Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vibrationer! 9-5 SC, 07

  1. #1

    Vibrationer! 9-5 SC, 07

    Hej!

    Som rubriken lyder, vi har en 9-5 kombi -07 som gått ca 8500 mil och som vibrerar lite obestämbart. Vibrationerna är märkbara på lägre hastigheter, typ 50-80 km, men inte framträdande. Från ca 105 km och uppåt är det svårt att undgå vibrationerna. Inget direkt skak i ratten, men i högre hastigheter känner man lite vibrationer även i ratten. Vi har inte haft bilen så länge och jag kan inte minnas att jag kände några framträdande vibrationer när jag körde hem den från Sthlm för nån månad sen. Jag misstänker själv att det är obalans i bakdäcken. Jag var tvungen att kasta på ett par begagnade bak som jag inte känner till historiken på och heller inte vet när de balanserades senast så det ligger nära till hands att misstänka att det är boven i dramat. Dock tänkte jag kolla här vilka alternativ som kan finnas? Drivknutar, fjädring, dämpare, bussningar??? Någon som har en teori?

    //P

  2. #2

    Re: Vibrationer! 9-5 SC, 07

    Hej.

    Obalans i däcken. Möjligen "orunda" fälgar eller att det är fälgar ej SAAB centrumhål utan centreringsringar. SAAB har tightare centrumhål än många eftermarknads fälgar.

    Sen är nog dämparna och främre länkarmsbussningar halvdåliga. Fick byta på same same bil som din efter 8k mil.

    mvh
    loca

  3. #3

    Re: Vibrationer! 9-5 SC, 07

    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson
    Hej.

    Obalans i däcken. Möjligen "orunda" fälgar eller att det är fälgar ej SAAB centrumhål utan centreringsringar. SAAB har tightare centrumhål än många eftermarknads fälgar.

    Sen är nog dämparna och främre länkarmsbussningar halvdåliga. Fick byta på same same bil som din efter 8k mil.

    mvh
    OK, det låter ju intressant. Tyckte dock att passform i centrumhål var så pass tight det kan vara när jag monterade däcken. Vad centreringsringar är vet jag inte. Länkarmsbussningar och dämpare får de kolla på 9k service om några hundra mil.

    //P

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: Vibrationer! 9-5 SC, 07

    Känn på bakdäckens insida på slitageytan. Är dom vågiga så är det dag för nya däck och stötdämpare bak.

    Kolla även framdäcken för ojämnt slitage. Ser du inget så åk och balansera om hjulen.

    mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5

    Re: Vibrationer! 9-5 SC, 07

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Känn på bakdäckens insida på slitageytan. Är dom vågiga så är det dag för nya däck och stötdämpare bak.

    Kolla även framdäcken för ojämnt slitage. Ser du inget så åk och balansera om hjulen.

    mvh Mr_Lööf
    Intressant, ska kolla i morgon. Kan tillägga att jag tycker bilen "gungar" lite väl länge när man bromsar tvärt. Är det ett tecken på dåliga dämpare? Jag vet, jag är bilanalfabet...

    //P

  6. #6

    Re: Vibrationer! 9-5 SC, 07

    Nu har jag kollat slitageytan på bakdäcken och nog känns den inre delen vågig! Är dock osäker på om däcken hade det slitaget redan när jag satte på dem eller om det uppstått efter att jag satte på dem på denna bil. Oavsett vilket så känns det ju iaf som om den vågiga slitageytan är upphovet till vibrationerna och det känns ju ändå bra att veta!

    //P

Liknande ämnen

  1. Vibrationer vid acc og9-3 -99
    Av MrTurbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 18:29
  2. vibrationer
    Av ahnmarker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 22:31
  3. Vibrationer 9-3SS??
    Av Källén i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •