Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: Fråga ang värden i openSID (luft)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Fråga ang värden i openSID (luft)

    Hej.
    Som överskriften antyder har jag undrar jag över luftvärdena min bil visar i OpenSID
    Det är den 9-5aero-05 med steg2 (chip+halvsats) 280hk.

    mReq visar vid 5500rpm: 1240
    mAir vid samma vartal:1086

    Jag förstår att den begär mer luft än den får, men har ingen men kunskap om vad dessa värden innebär.
    Jag länkar till 2st mobilfilmer, den ena med Rpm+mReq och den andra med Mreq+mAir

    mReq+Rpm: http://www.youtube.com/watch?v=doassOvETdc
    mReq+mAir: http://www.youtube.com/watch?v=GL8w5rUCyxE

    Frågor:
    1: Är det skadligt för motorn.
    2: Vad får det för konsekvenser för motorn?
    3: Hur råder man bot på det? (mer hårdvara?)

    Mvh
    9-5 aero aut-05

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Hej!

    Skadligt för motor är det väl inte,dock så är avikelse för stor och jo mer det ökar med varvtalet.

    Jag skulle tro att för att uppnå den luftmassa på toppen behövs säkert mer hårdvara om det är inte något fel på bilen ?

    Frågan är vilken avikelse lär det bli när det blir sommar ?

    Men det kommer säkert någon forum expert som kan besvara dina frågor mer omfattande och med mer kunskap
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Jag ska prata med den som utfört chippningen på måndag men jag blev rastlös och var tvungen att slänga ut en tråd.
    Finns som bekant gott om kunnigt folk här.
    9-5 aero aut-05

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Skadligt för motorn tvivlar jag på. Motorstyrningen anpassar sig givetvis efter hur mycket luft den får, inte hur mycket den begär. Allt annat vore mer än lovligt korkat.
    Det är ganska ovanligt att motorn får exakt så mycket luft som den begär, särskilt med några hästar mer än vad den är designad för. Att ropa på 1240 och få 1086 är dock lite i underkant tycker jag.

    Hade liknande problem med min 9-3 Aero för ett tag sen. Den begärde 1250 men fick knappt 1000.
    Bytte luftfilter, lite backventiler och sånt samt alla tryckslangar till nya fräscha slangar, och vips så får den över 1200 i luft. Har aldrig sett mAir nå 1250, men 1220-1230 är inga problem.
    Kolla igenom luftsidan och gå över alla slangar och anslutningar så du inte har något läckage någonstans. Är det en liten läcka kan den vara i stort sett omärkbar förutom när bilen verkligen drar all luft den kan, så kolla noga.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Skadligt för motorn tvivlar jag på. Motorstyrningen anpassar sig givetvis efter hur mycket luft den får, inte hur mycket den begär. Allt annat vore mer än lovligt korkat.
    Det är ganska ovanligt att motorn får exakt så mycket luft som den begär, särskilt med några hästar mer än vad den är designad för. Att ropa på 1240 och få 1086 är dock lite i underkant tycker jag.

    Hade liknande problem med min 9-3 Aero för ett tag sen. Den begärde 1250 men fick knappt 1000.
    Bytte luftfilter, lite backventiler och sånt samt alla tryckslangar till nya fräscha slangar, och vips så får den över 1200 i luft. Har aldrig sett mAir nå 1250, men 1220-1230 är inga problem.
    Kolla igenom luftsidan och gå över alla slangar och anslutningar så du inte har något läckage någonstans. Är det en liten läcka kan den vara i stort sett omärkbar förutom när bilen verkligen drar all luft den kan, så kolla noga.
    ska göra det. Tack för tipset.

    Mvh
    9-5 aero aut-05

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    . Har aldrig sett mAir nå 1250, men 1220-1230 är inga problem.
    På toppen för en 15T och halvsats ?

    Är ganska säker att det är omöjligt,om inget annat kan inte vara hälsosamt med enbart halvsats.


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    . Har aldrig sett mAir nå 1250, men 1220-1230 är inga problem.
    På toppen för en 15T och halvsats ?

    Är ganska säker att det är omöjligt,om inget annat kan inte vara hälsosamt med enbart halvsats.


    Mvh
    Hmm, min 9-3 gör det, men den har visserligen etanol och 630cc spridare.
    Tänkte aldrig på att TS kanske inte hade biopower.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Möjligt eller ej så är det knappast hälsosamt för spisen. Inte ens seriösa steg 3 program gjorda för 3" dowpipe har den mängden luft @ 5500 rpm. Undra vad du har för avgastemp i skrivande stund..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Gå över luft sidorna som tidigare skribent sagt.
    Sedan tycker jag personligen att det diffar för mycket. Med min körstil skulle jag inte sova gott med tanke på 280hk utan 3"dp och avgastemp, men men det är jag det

    Jag tycker du ska satsa på en 3" DP med sport/race kat så kommer du sova lite lugnare.

    Vill dock tillägga att min bil diffar väldigt lite mellan mAir/mReq, +-25 från 3300rpm -> 5100rpm.

    Mvh
    Christof

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Möjligt eller ej så är det knappast hälsosamt för spisen. Inte ens seriösa steg 3 program gjorda för 3" dowpipe har den mängden luft @ 5500 rpm. Undra vad du har för avgastemp i skrivande stund..
    Mitt program är från en av dom mest välrenommerade trimfirmorna, så jag är faktiskt inte ett dugg orolig.

    Provade nu med enbart 95 i tanken och då peakar den på runt 1000 i mAir. Fullkomligt logiskt då mitt program ger betydligt mer effekt på etanol än vanlig bensin.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Har exakt samma problem i min.

    har vid nått tillfälle fått 1100 mAir men begärt är ca 1340. Brukar ligga på strax över 1000 mAir.

    Fick du tänd CE lampa också?
    Har bara kört några få mil med bilen så jag har inte börjat felsöka än.

    Luftläcka säger ni, men kan det vara ngt annat också? Tex ventilen som sitter på torpedväggen, AV-ventil, MV, LMM?

    Tackar för svar.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Pratade med den som utfört chippingen och vad som skrivs i programmet i begärd luft om det är 1300 eller 3000 spelar mindre roll då det hänger på hur mycke luft hårdvaran kan leverera.
    Om man lägger mer tid så kan man skriva in begärda luftvädren för specifika varvtal men i mitt fall är det ett generellt tal(1300) för hela registret.
    Skulle som folk skrivit tidigare behöva mer hårdvara för att uppnå ett högre mAir.
    9-5 aero aut-05

  13. #13
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Pratade med den som utfört chippingen och vad som skrivs i programmet i begärd luft om det är 1300 eller 3000 spelar mindre roll då det hänger på hur mycke luft hårdvaran kan leverera.
    Om man lägger mer tid så kan man skriva in begärda luftvädren för specifika varvtal men i mitt fall är det ett generellt tal(1300) för hela registret.
    Skulle som folk skrivit tidigare behöva mer hårdvara för att uppnå ett högre mAir.
    Måste fråga begär programmet 1300 vid 5000 och 6000 rpm med?!


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Pratade med den som utfört chippingen och vad som skrivs i programmet i begärd luft om det är 1300 eller 3000 spelar mindre roll då det hänger på hur mycke luft hårdvaran kan leverera.
    Om man lägger mer tid så kan man skriva in begärda luftvädren för specifika varvtal men i mitt fall är det ett generellt tal(1300) för hela registret.
    Skulle som folk skrivit tidigare behöva mer hårdvara för att uppnå ett högre mAir.
    Måste fråga begär programmet 1300 vid 5000 och 6000 rpm med?!


    //B
    TapaTalk
    Jag rättar mig själv. Den begär enligt mReq 1240 på toppen. (har inte kollat högre än ca 5600 rpm)
    Har inte själv skrivit programvaran men det svar jag fick är att värdet för mReq han skrivit in är 1300, sen kan det ju vara så att det varierar över registret.
    9-5 aero aut-05

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Hej!

    1240mg/c är väldigt mkt luft vid 5600rpm, mitt steg 3 begär runt 1100mg @ ca: 5800rpm.

    Upptäcker man så mkt skillnad mellan mreq och mair så bör man börja leta läckage.

    Ps. Får man fråga vem som gjort programmet? PMa om du inte vill skriva det här.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Pratade med den som utfört chippingen och vad som skrivs i programmet i begärd luft om det är 1300 eller 3000 spelar mindre roll då det hänger på hur mycke luft hårdvaran kan leverera.
    Om man lägger mer tid så kan man skriva in begärda luftvädren för specifika varvtal men i mitt fall är det ett generellt tal(1300) för hela registret.
    Skulle som folk skrivit tidigare behöva mer hårdvara för att uppnå ett högre mAir.
    Med en sån kommentar så föreslår jag att du byter trimleverantör.

    Din hårdvara i din bil är mer än tillräcklig för att ge dig ett rejält ras, det är ju därför man har begränsningar i ett program....

    Tänk om alla trimleverantörer skulle tänka så här, då skulle det räcka med att göra ett monsterprogram och sen bara låta hårdvaran begränsa...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    1240mg/c är väldigt mkt luft vid 5600rpm, mitt steg 3 begär runt 1100mg @ ca: 5800rpm.

    Upptäcker man så mkt skillnad mellan mreq och mair så bör man börja leta läckage.

    Ps. Får man fråga vem som gjort programmet? PMa om du inte vill skriva det här.

    Mvh
    men spelar det egentligen någon roll vad den begär?
    din begär runt 1100 och ger nått sånt oxå?
    min begär 1240 men ger inte mer än 1086, alltså ca 1100.
    Hade den däremot kunnat leverera 1240 vid 5600rpm då kunde det å andra sidan varit dags att oroa sig?
    Motorn kan ju inte ge mer än den kan ge menar jag.
    9-5 aero aut-05

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Det spelar STOR roll vad den begär. Det är ju där begränsningen är.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ps. Får man fråga vem som gjort programmet? PMa om du inte vill skriva det här.
    Nordic mjukvara, står i många trådar på forumet där kunden är inte nöjd med acceleration.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Fråga ang värden i openSID (luft)

    Citat Ursprungligen postat av traskalle
    Motorn kan ju inte ge mer än den kan ge menar jag.
    Varför begära något så stort om man inte kan leverara ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Konstiga Lamd värden i Opensid (Mreq/Mair)
    Av Mr_SunBear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 10:08
  2. Ytterligare en fråga om opensid!
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 07:42
  3. IVT luft/luft värmepump avfrostar väldigt ofta
    Av wikander i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •