Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Byta kondensor/kylare/intercooler NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10

    Byta kondensor/kylare/intercooler NG9-3 B207

    Jag hade oturen att köra på en ljuddämpare som låg mitt i min fil. Den slog sönder frontspoilern, AC kondensorn, kylaren och intercoolern (vad jag kan se). Precis efter "smällen" så började det blåsa iskall luft vid fötterna samt ur klimatanläggningen i övrigt. Det luktade inte speciellt gott heller. Jag undrar därför om det bara beror på att kondensorn är trasig och det resulterar i att värmen inte går fram? Tanken är att byta dessa tre kylare själv för att komma undan så billigt som möjligt just nu och sen fylla på ACn till sommarn. Kommer klimatanläggningen fungera korrekt med värme osv om jag bara byter kondensorn rakt av? Kylaren och intercoolern kommer bytas samtidigt. Vill bara få bilen att fungera nu och det estetiska får vänta en stund.

    Väldigt tacksam för information kring detta då jag inte är så duktig på varken klimatanläggningar eller Saab. Vet bara i dagsläget att dessa grejer är vad som gått sönder av vad jag själv kan se. Tar gärna emot tips och saker som är bra att veta inför själva grovgörat med att byta dessa grejer, som tex om fronten måste plockas bort osv.

    Bilen är en 9-3 ss -03.
    -Saab 9-3 ss 2.0t vector -03

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av SuperTed
    Kommer klimatanläggningen fungera korrekt med värme osv om jag bara byter kondensorn rakt av?
    Ja, det skall den göra.

    Hur klarade sig oljekylet?. Om de andra tre har gett sig så skulle jag tro att även oljekylet fåttt sig en rejäl smäll.

    Om du funderar på att trimm bilen i framtiden så kan det vara ide att sätta i en kraftigare intercooler redan nu, original brukar inte klara så mycket mer än 280hk.

    /Johan

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    3471

    Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Tråkigt det som hänt Du har ingen försäkring som täcker skadorna?


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Tråkigt det som hänt Du har ingen försäkring som täcker skadorna?


    //B
    TapaTalk
    Ja tråkigt som fan, speciellt med tanke på att jag lånade bilen av en vän som bara hade trafikförsäkring på bilen. Vi löste det genom att jag köpte loss bilen av han, som det ändå var på tal om innan. Så nu är jag bilägare till en 2.0t ss, med en del skruva på schemat.
    -Saab 9-3 ss 2.0t vector -03

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av SuperTed
    Kommer klimatanläggningen fungera korrekt med värme osv om jag bara byter kondensorn rakt av?
    Ja, det skall den göra.

    Hur klarade sig oljekylet?. Om de andra tre har gett sig så skulle jag tro att även oljekylet fåttt sig en rejäl smäll.

    Om du funderar på att trimm bilen i framtiden så kan det vara ide att sätta i en kraftigare intercooler redan nu, original brukar inte klara så mycket mer än 280hk.

    /Johan
    Vart sitter oljekylaren? Jag har bara sett att de 3 i rubriken slagits sönder, när jag lagt mig och kollat under bilen. Men om nu oljekylaren sitter där med så har den nog fått sig en känga, dock har jag inte sett den läcka annat än kylarvätskan (som tömdes rätt fort).

    Satt faktiskt och kollade på en annan intercooler, inte för att jag tänkt trimma denna mer än ev steg 1-2, men priserna på en beggad ic på bildelsbasen.se ligger på c:a 2500:-, vilket jag säkert kan hitta någon annan mer prisvärd för.
    -Saab 9-3 ss 2.0t vector -03

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Fick för mig att du hade en 9-5 istf en 9-3, på 9-5 sitter oljekylet under de andra tre kylen. Vet ej var det sitter på 9-3, men det brde vara lätt att se?
    /Johan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Fick för mig att du hade en 9-5 istf en 9-3, på 9-5 sitter oljekylet under de andra tre kylen. Vet ej var det sitter på 9-3, men det brde vara lätt att se?
    /Johan
    Oki. Ska ta och kolla nästa gång jag går ut till bilen. Får hoppas det klarat sig, känns som det kommer bli rätt dyrt ändå. Fixa så AC kyler korrekt i sommar, blir nog dyrast.

    Om någon har dessa delar liggandes och vill sälja så hojta gärna till.
    -Saab 9-3 ss 2.0t vector -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    191

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Glöm inte bort att kolla tråg osv för övriga skador, har nu ljuddämparen slagit till ic/kondensor/kyl så är chansen ganska stor att tråget kan ha fått en smäll

    /Andreas

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    7

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    ska du byta kondensor så är det nog lika bra att åka och fylla den / provtrycka den då kompressorn kan må riktigt dåligt om den får köra med för lite olja, olja trycks alltid ut när kondensorn går sönder.
    #9-5 Aero -99/-06 med extra allt#
    # 9000 CSE 2,3T 280+ hk -93 #
    # 9000 Aero -95 #
    # 900 T16 -85 #

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av dannematte
    ska du byta kondensor så är det nog lika bra att åka och fylla den / provtrycka den då kompressorn kan må riktigt dåligt om den får köra med för lite olja, olja trycks alltid ut när kondensorn går sönder.
    Okej, så pass alltså. Jag som tänkte försöka sprida ut omkostnaderna. Men ska ringa firma och kolla vad det skulle kosta. Tack för tipset.
    -Saab 9-3 ss 2.0t vector -03

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    7

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    byter du kondensor osv själv så ska det inte kosta massor att fylla / trycktesta ac:n.
    billigast är ju om du kan få dem att göra det "utöver ordinarie arbetstid" typ under lunchrast eller så :P
    #9-5 Aero -99/-06 med extra allt#
    # 9000 CSE 2,3T 280+ hk -93 #
    # 9000 Aero -95 #
    # 900 T16 -85 #

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    136
    Medlem#
    4694

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Mitt tips angående provtryckning och fyllning av kylan är att gå till en vanlig ventilationsfirma. Betydligt billigare än de som är specialicerade på bilkyla.
    I alla fall enligt mina erfarenheter.
    Medlem #4694
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006 | Saab 9-5 Aero Hirsch 2002
    I don't drive fast, I fly low.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Tack för tipsen. Någon som vet något specifikt ställe i 08-området där de är duktiga och kanske till och med offrar sin "lunchrast" som någon sa? PM är tacksamt i sånt fall. Har fixat de 3 kylarna idag så ska väl lägga mig under bilen här i dagarna. Dock är det inte lika spännande att kolla väderprognoserna och se att det blir upp emot -15 grader mot helgen.

    (har nämligen inget ställe att hålla till, så blir skruva utomhus)
    -Saab 9-3 ss 2.0t vector -03

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Behöver lite snabb hjälp. Har i vinterkylan legat och mekat bil. Fick av fronten ganska lätt, AC kondensorn var inga större problem, inte heller IC... MEN kylaren gjorde det svårare. Någon som vet vad för storlek på blocknyckel som ska lossa den stora "muttern" bak på vänster baksida (sett från förarsidan)?? Räckte med en mindre hylsnyckelsats och små torx för de andra grejerna, men kom bara till kylaren innan det tog stopp. Tänkte springa in på biltema under gårdagen för att köpa blocknyckel som passar, men vet inte strlk.
    -Saab 9-3 ss 2.0t vector -03

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    25

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av dannematte
    ska du byta kondensor så är det nog lika bra att åka och fylla den / provtrycka den då kompressorn kan må riktigt dåligt om den får köra med för lite olja, olja trycks alltid ut när kondensorn går sönder.
    Fast kompressorn kommer ju inte att starta utan tryck i systemet så han kan ju gott och väl vänta tills sommaren som han skrev utan risk för skador på kompressorn.
    Saab 9-3 SC Vector -06

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Nu har jag bytt kylarna. Motorn går fint och inget läckage. Dock lyser motorlampan? Jag vet inte vad det beror på. Antar att den började lysa efter jag körde på ljuddämparen, men borde den inte sluta lysa nu? Eller hur funkar systemet? Känner den fortfarande av något knas i motorn?
    -Saab 9-3 ss 2.0t vector -03

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 411

    Re: Byta kondensor/kylare/intercooler, hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Fick för mig att du hade en 9-5 istf en 9-3, på 9-5 sitter oljekylet under de andra tre kylen. Vet ej var det sitter på 9-3, men det brde vara lätt att se?
    /Johan
    Oljekylaren är monterad på motorn dvs. det är inte extern som på 9-5.
    Så den bör vara OK.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Liknande ämnen

  1. Byte kylare NG9-3 B207
    Av kjellperssonp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-05-15, 01:24
  2. [LÖST] Rosa läckage kylare, är det kylmediet? NG9-3 B207
    Av masthugg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-01-09, 01:57
  3. Tjocklek kylare NG9-3 B207
    Av masthugg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-13, 16:30
  4. Tömma kylare, men inget vatten kommer, B207.
    Av delofson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-07-05, 16:35
  5. Cellpaket kylare och intercooler?
    Av Johan-99T16 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •