Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Har lysande ABS i min 92a, med Mk2 systemet.. Är lite rädd för att det skal vara aggregatet som sagt sitt med nån spole som inte går att byta.. Men fann detta på vänster fram under en massa eltejp..



    Ledningen låg inte emot skyddshöljet i metall, utan tejpen var emellan. Kabeln är somsagt tvinnad.. kan detta orsaka lysande ABS ? Ställer hellre bilen som prydnad än att byta ett Mk2 Aggregat igen

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Öh....

    bytABS-sensor.nu


  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Öh....

    bytABS-sensor.nu

    Som jag misstänkte.. Men slocknar den inte sen då får det bli gårdsprydnad .

    Man vet ju aldrig med dagens människor som tvinnar kablar härs o tvärs

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    I vilket fall så är det inte säkert att man måste byta aggregat. Läs ut koderna först (finns i FAQ hur man gör).
    Jag hade en 9000 från 91 som sa att ventilblocket var åt skogen. Det visade sig dock vara jordfel. Jag skruvade åt skruven som höll jordflätan på blocket, ja, sen var allt frid och fröjd.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    En felkod pekar sällan på komponenten i sig. Det kan som sagt vara kontaktfel, kabelfel eller vad som helst...........En felkod ger alltså vägledning till vad det kan vara för fel, det är aldrig en uppmaning till att byta en komponent.

    Det är just sånt här som brukar sålla ut agnarna från vetet på bilverkstäderna och en del verkar bara ha reservdelsbytare som inte vet ett dugg vad dem gör.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Läser man verkstadshandledningarna så ser det ungefär lika illa ut.
    Reservdelsbytare är väl alla de som jobbar på verkstäder idag? I vissa fall är det ju så illa att de kopplar in en dator som säger vilken del som skall bytas ut och sen är de glada och nöjda.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Har kikat i akvariet på den men finner ingen kontakt att kortsluta för att få ut blinkkoder på ABSen.. Skumt. Har LMM på min om det vägleder något.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Här är den enda kontakten nära ABS-Boxen jag provade att kortssluta, Satte på tändning, ABS lös ändå, drog ur kortslutningen.. Ingenting hände..

    Kablarna är Brun och vit.


  9. #9
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Hade jag varit i dina skor så hade jag gjort som följer:
    Mät den ändan som går till sensorn och kolla om du får liknande värden som FAQ säger. (ca 1100Ohm vill jag minnas, var länge sen jag skrev den nu... )
    Om du får det så tar du fram din lödkolv och löder ihop kablarna som dom ska sitta, skärma av dom så gott det går så du slipper onödiga kortisar. Kör sedan i några dagar och se om felkoden kommer tillbaka, gör den inte det så är det bara att beställa en ny sensor och byta ut den ihoplödda.

    Tror att detta är enklare än att försöka reda ut felkoder hit och dit, du är ju iaf 100% säker på att sensorn i sitt nuvarande läge är trasig...
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Vill mäta, men är helt lost på hur man ska mäta Ohmen när det är 2 ledningar på Multimetern, ena änden i kontakten andra mot kaross ?

  11. #11
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Vill väl minnas att det är två kablar även in i sensorn.
    Alternativt en mittenledare och en skärm som fungerar som jord, karossen ska du inte mäta mot iallafall.
    Rätt mig om jag har fel
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Lättast är väl att ta en lös givare, koppla in och slå på tändningen.

    När systemets självtest är klart så borde lampan slockna.

    Nolla först genom att lyfta bort minuspolen på batteriet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Nja, jag har för mig att det här systemet är ovanligt envist. Det slutar inte lysa förrän man läst ut koderna, om det inte är en givare som är problemet.

    Om man har tur så finns det en kontakt vid boxen, en liten bit upp på härvan, som har 2st ledare, dessa skall kortslutas och sen släppas så blinkar den. På min 9000 från 91 så fanns inte den sladden dock.
    Då hade jag som tur var en og900 med samma system och jag kunde då lyfta över boxen i den bilen och läsa ut koderna, så, koderna försvinner inte vid strömlöshet!

    Har man inte en bil med kontakterna kan man alltid hitta 2 tunna jäkla kablar och trycka i på rätt ställe i handsken så man kan kortsluta. Vilka pinnar det är står i FAQen om jag minns rätt.

  14. #14
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Kan ju vara olika på årsmodeller, jag hade nog inte heller kontakten i akvariet (vill jag minnas.. ) men en ABS-lampa som slocknade vid motorstart men sen tändes efter ett par meter.
    Konstaterade då att ena sensorn var stendöd och bytte denna, lampan tändes sen aldrig (förutom vid självtestet då såklart) igen sålänge jag ägde bilen, vilket var 2-3 år.
    Behövde alltså aldrig göra någon nollning av min felkod för att släcka lampan.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    vill du endast släcka lampa då kan jag rita shema var du ska gå och klippa kabel.
    Den finns enklast att hitta i boxen bredvid ABS enheten och i den finns flera relä o säkringar för ABS, bland annat.
    Vill du prova att reparera då fick du svar att mäta resistans och löda ihop @Prodigal_Son-replik.
    Kan du inte mäta resistans får du fråga någon att hjälpa dig. Som sagts du ansluter AV
    mätare till mantäll(skärmkabel) och den mitt kabel ,ingen schassi!!

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nja, jag har för mig att det här systemet är ovanligt envist. Det slutar inte lysa förrän man läst ut koderna, om det inte är en givare som är problemet.

    Om man har tur så finns det en kontakt vid boxen, en liten bit upp på härvan, som har 2st ledare, dessa skall kortslutas och sen släppas så blinkar den. På min 9000 från 91 så fanns inte den sladden dock.
    Då hade jag som tur var en og900 med samma system och jag kunde då lyfta över boxen i den bilen och läsa ut koderna, så, koderna försvinner inte vid strömlöshet!

    Har man inte en bil med kontakterna kan man alltid hitta 2 tunna jäkla kablar och trycka i på rätt ställe i handsken så man kan kortsluta. Vilka pinnar det är står i FAQen om jag minns rätt.
    Tack jag vet. men är det endast givarfel så så blir de ingen varning när man rättat till det och alla givare funkar som de ska. Visste inte att felkoderna sparas på givarna. 89;an hade de lyckats lossa höger givarkabel fram när lambdan byttes och glömt koppla ihop denna igen. Så det va en enkel operation iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lysande ABS-Lampa Saab 9000 -92

    Har mätt upp givarna fram nu.. Vänster fram (skarvad givare):1067 högsta värde , Höger fram: 1082 högsta värde, sen slog mätarn om till 0. Vad ska man prova på nu ? Saab skall ha saftiga 450:- för att peta in tech2.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •