Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Turboras ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Turboras ?

    Hej

    Det gäller en 9-5 sc 2.0t 06. Hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig att hitta felet på min bil.
    Symtomen är att den ryker väldigt mycket och att avgaserna luktar bränt. Den låter inte riktigt bra heller. Ett malande/vinande ljud ( lite svårt att beskriva ljud men ni kanske förstår vad jag menar ). Det har inte försvunnit någon kylarvätska och den luktar inte avgaser. Oljan är också normal. Hittar inte heller några lösa slangar utan allt ser normalt ut under huven. Eftersom jag vet att turbon är känslig på då dessa bilar kanske det kan vara en kandidat till felet. Jag ska också säga att motorlampan inte lyser.
    Någon som kan hjälpa mig?

    Mvh
    Jonas

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 999
    Medlem#
    6220

    Re: Turboras ?

    Hej!

    Låter ju helt klart som turboras, enklaste sättet att undersöka turbon är att lossa antingen insugsröret lr avgasröret och sen känna på impellern. Den ska glappa aningen upp och ner (radielt) men inget ut och in (axiellt)

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Turboras ?

    Tack för snabbt svar.
    Jag får kolla om det glappar i morgon. Borde inte motorlampan lysa? Jag är lite orolig för ljudet. Kan en rasad turbo låta ungefär som jag beskrev i första inlägget?

    Mvh

    Jonas

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 999
    Medlem#
    6220

    Re: Turboras ?

    Finns ingen felkod för turboras.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: Turboras ?

    Då har jag en följdfråga.

    Vad kan man göra för att undvika turboras? Jag "kyler" alltid turbon innan jag slår av bilen. Dvs låter den gå på tomgång en stund.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: Turboras ?

    Citat Ursprungligen postat av Kallsone
    Då har jag en följdfråga.

    Vad kan man göra för att undvika turboras? Jag "kyler" alltid turbon innan jag slår av bilen. Dvs låter den gå på tomgång en stund.
    Täta oljebyten med bra olja. Samt att välja en bil med en Mitusbishi-turbo (Aero, 2.3T) istf en garretturbo (2.3t, 2.0t), men det är kanske inte lika enkelt om man redan har en bil med en garrett...
    /Johan

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: Turboras ?

    Serva bilen regelbundet. Använd bra olja. (Personligen tror jag inte på att använda oljan i 2000 mil utan byter vid senast 1000 mil.) Använd original luftfilter. Gasa försiktigt innan bilen fått upp normal temp.

    Hur långt har bilen gått? Ofta verkar en turbo hålla 18-23000 mil verkar det..

  8. #8

    Re: Turboras ?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Serva bilen regelbundet. Använd bra olja. (Personligen tror jag inte på att använda oljan i 2000 mil utan byter vid senast 1000 mil.) Använd original luftfilter. Gasa försiktigt innan bilen fått upp normal temp.

    Hur långt har bilen gått? Ofta verkar en turbo hålla 18-23000 mil verkar det..
    Jag har 9-5 2.0t från 02 som gått ca 20 000 mil...Den är servad varje år (2000 mil). Det är ca 600 mil kvar till nästa service. Kanske får se upp med turbon och gasa lugnt?!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: Turboras ?

    Citat Ursprungligen postat av Kallsone
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Serva bilen regelbundet. Använd bra olja. (Personligen tror jag inte på att använda oljan i 2000 mil utan byter vid senast 1000 mil.) Använd original luftfilter. Gasa försiktigt innan bilen fått upp normal temp.

    Hur långt har bilen gått? Ofta verkar en turbo hålla 18-23000 mil verkar det..
    Jag har 9-5 2.0t från 02 som gått ca 20 000 mil...Den är servad varje år (2000 mil). Det är ca 600 mil kvar till nästa service. Kanske får se upp med turbon och gasa lugnt?!
    Jag tror det är till liten nytta och det oundvikliga kommer att hända ändå förr eller senare. Bästa och enda sättet att slippa oroa sig för turboras är att välja en bil med sugmotor. Väljer man sen en utan AC så slipper man oroa sig för AC-kompressorn och läckage.. Och väljer man en utan servo.... O.s.v.. O.s.v.. Annars kan man handla nytt och oroa sig över värdeminskningen...

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Turboras ?

    Hej

    Nu har jag skruvat ner insugsröret till turbon så att jag kommer åt att känna på axeln. Det känndes ungefär som att köra med en visp Så jag förutsätter att turbon är totalt slut. Är det svårt att byta turbo? Behövs några specialverktyg och är det något speciellt jag ska tänka på när jag monterar den nya?

    Tack på förhand

    Jonas

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: Turboras ?

    Byt gärna, alternativt rengör noga, oljerören till/från turbon. De brukar innehålla en hel del skit som hindrar oljan från att rinna som det är tänkt.
    /Johan

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Turboras ?

    Jag tänkte passa på att ta ner oljetråget och göra rent ordentligt i samband med turbobytet nu i helgen. Vad rekomenderar ni att använda för medel till rengöringen?

    Mvh

    Jonas

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm/Tumba
    Inlägg
    114

    Re: Turboras ?

    Bromsrengöring eller dieselbad

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västerlanda
    Inlägg
    49

    Re: Turboras ?

    Kanon!

    Tack

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 999
    Medlem#
    6220

    Re: Turboras ?

    Hej!

    Har du en swedol butik i närheten isf åk dit och köp bromsrengöring av märket Presto funkar hur bra som helst och är billig

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •