Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Spjällmotor som styr återcirkulation på luften i kupé?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    9

    Spjällmotor som styr återcirkulation på luften i kupé?

    När jag nu håller på att byta kupéfläkt och kupéfilter så fann jag att återcirkulationsspjället inte satt som förväntat, inte helt öppet. När man tryckte på knappen surrade spjällmotorn men inget hände.
    Rotade ett tag och hittade samt skruvade loss motorn som satt strax över luckan till kupéfiltret innanför handskfacket.
    Den lilla armen hade gått av, verkar som motorn när den jobbar inte stannar förrän en liten bit förbi ändläget och det var en stark motor så den kan ha brutit av den.

    Någon som vet om det finns givare som har koll på när den kommit till ändläget? Körde motorn löst och simulerade att spjället flyttade sig men inget hände (stoppade inte). Motorn är ju bara 2st kablar till så den kanske har det i sig (och då fått internt fel på ändlägesstopp).

    Vad heter motorn tror ni? Försökte leta på laga.se och bildelsbasen.se men det nummer jag hade (137 9 027A Valeo) gav inga träffar och det är svårt att söka när man inte vet namnet.
    Antar bara att en ny är dyr.
    SAAB 9-5 -99 2.0T/190

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    9

    Re: Spjällmotor som styr återcirkulation på luften i kupé?

    Så här ser den ut http://bilder.lagabasen.se/delar/1077/1077159231vy1.jpg men de har tagit armen som gått av för mig och kåpan runt.
    Hittat denna som verkar komplett http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21415762
    SAAB 9-5 -99 2.0T/190

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    9

    Re: Spjällmotor som styr återcirkulation på luften i kupé?

    Fick hittat en prisvärd på en skrot utanför Uddevalla, fick åka en bra bit men den var halva priset mot andra som man kunde skicka efter... Nu fungerar det igen. Närmaste skroten sa att det var mycket vanligt fel och att de var snabbt "plockade" på alla deras bilar.

    //Torgny
    SAAB 9-5 -99 2.0T/190

Liknande ämnen

  1. återcirkulation på acn 900ng?
    Av pitejohan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 20:50
  2. plugga återcirkulation och använda bypass som DUMPventil?
    Av ryssen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 02:53
  3. Återcirkulation av kupéluft i ACC på 9000cs-94
    Av ShadowRob i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 21:58
  4. Klaffen till återcirkulation? (bild)
    Av TurboLover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •