Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Frågor ang lampor

  1. #1

    Frågor ang lampor

    Som trådnamnet säger, någon som vet bra lampor man kan sätta i halvljuset så man får bra men icke bländande ljus?

    Bilen jag kör e en Saab 9000 -95

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Frågor ang lampor

    Om vi håller oss till lagliga lampor så är det väl Osram Nightbreaker Plus eller Philips Xtreme vision som gäller. Säljs hyggligt billigt på ebay och en del brittiska sajter.

  3. #3

    Re: Frågor ang lampor

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Om vi håller oss till lagliga lampor så är det väl Osram Nightbreaker Plus eller Philips Xtreme vision som gäller. Säljs hyggligt billigt på ebay och en del brittiska sajter.
    Vilken av dom ger mest och bäst ljus?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Frågor ang lampor

    Citat Ursprungligen postat av Premium3
    Som trådnamnet säger, någon som vet bra lampor man kan sätta i halvljuset så man får bra men icke bländande ljus?

    Bilen jag kör e en Saab 9000 -95
    Been there done that...
    Börja med att mäta matningsspänningen på lampsockeln..Båda probarna skall anbringas på lampsockeln, annars blir det fel värde.
    (Då kan du samtidigt kolla att reflektorerna är OK - vilket de vanligen INTE är..)
    Sen kan du leta lampor.

  5. #5

    Re: Frågor ang lampor

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Citat Ursprungligen postat av Premium3
    Som trådnamnet säger, någon som vet bra lampor man kan sätta i halvljuset så man får bra men icke bländande ljus?

    Bilen jag kör e en Saab 9000 -95
    Been there done that...
    Börja med att mäta matningsspänningen på lampsockeln..Båda probarna skall anbringas på lampsockeln, annars blir det fel värde.
    (Då kan du samtidigt kolla att reflektorerna är OK - vilket de vanligen INTE är..)
    Sen kan du leta lampor.
    Okej, hur ser jag om reflektorerna e kassa?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Frågor ang lampor

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Börja med att mäta matningsspänningen på lampsockeln..
    glöm då ej att motorn ska vara igång och lampan påslagen och inkopplad för att få rätt mätvärde.

    Det kan ju faktiskt vara en idé att kolla att elsystem och reflektorer (kolla visuellt att ytan är blank och fin) är sjyssta innan du jagar bättre lampor.

    Citat Ursprungligen postat av Premium3

    Vilken av dom ger mest och bäst ljus?
    Jag har provat båda och tycker de är likvärdiga! Just nu kör jag Philips X-treme vision.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Frågor ang lampor

    [quote="jellybear"]
    Det kan ju faktiskt vara en idé att kolla att elsystem och reflektorer (kolla visuellt att ytan är blank och fin) är sjyssta innan du jagar bättre lampor.
    [quote="jellybear"]
    Försökte få fram det liksom..
    Biltema sålde ju "högeffektlampor 100W" (innan halogentiden) Använde du dem och hade rasslig el med hög resistans i kablaget fick du sämre ljus..

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Frågor ang lampor

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Biltema sålde ju "högeffektlampor 100W" (innan halogentiden) Använde du dem och hade rasslig el med hög resistans i kablaget fick du sämre ljus..
    100W lampor finns ju att köpa, men även om vi bortser från att de är olagliga så är de nog ingen hit i de små strålkastarna på en 9000 "ng" p.g.a. värmeutvecklingen (som förkortar livslängden på reflektorn).

    Men visst ger även 100W-lampor större spänningsfall i matningskablaget än 55W så har man dassigt kablage kan de som du säger ändå lysa sämre än 55W-lampor.

    Den sista olagliga varianten - om du nu har sjysst el och reflektor men ändå vill ha mer ljus - är att xenonkonvertera. Det finns.många trådar på ämnet här på forumet.

  9. #9

    Re: Frågor ang lampor

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Börja med att mäta matningsspänningen på lampsockeln..
    glöm då ej att motorn ska vara igång och lampan påslagen och inkopplad för att få rätt mätvärde.

    Det kan ju faktiskt vara en idé att kolla att elsystem och reflektorer (kolla visuellt att ytan är blank och fin) är sjyssta innan du jagar bättre lampor.

    Citat Ursprungligen postat av Premium3

    Vilken av dom ger mest och bäst ljus?
    Jag har provat båda och tycker de är likvärdiga! Just nu kör jag Philips X-treme vision.
    Dom bländar inte eller så? Hittade du dom på något någorlunda billigt ställe?

  10. #10

    Re: Frågor ang lampor

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Biltema sålde ju "högeffektlampor 100W" (innan halogentiden) Använde du dem och hade rasslig el med hög resistans i kablaget fick du sämre ljus..
    100W lampor finns ju att köpa, men även om vi bortser från att de är olagliga så är de nog ingen hit i de små strålkastarna på en 9000 "ng" p.g.a. värmeutvecklingen (som förkortar livslängden på reflektorn).

    Men visst ger även 100W-lampor större spänningsfall i matningskablaget än 55W så har man dassigt kablage kan de som du säger ändå lysa sämre än 55W-lampor.

    Den sista olagliga varianten - om du nu har sjysst el och reflektor men ändå vill ha mer ljus - är att xenonkonvertera. Det finns.många trådar på ämnet här på forumet.
    Jag vill inte ha xenon i halvljuset, orkar inte få böter var och varannan dag för det, jag vill bara ha bättre ljus i mitt halvljus... Xenon får åka i hel eller extraljusen

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    213

    Re: Frågor ang lampor

    Philips EcoVision är bäst i Motors test från förra året. X-tremevision och Silverstar får också bra betyg.

    Här är Auto Express test från förrförra året: http://www.autoexpress.co.uk/products/p ... ested.html

    Och förra året:
    http://www.autoexpress.co.uk/products/p ... ested.html

    EcoVision tycker jag verkar totalt sett mest prisvärda.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Frågor ang lampor

    Citat Ursprungligen postat av Premium3
    Dom bländar inte eller så? Hittade du dom på något någorlunda billigt ställe?
    Näe, de bländar inte, utan beter sig precis som vanliga lampor fast lyser lite starkare. De är ju lagliga!

    Jag handlade dem här:
    http://www.phoenixautobulbs.co.uk
    Ange koden HPE11 när du betalar så får du ytterligare 10% rabatt.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:21
  2. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  3. LAMPOR!
    Av timmarna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •