Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    16

    OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Bilen, en OG9-5 SC 2,3t -05, tenderar att vandra på vägen och beter sig lite som en kåt snok precis som OG9-3 kan göra med ett originalchassi och lite för mycket effekt. Har bytt fjädrar och dämpare till Eibach och koni, fram-, och bakvagnsbussningar till powerflex samt gjort hjulinställning. Bilen beter sig likadant med sommar och vinterdäck. Då jag tycker att jag kan få lite konstiga ryck och klånk från framvagnen ibland kollade på subframen när någon rattar fullt från sida till sida när bilen står på tomgång och den rör sig ju uppskattningsvis 5 mm i framkant. Kollade aldrig bakkant. Hur mycket ska subframen kunna röra sig? Spontant känns det som den borde sitta mycket stabilare än så. Kan det vara läge att byta subframebussningarna kanske? På servicen sa de att det inte var något fel på dem men de lyckades ju inte ens justera in handbromsen rätt så jag tar deras svar med en nypa salt... Bilen i fråga har gått ca 17500 mil och jag vet inte om de bussningarna någonsin är bytta. Förmodligen inte.

    Mvh
    /Niklas

  2. #2
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    273

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Vilka däck har du......9-5:or är ju känsliga för pilformade mönster i däcken.....
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    16

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Vinterdäcken är Michelin X-ice 205/55-15 och sommardäcken är Hankook 225/45-17 (köpt på SDCC). Kommer inte ihåg däckmodellen på Hankookdäcken men inget pil/V-format mönster.

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 103
    Medlem#
    6234

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Citat Ursprungligen postat av Nengel
    Vinterdäcken är Michelin X-ice 205/55-15 och sommardäcken är Hankook 225/45-17 (köpt på SDCC). Kommer inte ihåg däckmodellen på Hankookdäcken men inget pil/V-format mönster.
    Kollat a-bussningarna?? Nr 3 på bilden.

    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    16

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av Nengel
    Vinterdäcken är Michelin X-ice 205/55-15 och sommardäcken är Hankook 225/45-17 (köpt på SDCC). Kommer inte ihåg däckmodellen på Hankookdäcken men inget pil/V-format mönster.
    Kollat a-bussningarna?? Nr 3 på bilden.

    Jupp. Bytte dem till Powerflex för drygt ett år sedan då original var helt slut.

  6. #6
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Håller med om att 9-5an känns slingrig på vägen speciellt när man kör motorväg.

    Ja har bytt alla bussningar man kan byta till PF i chassit, dämpare och fjädrar är nya, hjulinställning gjord, bakvagn shimsad. Visst bilen känns mkt bättre på vägen än innan men inte bra ändå.

    Själv har ja tittat en hel del på bakvagnen och dess bussningar mellan bakvagnen och karossen dvs nr 1 och 2 på bilden i tråden. Hissar man upp bilen i bak och bänder lite på dessa bussnigar så är dom rätt slappa. Så om även hela subramen rör på sig i sidled inte lustigt att bilen känns slingrig på vägen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    16

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Som tillägg kan jag säga att innan jag bytte nr.3-pussningarna var bilen svajig på vägen och man fick liksom parera hela tiden. Svängde man kraftig fram och tillbaka när man körde rakt så svajade bilen ett par ggr när man slutade svänga. Så beter den sig inte nu. Nu känns det mer som den självstyr åt olika håll.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    16

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Ytterligare ett tillägg. När man lyfter upp bilen så sjunker hela subframen ner. Ska den göra det. Känns lite sådär tycker jag... Blir nog till att köpa nya bussningar snart. Då kanske den nya Powerflexvarianten. Frågan är bara om det kan gå att pressa i dem utan att ta ner hela subframen...

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 097
    Medlem#
    2555

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Även ett fjäderbensstag bör monteras.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Guest

    OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Känner igen att bilen vill vandra lite på vägen och det är när man cruisar på motorvägen man märker det. Blir inte helt avslappnat att köra.

    Vid måttlig acceleration känns den stabil, däremot om det blåser sidvindar eller vägen är dålig blir det betydligt mera ostadigt.

    Har bytt 3:an (original, senaste varianten), dämpare och fjädrar där bak (komplett sats, nivåreglerande) plus fyrhjulsinställning. Då blev den betydligt mindre känslig för sidvindar och dålig väg, men vandrar fortfarande, men inte lika mkt.

    Alla fyra av 4:an är bytta 2000mil sen och min mekaniker säger att alla andra bussningar inkl subframen är i bra skick. Bilen har gått 13500.

    Har även åtgärdat glappet i rattaxelsplinesen (rengöring + omfettning) i hopp om att det va det som fick den att vandra. Blev kanske markant bättre, men det avskriver jag nog som psykologiskt. Däremot blev jag av med klicket man ibland kände i ratten när man t.ex körde iväg från stillastående med ratten vriden.

    Tycker den vandrar betydligt mer med originalfälgarna (3-spoke double 17", ET49). Det sitter vinterdäck på dom nu, men körde dom ett tag med sommardäck och det va då jag verkligen började störa mig första gången.

    Med blingfälgarna (BBS Challenge 18", ET35) jag kör på sommaren normalt märker man det inte alls samma sätt. De breddar å andra sidan spårvidden och ändrar styrradien från -6 till +8mm så den borde teoretiskt bli lite stabilare, lite mer tungstyrd och slita mer i ratten.

    Nu har jag inte kört med dessa efter jag började störa mig i höstas, så ska bli intressant att känna hur det känns nu när man snart byter.

    Hursomhelst - nåt måste ju va galet, bilen kan ju knappast vart såhär när den va ny och man borde rimligtvis inte behöva hårdare fjädring, hårdare bussningar och fjäderbensstag för att det ska kännas avslappnat att köra bilen, som den borde känts att köra när den va ny med enbart standardgrejjer.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 500

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Ställer mig till skaran av vingliga bilar. Har en-01 som beter sig riktigt illa! Min har gradvis blivit värre, jag kommer beställa alla bussningar till framvagnen inom snar framtid,. Höll nästan på att köra av vägen i helgen!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Akta skinnet!

  12. #12
    Guest

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Ställer mig till skaran av vingliga bilar. Har en-01 som beter sig riktigt illa! Min har gradvis blivit värre, jag kommer beställa alla bussningar till framvagnen inom snar framtid,. Höll nästan på att köra av vägen i helgen!
    Kolla även 3:orna i bakvagnen om du inte gjort det. Det är ett standardfel på 9-5:an att de bussningarna går sönder och då blir den instabil. Första bytet på min va vid 7000mil .

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    21

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Bumpar denna tråd.

    Känner också att bilen är väldigt orolig på vägen. När jag svänger höger på motorvägen i en kurva så hugger(kastar sig) bilen åt vänster så jag måste parera. Har bytt bussningar bak (4) och fram. När jag körde hem från semester med bilen fullastad så kände jag inte att bilen var orolig alls. Några förslag?
    Saab 95 Aero 2004

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Citat Ursprungligen postat av Monte
    Bumpar denna tråd.

    Känner också att bilen är väldigt orolig på vägen. När jag svänger höger på motorvägen i en kurva så hugger(kastar sig) bilen åt vänster så jag måste parera. Har bytt bussningar bak (4) och fram. När jag körde hem från semester med bilen fullastad så kände jag inte att bilen var orolig alls. Några förslag?
    Hur är det med stötdämparna bak och a-bussningarna (3)?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    21

    Re: OG9-5 SC är orolig på vägen. Lös subframe?

    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    Citat Ursprungligen postat av Monte
    Bumpar denna tråd.

    Känner också att bilen är väldigt orolig på vägen. När jag svänger höger på motorvägen i en kurva så hugger(kastar sig) bilen åt vänster så jag måste parera. Har bytt bussningar bak (4) och fram. När jag körde hem från semester med bilen fullastad så kände jag inte att bilen var orolig alls. Några förslag?
    Hur är det med stötdämparna bak och a-bussningarna (3)?
    Förlåt, skrev fel. Menade a-bussningarna.
    Vet inget om stötdämparna så dom får jag kolla upp, gamla ägaren sa att bilen var sänkt så kanske ligger något där? Bytte bussningarna i april och gjorde samtidigt en hjulsinställning.
    Saab 95 Aero 2004

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    16
    Nu har jag bytt bussningarna i subframen och kan bara säga att det blev en helt ny bil. Väldigt mycket stabilare på vägen, inget klonkande när man lägger i backen, inget ryckande i pedalerna när man rattar fram och tillbaka och mycket bättre känslighet i växlingarna. Bussningarna var hela men sopslut/mjuka så även fast de sa på verkstaden att de var fina så gick jag på magkänslan och den visade sig vara rätt. Så har ni bytt A-bussningarna bak bra däck och rätt hjulinställningar och den ändå är nervös så kan det vara värt att kika på nya subframbussningar.
    En notering kan vara att köper ni powerflex-kitet så passar alla 6 bussningarna på modeller fram till första faceliften (-02) och på modeller efter det passar bara de främre och bakre. Mittenbussningarna har större diameter. Jag har en -05:a så jag bytte bara främre och bakre och lär original sitta kvar i mitten.
    /Niklas

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 519
    Medlem#
    9308
    När du nu har bytt till powerflex.. Hur gjorde du för att pressa i bussningarna? Räcker det att bara "ställa" bussningen ovanpå subframen där den skall i och börjar skruva fast subframen och bussningen åker in dit den ska?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #18
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    När du nu har bytt till powerflex.. Hur gjorde du för att pressa i bussningarna? Räcker det att bara "ställa" bussningen ovanpå subframen där den skall i och börjar skruva fast subframen och bussningen åker in dit den ska?
    Bussningarna måste pressas i ovanifrån.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Jag har en 9-5 Aero -05, allt i chassit helt standard, och den slingrar sej ingenting på motorväg, hur stadig som helst. Man behöver varken sänkfjädrar eller powerflexbussningar, felfritt original sportchassi funkar helt förträffligt.

    Skulle tro att era slingriga bilar helt enkelt är lite slitna och behöver lite omvårdnad, originaldelar funkar fint, men sport/racing grejer är ju roligare
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 018
    Medlem#
    1540
    Vanligaste felet med slingriga och sänkta 9-5'or med friska bussningar och stötdämpare är att man inte shimsat bakvagnen efter sänkning.
    Gör en sån grym skillnad så att det är svårt att tro. Speciellt på vintern...

    Före vågade man knappt köra om i rimfrost, efter körde man med en hand på ratten i djup snöslask.

    Been there, done that.

    Lämna in till nån verkstad som VET hur man gör hjulinställning på en 9-5'a, och som gjort det tidigare (alltså shimsat), så är det troligare att resultatet blir bra.
    De flesta sänkta bilar shimsas med max (3st per sida) så börja där...

    Inte gratis, men värt varenda krona.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. subframe snett?
    Av Mattias_R i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 01:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •