man springer på en billig 5-stegad låda.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 573
    Som en viss referens så hade Aeron 2002 350Nm i den manuella men 340Nm i automatlådan. (4-växlad).
    340Nm är alltså det maximala som SAAB själva utsatt den 4-växlade lådan för.
    Vad jag vet så trimmade aldrig Hirsch en SAAB 2002.
    Givetvis är inte 340Nm nån absolut gräns, men det kan ändå vara värt att veta. 10% d.v.s. 370-380Nm borde inte var nån ko på isen kan man tycka..

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 471
    Medlem#
    2555
    Gissa vilken årsm min Hirsch är?
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Såklart MapTunade. Cupra Ateca -19.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 573
    Ja tydligen 2002, vilket är lite lustigt då om man läser på deras egen hemsida eller om det var på SAAB så nämner de inget så tidigt..

    Men då kan man klassa 420Nm som ok på en 4-växlad automat som ok, då...

Liknande ämnen

  1. Automatlådan Saab 9-5 -06
    Av johnsnow i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 14:55
  2. Hur mycket pallar automatlådan? SAAB 93 2.0T Vector - 2007
    Av Ljunkish i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-31, 19:45
  3. Hur mycket vrid tål automatlådan 9-3 ss aero 2003?
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 21:36
  4. 9-5 med hål i automatlådan?
    Av jonTe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 13:53
  5. Automatlådan i 9000 2,0T och 2,3T
    Av mr_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •