Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Hejsan!

    Har klurat lite på ljusvredet och jag skulle vilja ha det på ett speciellt sätt.
    Finns det några inställningar i tech2 gällande vilka ljus man kan ha tända i vilket läge?
    Det gäller en 9-5 Aero -00.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Ja, det finns 3 olika programmeringar. Exakt hur de olika var kommer jag inte ihåg.
    Det valet jag har är att i parkeringsläget lyser dimljus fram (om knappen är intryckt) men slocknar med vredet i halvljus och tänds igen vid helljus. Sen tar jag ur säkringen för "daytime running lights" och då är det helt släckt i läge av, helt enkelt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ja, det finns 3 olika programmeringar. Exakt hur de olika var kommer jag inte ihåg.
    Det valet jag har är att i parkeringsläget lyser dimljus fram (om knappen är intryckt) men slocknar med vredet i halvljus och tänds igen vid helljus. Sen tar jag ur säkringen för "daytime running lights" och då är det helt släckt i läge av, helt enkelt.
    Då skall jag summera:
    Läge (\): Helt släckt, inga ljus tända(pga säkringen dragen eller den så kallade "rosa" kabeln urstiftad).
    Läge (|): Parkeringsljus tända oavsett tändning på eller ej samt dimljus tända vid knapp intryckt.
    Läge (/): Halvljus på utan dimljus, men vid helljus så tänds dimljusen

    Stämmer det?
    Kan fler folk komplettera med olika kombinationer?
    Man kan även stifta ur en lila kabel?
    Hur påverkar urstiftningen dom olika lägena man kan programmera?

  4. #4
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Jag har följande setup.

    (\) Parkeringsljus + dimljus (om knapp intryckt) allt slocknar när tändning slås av
    (|) Parkeringsljus + dimljus om tändning på
    (/) Halvljus bara möjligt att använda dimljus vid heljus oavsett om knappen är intryckt eller ej

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Lite ot, men på 9-3,an har jag lägena som bollman har, dock så är den också programmerad så att SID-en plingar om man öppnar dörren med parkeringsljus på (och nyckeln ur tror jag). Att det är vanligt på andra bilar utan halvljusautomatik är det ju men har inte sett det på så många Saabar innan och dessutom på parkeringsljus är det ju faktiskt väldigt bra grej för att inte missa att knäppa av parkeringsljuset om man nu får för sig att åka runt med dimljusen på dan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Lite ot, men på 9-3,an har jag lägena som bollman har, dock så är den också programmerad så att SID-en plingar om man öppnar dörren med parkeringsljus på (och nyckeln ur tror jag). Att det är vanligt på andra bilar utan halvljusautomatik är det ju men har inte sett det på så många Saabar innan och dessutom på parkeringsljus är det ju faktiskt väldigt bra grej för att inte missa att knäppa av parkeringsljuset om man nu får för sig att åka runt med dimljusen på dan.
    Därför man har setupen som jag har så man slipper komma ihåg det.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan

    Därför man har setupen som jag har så man slipper komma ihåg det.
    Funkar jättebra om det inte är så att man vill kunna stänga av lyset helt (vilket jag vill).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Därför man har setupen som jag har så man slipper komma ihåg det.
    Funkar jättebra om det inte är så att man vill kunna stänga av lyset helt (vilket jag vill).
    Instämmer vill även jag kunna stänga av lyset helt.
    Men jag tror på sportsedans alternativ och koppla "daylight" säkringen på en knapp.
    Då får man båda alternativen
    Men... Folk dom säger att det finns tre olika lägen i tech2.
    Det ena är ju original så som alla bilar levereras och sedan sportsedans alternativ.
    Men vad är det tredje?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av lzs
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Funkar jättebra om det inte är så att man vill kunna stänga av lyset helt (vilket jag vill).
    Instämmer vill även jag kunna stänga av lyset helt.
    Men jag tror på sportsedans alternativ och koppla "daylight" säkringen på en knapp.
    Då får man båda alternativen
    Men... Folk dom säger att det finns tre olika lägen i tech2.
    Det ena är ju original så som alla bilar levereras och sedan sportsedans alternativ.
    Men vad är det tredje?
    Det finns tre olika lägen i tech2'an.

    När jag köpte min kärra (import) så var (\) = Alla ljus avstängda. Detta har jag iofs fipplat om nu men de går... (|) var park-ljus och (/) var halvljus.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av lzs
    Men jag tror på sportsedans alternativ och koppla "daylight" säkringen på en knapp.
    Då får man båda alternativen
    Ja, det låter väl smidigt.

    Men personligen stannar jag nog kvar på kopplingen jag har. Dels så slipper man koppla och skaffa extra knappar som man ska försöka få att se snyggt ut och egenhändiga lösningar det kan bli fel på. Nej, jag ju redan har en knapp för lyse av (\), för dimljus + park (|) och helljus + dim (/). Så länge jag blir påmind om att parkeringsljuset är på när man stängt av bilen är jag nöjd. Så jobbigt att vrida på vredet är det inte. Tänk alla som åker utlandsbilar som inte har halvljusautomatik. De måste vrida VARJE gång de sätter sig i bilen. Vilka handledsmuskler de måste ha..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Om man klipper den lilla rosa kablen vid vredet som gjorts på min 9-5a, så blir effekten att ljuset, när vredet står i \ park+dim samt att allt slocknar när man tar ur nyckeln. Dvs, jag kör alltid med vredet till vänster och när det blir mörkt slår man på halvljuset med vredet i /. (slashdot!)
    Läge | används endast om man blir stående någonstans, eller om man vill ha ljus trots att nyckeln är ur.

  12. #12
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Om man klipper den lilla rosa kablen vid vredet som gjorts på min 9-5a, så blir effekten att ljuset, när vredet står i \ park+dim samt att allt slocknar när man tar ur nyckeln. Dvs, jag kör alltid med vredet till vänster och när det blir mörkt slår man på halvljuset med vredet i /. (slashdot!)
    Läge | används endast om man blir stående någonstans, eller om man vill ha ljus trots att nyckeln är ur.
    Likadant som jag då fast jag har stiftat ur den rosa kabeln så att det är lätt att återställa.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Om man klipper den lilla rosa kablen vid vredet som gjorts på min 9-5a, så blir effekten att ljuset, när vredet står i \ park+dim samt att allt slocknar när man tar ur nyckeln. Dvs, jag kör alltid med vredet till vänster och när det blir mörkt slår man på halvljuset med vredet i /. (slashdot!)
    Läge | används endast om man blir stående någonstans, eller om man vill ha ljus trots att nyckeln är ur.
    Likadant som jag då fast jag har stiftat ur den rosa kabeln så att det är lätt att återställa.
    Nu hänger jag inte med alls..

    Sportsedan och Bollman: Ni har alltså inte programmerat något med tech2, utan enbart stiftat ur den rosa kabeln för att få park+dimljus på (\) på tändningen?

  14. #14
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av lzs
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Likadant som jag då fast jag har stiftat ur den rosa kabeln så att det är lätt att återställa.
    Nu hänger jag inte med alls..

    Sportsedan och Bollman: Ni har alltså inte programmerat något med tech2, utan enbart stiftat ur den rosa kabeln för att få park+dimljus på (\) på tändningen?
    Precis, det enda som är gjort är att läget där man inte kan ha på dimljus samtidigt som halvljus är aktiverat.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Precis, det enda som är gjort är att läget där man inte kan ha på dimljus samtidigt som halvljus är aktiverat.
    Sportsedan: Jag tycker det låter som om att det visst är ändrat i tech2 på din bil, frågan är bara
    hur den rosa kabeln påverkar det hela?
    Såvitt jag vet så är ett utav lägena i tech2 park+dimljus i läge(\) bryts på tändning.
    (|) fungerar normalt och (/) halvljus fungerar ej med dimljus, men det gör helljus!

  16. #16
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av lzs
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Precis, det enda som är gjort är att läget där man inte kan ha på dimljus samtidigt som halvljus är aktiverat.
    Sportsedan: Jag tycker det låter som om att det visst är ändrat i tech2 på din bil, frågan är bara
    hur den rosa kabeln påverkar det hela?
    Såvitt jag vet så är ett utav lägena i tech2 park+dimljus i läge(\) bryts på tändning.
    (|) fungerar normalt och (/) halvljus fungerar ej med dimljus, men det gör helljus!
    Om jag sätter tillbax den rosa kabeln nu, så blir det halvljus även i (\) med den skillnaden att inte heljuset går att ha på.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Ja, det låter väl smidigt.
    Men personligen stannar jag nog kvar på kopplingen jag har. Dels så slipper man koppla och skaffa extra knappar som man ska försöka få att se snyggt ut och egenhändiga lösningar det kan bli fel på. Nej, jag ju redan har en knapp för lyse av (\), för dimljus + park (|) och helljus + dim (/). Så länge jag blir påmind om att parkeringsljuset är på när man stängt av bilen är jag nöjd. Så jobbigt att vrida på vredet är det inte. Tänk alla som åker utlandsbilar som inte har halvljusautomatik. De måste vrida VARJE gång de sätter sig i bilen. Vilka handledsmuskler de måste ha..
    Tror det går att få det rätt snyggt går ju att använda original knappar finns ju några tomma platser. Samt så får man ju göra det hela seriöst med lödningar och krympslang.
    Speciellt jobbigt är det ju inte, men kan man ha det bekvämare så har man ju gärna det Kan vara skönt att bara sätta sig i bilen och vrida om nyckeln utan att behöva bry sig om vredet! Stackare dom med icke halvljus automatik, är ju så jag kör idag!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Om jag sätter tillbax den rosa kabeln nu, så blir det halvljus även i (\) med den skillnaden att inte heljuset går att ha på.
    Okej! Skall testa ikväll om jag kan få ut något utav det hela.
    Med tanke på vad du skrev så verkar det som om att man inte behöver bry sig om att använda tech2 utan att det räcker med den rosa kabeln för att få park+dimljus i läge(\) som bryts på tänding. Vore ju super detta!

  19. #19
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av lzs
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Om jag sätter tillbax den rosa kabeln nu, så blir det halvljus även i (\) med den skillnaden att inte heljuset går att ha på.
    Okej! Skall testa ikväll om jag kan få ut något utav det hela.
    Med tanke på vad du skrev så verkar det som om att man inte behöver bry sig om att använda tech2 utan att det räcker med den rosa kabeln för att få park+dimljus i läge(\) som bryts på tänding. Vore ju super detta!
    Japp stämmer har gjort detta på min og9-5 m02 samt föräldrarnas f.d. 0g9-5 m04 samt deras og9-5 m07 (då är kabeln dock vit/blå om jag kommer ihåg rätt).

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    107

    Re: Ändra ljuslägen på ljusvredet med tech2?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Japp stämmer har gjort detta på min og9-5 m02 samt föräldrarnas f.d. 0g9-5 m04 samt deras og9-5 m07 (då är kabeln dock vit/blå om jag kommer ihåg rätt).
    Fungerade utmärkt.. dock så stötte jag så klart på lite strul
    Har ju xenon i dimljusen, och varannan gång lät det riktigt hemskt i ballasten och lampan ville inte tändas. Så vart att skarva ihop den rosa kabeln igen.
    Blir att testa tech2 varianten!

Liknande ämnen

  1. elfel ljusvredet 9000
    Av cosse66 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 20:38
  2. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21
  3. Ändra spridare med Tech2
    Av xaphoz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 07:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •