Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Xenonkonvertera -08 9-5 i orginallysena

  1. #1

    Xenonkonvertera -08 9-5 i orginallysena

    Tjenare! Jag e en mycket glad "ny" saab ägare.
    Jag har hört att det ska vara problem med att konvertera just 9-5 från 06 å frammåt.
    Vad behöver jag? Det ska bara konverteras helljus till en början men säkert halvljus efter ett tag :P

    Är det canbus eller vanliga xenongrejer som jag ska använda?
    Det brukade tydligen bli något fel på tex att bilen känner av fel och larmar för att en lampa e trasig eller dyl..

    Jag kommer givetvis byta till orginal vid besiktningen..

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Xenonkonvertera -08 9-5 i orginallysena

    Hej!

    Det ska finnas trådar som tar upp ämnet även hur man gör för att få det att funka.

    Just nu är ja för trött att söka, men använd google för att söka då sökfunktionen här på forumet funkar mindre bra.

    Skriv site:forum.saabturboclub.com efter sök ordet så söker google endast här på forumet. ex. "xenonkonvertera site:forum.saabturboclub.com"

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351

    Re: Xenonkonvertera -08 9-5 i orginallysena

    Det som oftast fungerar är en Basic sats från Xenonkungen med OBC canceller. Men vi har monterat på flera bilar som får problem med tex. varningslampor för broms mm. som lyser så inget verkar var det självklara valet...

    Dock tycker jag inte ljuset blev överdrivet bra på -06, kan bero på att det är linser och inte reflektor som på -04 som jag hade grymt ljus i!
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Xenonkonvertera -08 9-5 i orginallysena

    eller så monterar du dit nivåsensor som oxå finns att köpa kit med så slipper du utsätta medtrafikanterna för fara o byta lampor vid besiktning.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  5. #5

    Re: Xenonkonvertera -08 9-5 i orginallysena

    Jag har provat montera 75 W Xenon i helljus-insatserna på min 9-5 2007:a, men det blev inte bra så de åkte ut igen och tre feta NBBare blev monterade istället med xenon.

    Man sätter INTE xenon i halvljus som inte är xenon från fabrik. Då får man mina xenonare i plytet!

    Det som blev dåligt i helljusen var:
    1. "Lampa trasig" varje gång man startar bilen.
    2. Ljusbilden blev helt fel. På garageporten så var den en hel diameter för hög och det går knappast att skruva ner.
    3. Det lyste konstigt nog inte speciellt mycket mer än från en 55 W halogen. Allt ljus studsade nog ihjäl sig inne i insatsen...

    Däremot har jag just fått problem med att hela instrumentpanelen dör (ibland) då jag tänder dem, trots dubbla cancellers på varje ballast...

    Har mixtrat i afton och kommit fram till att om jag bara tänder en lampa så verkar det gå bra. Om jag därefter tänder de andra två har jag inte heller problem. Alla på en gång: då går det för det mesta bra, men ibland dör "allt" och det är knappast nyttigt för någonting i bilen...

    Det borde inte vara "störningar", utan kanske att det blir för stort spänningsfall då helt plötsligt hundratals extra watt krävs?

Liknande ämnen

  1. xenonkonvertera helljus 9-3 -08
    Av kwansa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 11:33
  2. Xenonkonvertera 9000 CSE - 93
    Av byggarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 02:58
  3. Xenonkonvertera 9-5-02
    Av chrill3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •