Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Costa Concordia

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Costa Concordia

    Det fanns väl 2 val:

    1. Båten bedöms kunna räddas efter renovering. I så fall skulle man ju hjälpligt lappa hålen, tömma ut vattnet och bogsera till varv. Alternativt kunde de ta hjälp av luftkuddar för att hålla den flott ifall man inte ville tömma ut vattnet pga risken för förorening.

    2. Båten bedöms som skrot, då skulle man kapa upp den med vajrar så som man gjorde med den där biltransporten som sjönk i engelska kanalen.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Costa Concordia

    Om man bara tittar på bilderna verkar ju de största skadorna vara på babordsidan (vänster?) som ju till stor del ligger ovan vatten. Plocka ut stenbumlingen, täta hålet och pumpa ut vattnet.
    Fredrik J

  3. #23
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Costa Concordia

    Måste vara spöklikt att gå först in i fartyget om man väljer att reparera det.
    Vattnet har nog förstört mycket.

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Costa Concordia

    Det där med luftkuddar har man hört talas om. Dock om man lappar ihop båten för att sedan pumpa ur vattnet så lär det krävas enorma pumpar för att hinna ta ut mer vatten än den släpper in med tanke på slagsidan.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Costa Concordia

    Ett tips är väl att försöka täta hålen så bra som möjligt först, annars blir det ju ett jävla pumpande

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Costa Concordia

    Sen "räcker" det väl med att släpa båten av grundet och in i den grundare viken? Att pumpa ut så mycket att den håller sig flytande borde ju räcka.
    Fredrik J

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Costa Concordia

    Jo att hålla den flytande går säkert ,men just att den har grov slagsida och tar nog in en hel del vatten genom dörrar & fönster etc.. så lär pumparna evakuera enormt mycket så att det finns en möjlighet att båten reser sig. Alternativt att man lyfter båten med kuddar efter att den har blivit "tätad" för att sedan tömma skiten på vatten. Skall följa det projektet med stort intresse då det lär bli en av världens största ingrepp i modern tid!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Costa Concordia

    Om det nu inte är ett stort jäkla hål på andra sidan.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  9. #29
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Costa Concordia

    Costa Concordia's kapten hade ju tydligen fått nytt jobb.
    Gick inte så bra det heller....

    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #30
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Costa Concordia

    Som ihärdig dykare kan jag tycka att vraket skulle kunna bli ett utmärkt dykmål.
    Detta förutsatt att alla kvarlevor först tas ur vraket samt alla miljöfarliga vätskor saneras.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Costa Concordia

    Är inte en sån här stor båt med så många små rum här och där en rätt farlig grej att dyka på? Ligger det vraket sådär nära land (alltså om de låter det glida ner en bit) så lär ju många dyka på det, erfarna som oerfarna och helt plötsligt så får de skicka ner dykare att ta ut kvarlevor en gång i veckan eller så

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Costa Concordia

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Är inte en sån här stor båt med så många små rum här och där en rätt farlig grej att dyka på)
    Det är ju det stora och dyra problemet.. Det är en LYXpasssagerarbåt och inte en flytande balja, ett fraktfartyg.
    Jobbade en kortare tid på varv och in kommer ett fartyg som fått ett rätt stort "hack" på styrbordssidan (den högra för landkrabbor..) pga en kollision.
    Där hade man helt enkelt svetsat en tvärvägg i lastrummet ute till sjöss och sen kunde man linka hem till varv långsamt men flytande och med rätt mycket vatten ombord.....
    På en sån (lyx)kryssare är det sannolikt en mycket stor del av totalkostnaden som ligger i inredningen, som nu är förstörd.
    Fundera bara på mängden kabel till alla hytter...Hur mkt av det kommer att funka efter en bärgning?

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Costa Concordia

    Båten byggdes väl 2006 vilket ju gör den till ganska ny. Även helt utrensad borde den ju vara värd något. Ny inredning blir väl trots allt billigare än en helt ny båt från grunden.

    Dessutom måste den ju bärgas. Där kan den ju inte ligga och rosta...
    Fredrik J

  14. #34
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Costa Concordia

    Jag går normalt inte in i vrak när jag dyker. Det räcker mer än väl att dyka utanpå och runt om. Finns mycket att titta på när man dyker på vrak. Vid något enstaka tillfälle när det är extremt bra förhållanden, tex i Röda havet, har vi gått in och penetrerat.
    Ska man gå in inuti krävs det både utbildning och utrustning för detta och det är normalt inget som sportdykare pysslar med.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Costa Concordia

    Ungefär vad en fd arbetskamrat sade, också han dykare på fritiden.
    Jag säger som kustfolket, vatten seglar man i - man badar inte i det..

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Costa Concordia

    Jag har vart på några Costabåtar och jobbat litegrand, med säkerhetssystem på bryggan. Utan att vilja dra några förenklande slutsatser så är det mkt Italienska Egon i omlopp, mkt speciell stämning på vissa fartyg. Här drog dom det till sin spets såklart och denna Kaptenen verkar ju extra speciell, men jag är inte jätteförvånad ändå ärligt talat. Har tex träffat en Safety Officer på en båt (Costa) som var inte lite deprimerad och mest gick och suckade och vill hem, han var säkerhets ansvarig för fartyget. En Chief på en MSC (Italien också) som inte sade ett ord nästan och bara verkade miserabelt missnöjd med hela situationen, det var mkt mäkligt det hela. Han är ansvarig för maskin och hela tekniska biten ombord. Roligast var nog Staff Captain på Costa Medeterrania som sparkade upp dörren till bryggan innan avgång på kvällen, och gormade och skrek på Italienska så styrmännen satte kaffet i halsen och sen härjade dom runt allihopa och det var fullkomlig Italiensk riksdag. Men ut ur hamnen kom vi. Förstod aldrig hur mkt spel för gallerierna detta var eller om dom verkligen var tokiga på riktigt. Men jag tänkte både en och två gånger att det är märkligt att det inte händer mer....

    LIte märkligt att hon välte så snabbt, men troligen har (likt Titanic) hålet slitits upp längs två eller troligen tre av de vattentäta sektionerna och då är det nog kört. Håler ser långt ut på dom bilder som visats. Eller så var dörrarna (vattentäta dörrar av skjutdörrs-typ) inte stängda respektive stängdes inte i tid av besättning. Det krävs inga jättemängder vatten för att få en sån här båt instabil. Estonia krävde ju 15cm vatten över hela bildäck så vart det kört för henne. Jag har vart på provtur på några sån här fartyg, och då haft hytt på DK2, dvs en trappa ner från vattenlinjen ungefär, men jag kommer inte vara bekväm alls i fortsättningen om det blir samma sak. Där nere bor för övrigt besättningen till stora delar och det är inte dåligt ändå att dom hann ut allihopa!
    Mkt få dylika evakueringar "på riktigt" av såna här fartyg har genomförts och det hela kunde gått så mkt värre. Så trots all kritik så måste man ju vara impad över att "bara" så få dog. Men hade tex vart dåligt väder och lite sjö - ja, då hade nog läget vart helt annorlunda. Livbåtar och passagerare är en tuff situation i det lugnaste vatten en klar dag, men en mkt svår ekvation på natten i dåligt väder.

    Man kan jämföra med gamla rederiet båten Birka Princess också, hon såldes ju till Grekland för några år sen i mkt bra skick och sattes på grund och sjönk efter kort tid, för att Kaptenen skulle gira lite och spara några minuter. Dålig ide....

    Man undrar vad som händer nu - införandet av kontrollsystem ala Flyget är ju på gång redan, och man undrar om inte nån form av Dubbel-skrov kommer införas också på kryssarna, likt som på Tankbåtar sen början 2000 talet.

    Costa kommer aldrig tillåtas att hon blir nån dyk-attraktion, och jag tror inte en reparation kommer löna sig, inte i Europa. Kablar, maskiner, ALLT är skadat och måste ut. Jag gissar på sågning likt bilbåten som Bollman nämnde. Italienska varven behöver jobb, och det kommer säkert byggas en ny istället, dom har ju redan båtar beställda. Om inte Amerikanska skadeståndskrav sänker hela rederiet istället.
    MEDLEM 7032.

  17. #37
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Costa Concordia

    Hur går det med bärgningen av detta fartyg? Finns det info om arbetet någonstans?

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Costa Concordia

    Läste en artikel på ny teknik tror jag det var där dom funderade på att fylla den med pingisbollar och på så sätt få den att flyta upp. Känns som en mindre lyckad idé kan jag tycka

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Costa Concordia

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Läste en artikel på ny teknik tror jag det var där dom funderade på att fylla den med pingisbollar och på så sätt få den att flyta upp. Känns som en mindre lyckad idé kan jag tycka

    Mvh
    Magnus
    Hehe, önskar de lycka till med detta om de lyckas hahaha
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Costa Concordia

    Är det bruket av benämningen "pingisbollar" som får er att bli spektiska? Luftfyllda plastkulor i stormängd ger flytkraft.
    Fredrik J

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •