Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -99

    Funderar på att chippa bilen, men undrar om det är värt 4000 kr?
    Funderar som sagt på steg 1 från Nordic.
    Någon som har lite info? Typ som kör med det sj osv. Ger det ngn kännbar skillnad med 50 hk extra?
    Bör man i så fall välja Nordic?
    Några problem osv?

    Alla svar tages tacksamt imot :-)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Värt 4000 nja, du utgör ju en större risk för att stöta på eventuella framtida motorproblem.
    Personligen hade jag varit försiktig med motorn i din bil, visst är den välservad och har lite mil på mätaren bör det vara OK.

    Bör man välja Nordic - Nej Detta har diskuterats fram och tillbaka många gånger. Tittar man på felrelaterade trådar här på forumet verkar Nordic dyka upp ofta.
    Jämför man t.ex. Nordic och Maptun verkar Nordic ha mer procentuella ras.
    Är kanske mer en smaksak? Vad vet jag...

    Som vanligt när man höjer effekten i maskinen bör du kontrollera att motorn är i fullgott skick. Man trimmar aldrig en motor med eventuella brister.

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    St 1 på en 150 hästars 2,0t ger dig en helt ny bil.
    Helt klart värt låga 4000 kr.

    Just nu dessuton 20% rabatt på Nordic (fram till 2012-02-01) enl deras hemsida.

    Slå till är mitt råd som körde en st1 M/99 9-5 2,0t kombi mellan 1999 och 2001.


    Om man sedan skall åka Nordic, Maptun, BSR, Hirsch eller what so ever är ju lite som att välja mellan Aftonbladet eller Expressen.

    Alla trimfirmor har sin anhängare och belackare.

    Jag har varit väldigt nöjd med Nordic. (4 olika bilar hittills 9000, OG900, 2x 9-5))
    Åker nu Maptun, men gillar inte den karaktären. (SS 9-3)
    BSR tycker jag har tråkig kundservice (iallfall mot mig) men andra gillar ju dem iallfall. (9-5)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Att investera i ny mjukvara gör din bil trevlig och en rätt billig uppdatering för att få en helt ny karaktär på motorn.

    Men var väldigt noga när du väljer vilken leverantör du vänder dig till, lite billigare inköpspris kan lätt sluta i att du står där en dag och räknar pengar som ett eventuellt ras eller övriga problem ställt till med.

    Söker man runt en del på forumet får man en hyfsad bild av vilka leverantörer som drabbas oftare än andra av motorproblem och hur man bemöter kunder.

    Ett alternativ för trimfirmor kan vara att leta reda på ett Saab originaltrim till just din bilmodell.

    När det kommer till karaktär så är vissa mer ute efter att få mycket ketchupeffekt/vrid medans andra vill ha en så nära original upplevlse som möjligt men med mer effekt över hela registret. Det senare brukar leda till betydligt bättre prestanda och hållbarhet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Åker nu Maptun, men gillar inte den karaktären. (SS 9-3)
    http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... sub_page=2
    Just nu dessutom 20 procent rabbat.
    Varför åka något som man inte gillar ?
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    okej, sj fick jag uppfattningen att nordic va ordentliga men kanske fått det om bakfoten?
    Bilen har gått 26000 mil så det är en del, men det är inga problem med motorn, sen räknar jag ju inte med att ha den i mer än max 2-3 år till så det bör den väl palla eller??
    Jag är ute efter effekt över hela registret och INGEN ketchupeffekt!

    Vad kan chippningen få för negativa konsekvenser?

    Tack för ett grymt forum med snabba svar! :-)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Jag kan flika in lite med Min 9000 -96a 2,0t jag har.. Bilen i sig har speedparts steg 1 226hk. Den har jag mer ketchup effekt i, precis som man fick göra med moppen när man hade effektrör , alltså varva för att känna "effekten". Hade Nordic steg 2 i en av mina äldre Saab 9000 2,3T och där hade jag en mycket mer roligare effektkurva att det drar från 1000 rpm.

    Så jag kan rekommendera Nordic iallafall.

    Och det spelar in en hel del hur bilen i sig mår just NU.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Jag kan flika in lite med Min 9000 -96a 2,0t jag har.. Bilen i sig har speedparts steg 1 226hk. Den har jag mer ketchup effekt i, precis som man fick göra med moppen när man hade effektrör , alltså varva för att känna "effekten". Hade Nordic steg 2 i en av mina äldre Saab 9000 2,3T och där hade jag en mycket mer roligare effektkurva att det drar från 1000 rpm.

    Så jag kan rekommendera Nordic iallafall.

    Och det spelar in en hel del hur bilen i sig mår just NU.
    T7 har ju en annan motor och styrsystem.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Jag kan flika in lite med Min 9000 -96a 2,0t jag har.. Bilen i sig har speedparts steg 1 226hk. Den har jag mer ketchup effekt i, precis som man fick göra med moppen när man hade effektrör , alltså varva för att känna "effekten". Hade Nordic steg 2 i en av mina äldre Saab 9000 2,3T och där hade jag en mycket mer roligare effektkurva att det drar från 1000 rpm.

    Så jag kan rekommendera Nordic iallafall.

    Och det spelar in en hel del hur bilen i sig mår just NU.
    T7 har ju en annan motor och styrsystem.
    Givetvis har 9-5erna det. Men somsagt så är det en hint på hur bilarna är. Och hur jag upplevt leverantörernas steg.

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Hade Nordic steg 2 i en av mina äldre Saab 9000 2,3T och där hade jag en mycket mer roligare effektkurva att det drar från 1000 rpm.
    Måste vara riktig trevlig effekt kurva
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Hmm... effekt från 1000 rpm? Liiiiiiiten dieselsnurra under huven då?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Det enda ställe de praktiskt sett kan skilja sig åt är begärd luftmassa och tändkurva, eller hur?
    Hårdvaran gör ju att det inte går att åstadkomma så många olika motorkaraktärer.

    Men, visst går det att differentiera sig på vridmomentet på riktigt låga varv, säg 1000rpm beror ju i princip enbart på hur aggressiv tändning man satt där.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    97

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    vi körde med ett steg 1ifrån nordic i frugans 9-5 99a 2.0t som hade ett bsr ifrån början, vart lite roligare med nordics program vara iallafall!

    och vad du nu väljer för trimfirma får du själv välja, men snöa inte in dig för mycket på allt folk som inte kan annant än klaga, vissa hejjar på finland och vissa hejjar på sverige...
    så enkelt är det!


    mvh
    Andreas
    http://www.garaget.org/Gidlund
    Saab 9-5 Aero "Performance by Nordic"

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Bobzi>> En 2.3a ger ju med vrid pga slagvolymen. Var den dessutom så passa gammal att det var långmotor? De kan upplevas som lite rappare.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Har man en 2,0t med de små spridarna, tja, då lär det inte bli så mycket mer än vad SAABs originaltrim ger ändå, och då är man fasen ute på hal is redan där. Det var ju inte för inte som SAAB krävde spridarbyte på de bilar som levererats med de små spridarna om man skulle eftermontera detta trim på 192hk.

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Det enda ställe de praktiskt sett kan skilja sig åt är begärd luftmassa och tändkurva, eller hur?
    Hårdvaran gör ju att det inte går att åstadkomma så många olika motorkaraktärer.

    Men, visst går det att differentiera sig på vridmomentet på riktigt låga varv, säg 1000rpm beror ju i princip enbart på hur aggressiv tändning man satt där.
    Sedan en mäng olika parametrar som är avgörande för upplevelsen och lägg där till säkerhetsfunktioner som vissa firmor mer än andra gillar att sätta ur spel. Men det senare är ju förstås något som man inte känner förens det är försent.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Bollman-vad är det som kan ske om man har de små spridarna? För antar att jag har dem då eller??

    Plupp-vilka säkerhetsfunktioner syftar du på?

    Någon som har mer info ang steg 1 från Nordic?
    För nordic blir det! :-)

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Har man de små spridarna så finns det liksom inte en chans att man skall få ut mer än 200hk, och då ligger man över 100% på spridarna. De minsta (gröna) är ju så små i "maten" att man inte förstår hur SAAB tänkte riktigt. TIttar man på 192hk-programet med gröna spridare så ligger de på 98-99% spridare.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    40

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    förstår inte så mkt av din % beräkning... verkligen inte insatt i detta, hehe! men är med så långt att 200 hk är max för min bil med gröna spridare?

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Undrar lite över chip steg 1 nordic till saab 9-5 2.0t -

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Har man de små spridarna så finns det liksom inte en chans att man skall få ut mer än 200hk, och då ligger man över 100% på spridarna. De minsta (gröna) är ju så små i "maten" att man inte förstår hur SAAB tänkte riktigt. TIttar man på 192hk-programet med gröna spridare så ligger de på 98-99% spridare.
    Även om man höjer bränsletrycket?? Vilket väl inte görs med org-trimmet?? Då räcker ju spridarna längre upp i effekt.


    Jag körde iallfall "hur lätt som helst" ifrån de gamla 192-hästars trimmen med min st1.
    De var riktigt trötta i jmf med valfritt st1.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 ltt performens by nordic steg-2 chip tappar laddet
    Av blomgren15 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 19:27
  2. Steg 1 chip till saab 9-5 2,3T -04
    Av Johannyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 18:38
  3. Funderingar över steg 3 chip till saab 900ng
    Av e.k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 07:59
  4. Kolvar till SAAB 9-5 AERO -00 Nordic Steg 3?
    Av jonasbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •