Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Hej!

    Stegmotorn på höger sida till luftspjället verkar inte få någon ström i min 9-5a från 02, därav har jag felkod 09 också!
    Vad kan det bero på? Jag har prövat den på vänstra sidan och då fungerar den! Likaså fungerar inte den vänstra motorn på höger sida!
    Kan det vara själva AC-panelen som inte fungerar som den ska?

    Sedan en fråga till! Jag har också felkod 08 som brukar betyda att det stegmotorn på vänstra sidan inte har någon förbindelse till luftspjället! Dock så fungerar motorn, och staget rör sig så fint så när jag tittar bredvid handsfacket på högra sidan!
    Vad kan detta betyda? :S

    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Ingen annan som har haft problem med signalen fram till själva motorn? Verkar som att hur många som helst har haft fel på motorerna men inte på själva signalen?
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  3. #3

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Hej!

    Stegmotorn på höger sida till luftspjället verkar inte få någon ström i min 9-5a från 02, därav har jag felkod 09 också!
    Vad kan det bero på? Jag har prövat den på vänstra sidan och då fungerar den! Likaså fungerar inte den vänstra motorn på höger sida!
    Kan det vara själva AC-panelen som inte fungerar som den ska?

    Sedan en fråga till! Jag har också felkod 08 som brukar betyda att det stegmotorn på vänstra sidan inte har någon förbindelse till luftspjället! Dock så fungerar motorn, och staget rör sig så fint så när jag tittar bredvid handsfacket på högra sidan!
    Vad kan detta betyda? :S

    Mvh Pontus
    Titta i denna tråd: viewtopic.php?f=6&t=210272
    NU: 9-5 SEt2 '98
    FÖRR: 900i '86

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Problemet med felkoden utan symptom har jag nu märkt i efterhand att motorn kuggar över ibland, så det ska jag fixa, inga problem!(Vänster sida)

    Det jag verkligen behöver hjälp med är det där med signalen på högra sidan! Det stod ju att en där i tråden hade ruckat lite på kablarna, men jag har ruckat både hit och dit och det ger ingenting!

    Har kollat igenom den där tråden ett par gånger...

    Är motorn kopplad direkt på ac-panelen bara eller tar den nå omvägar? Isåfall är det ju antingen fel på ac-panelen, eller kablaget helt enkelt tänker ju jag!

    Skulle vara bra i värsta fall om någon hade nå schema över vilka kablar från panelen som går vart osv, eller tvärtom, Vilka kablar från stegmotorn som går vart! Då kan man ju i värsta fall kanske knåpa ihop något själv :P

    Någon som vet hur allt är kopplat lite översiktligt? Vore ju skönt att slippa plocka bort instrumentbrädan :P
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  5. #5

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Mitt svar, som du fick, var mer avsett för felkod 8.

    Om motorn "kuggar över" är det något som gått sönder. Eftersom det är få delar involverat, dock inga (överkuggningsbara) drev, så blir uteslutningsmetoden enkel.

    Är spjällaxeln av på berörd sida, så kommer det bara varm eller kall luft beroende på i vilken position spjälluckan befinner sig. (Felkod 8 för vänster och 11 för höger sida)

    På spjällaxen sitter en plastarm, som kan spricka vid axelinfästningen. Den (och spjällaxelns utformning) fungerar som en mekanisk säkring för stegmotorn, ifall själva spjälluckan kärvar eller fastnar. Det är högst troligt att det är denna del som du upplever att den "kuggar över". Åtgärd: byt!

    Vid bytet är det med lite pillrande möjligt att känna efter om luckan rör sig lätt eller går trögt/fastnat. Om det senare är fallet, försök att smörja med något som fungerar vid både varma och kalla temperaturer. Annars är problemet snart tillbaka. Dvs, använd inte magnecyl-metoden, utan åtgärda även orsaken och inte bara symtomen.

    Ex. vasselin smörjer bra vid kyla, men kommer att rinna bort sommartid ... (Rekommenderas ej av den anledningen.) Kiselfett fäster mycket bra på plast (och tyvärr även på allt annat) och fungerar bra under varma förhållanden, finns att köpa billigt i sprayflaska på t.ex Biltema. (Använder detta utan problem.)

    Bra reparationstips med bilder : http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/ - Dock bör man ersätta trasiga plastdelar med nya i plast, då byte till metall troligt kommer att flyta problemet någon annanstans, troligt till stegmotorn trots strömavkänningen ... (18kr för reparationshylsan, då när jag köpte den, är klart billigare än vad en stegmotor kostar ... Kommer inte ihåg vad jag betalade för armen, men den var inte dyr den heller.)

    Plastarmen finns där som en följd av att stegmotorn är av "billig" modell, dvs den (ACC:n) "vet" inte i vilket läge drivaxeln befinner sig. Eftersom inga sensorer sitter i ändlägena, utförs en (billig) ful-konstruktion. ACC:n känner av att stegmotorns strömförbrukning ökar, när armen träffar någon av de två stopp som sitter på spjällhuset, isf att använda sig av en klart dyrare indexerad stegmotor. Är armen av eller tillräckligt spräckt, så att någon av ändlägena passeras (förväntat läge, då storleken på hela vridningsområdet är känt), får det samma effekt som om spjällaxeln är av. ACC'n vet då ej i vilken position spjälluckan befinner sig.

    Ditt problem med "signalen" på höger sida kan eventuellt besvaras med hjälp av aktuellt elschema (som jag själv är på jakt efter ... Den som finns med i Heynes reparationsbok (9-5), är inte mycket att hurra för, då bl.a. denna bit saknas helt.). Plockar du ur stereon och ACC:n (lättast i den ordningen), så ser du kablarna. Felkod 9 betyder att en/flera tråd/-ar fram till stegmotorn, antingen är av eller kortslutna (klämda?)

    En bra presentation på möjliga felkoder: http://www.saabservices.com/9-5%20ACC%20codes.htm
    NU: 9-5 SEt2 '98
    FÖRR: 900i '86

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Axeln i sjävla motorn, när man plockar isär sjävla modulen har garanterat åkt ur en bit, vilket är vanligt! Därför kuggar dreven över i "växellådan"... Det är där mitt fel sitter, allt annat är i toppskick, men tack ändå för ditt krafttag med det där inlägget hehe

    Sen det där med elen till andra sidan... Panelen har jag haft bort och inspekterat kablaget och jag tyckte det såg bra ut! Sen vet jag ju inte om det kan vara glapp i själva kontakten då det sitter typ 100 kablar där så lite svårt att se! :/
    Men det kan ju vara värt att lånpröva en ny panel till att börja med, funkar det inte då så är felet bakom den någonstans där inne antar jag

    Men det låter intressant med det där elschemat du håller på att leta efter!!! Vore ju grymt bra om du fick tag på nå!

    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Har hållt på och pillat lite mer nu... Stegmotorn på vänster sida rör sig enbart mellan varmt och kallt... Inget mellanting. Ställer jag på low så kyler den, om jag ställer lite högre temp så värmer den Max istället.... Likaså när jag pröva en annan motor... Kan det hänga ihop med att motorn på höger sida inte justerar? Jag kanske har nå centralt elfel någonstans? För motorn på högra sidan högg till vid ett tillfälle så den verkar ju inte helt död.... hjäääälp!!! ;/

    Kan de inte vara nån tempgivare nånstans?
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Jaa och så fick jag en ny felkod 13! Så nu ska ingenting funka helt plötsligt... Verkar mycket skumt detta tycker jag.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Jag sitter dock med felkod 08, men som du Pontaaa noterade så
    sade Biva samma sak till mig "plocka ut stegmotorn, då den kan ha åkt ur"

    De tipsade mig om att själv kolla detta, om det inte hjälpte så skulle jag
    sedan gå vidare med de gröna plastdelarna.

    Lämnar jag in bilen så kostar en ny stegmotor idag 2000:-,
    och de byter den av ren standard, de kollar inte om den glidit ur
    eller något sådant.

    Tackar Digitronics för inlägget och länken, nu vet man i förväg vad man
    kommer stöta på där under ratten

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Jag har nu tittat efter felsymptom av felkod 13 som jag fick... Det är exakt samma sak som med motorn på vänster sida! Spjället rör sig typ ibland, det är inget brått någonstanns, för rör sig, det gör den!

    Så för att sammanfatta min situation nu, så måste det vara något elfel någonstans som gör att ingen av dessa 3 motorer arbetar som de ska? + att det triggar felkoder!?

    Jag ska åka till skroten och höra om jag får pröva en annan ac-panel nu, annars vet jag inte vad jag ska göra :S Aldrig slagit stopp såhär för mig någon gång med ett problem, känns ju sisådär!

    Kom med förslag alla som kan detta! Vad finns det för givare som känner av temperatur osv? En sån borde ju kunna ha ganska stor betydelse om ACn ska kyla eller värma osv!

    Och slutligen, lycka till Saab_95_SE! Hoppas du inte stöter på några större problem!!!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Tackar och bugar Pontaaa!

    Återkommer då ja kollat och fixat, väntar bara på garage
    att komma in i

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Nu har jag prövat en annan ac-panel, blev ingen skillnad!

    Snart ger jag upp och skrotar skiten. Borde finnas någon på forumet som har pillat med elektroniken i dessa bilar!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    På onsdag åker skiten in på felsökning på saab-verkstad, sen får dom fixa det vad som än är pajj. Kommer säkert kosta 20 tusen, skulle inte förvåna mig alls, men nu är jag less! Hoppas han är glad iallafall han som sålde bilen till mig och hävda att allting i klimatanläggningen fungerade som det skulle. Jag lade inte märke till problemen vid köpet :/ Jag ger inte mycket för folk som lurar fattiga studenter, dessutom var han svår att pruta med.

    Lyckades dessutom pajja ena spjällklaffen eller vad man ska kalla det (den vita armen) idag när jag skulle skruva tillbaka ena stegmotorn...

    Så nu har dom på verkstaden en lång lista att kika på!
    Håll tummarna att det bara är nå skitfel som inte kostar så mycket! Armen kan jag ju fixa själv med en reparationssats från speedparts t.ex, men alla andra fel... Det ska bli spännande!

    Kommer iallafall återkomma med hur detta slutar, kan ju alltid vara bra om någon annan råkar ut för samma skit!

    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Halloj Pontaaa!

    Jag lade mig idag under bilen för att skruva bort stegmotorn
    som verkstaden sade va till 99% är felet.
    Dock visade det sig att stegmotorn var finfin, men den "gröna armen" var av.

    Åkte då ut på en skrot, och de Saabar ja då som hastigast kollade i
    hade precis samma fel. Dock tänkte ja inte längre än att precis samma
    arm sitter på höger sida (tror ja iaf).

    Så mitt fel vart inte löst, men ja vet nu hur ja ska gå tillväga och
    kommer inom kort återvända till skroten för att kolla efter en hel arm.

    Hoppas de är som du säger, en skitsak, på din så de inte blir tokdyrt!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Jasså där ser man! Ganska vanligt med andra ord hehe :P

    Men det finns en reparationsarm i aluminium på speedparts för 390kr om du inte får tag på någon!
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 9a9359b769


    Ja jag är lite nervös för vad de ska säga... Men jag har inget annat alternativ än att fixa det även om det är dyrt så... Kan ju knappast sälja bilen som den är, och om jag ska ha en likadan med samma miltal så kommer jag säkert få lägga pengarna för reparationen imellan iallafall så. Hoppas iallafall att det blir några felfria mil efter det här!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Jag hoppas och kommer börja med att enbart byta den gröna "armen"* som du stöter
    på då du monterar ner stegmotorn, vet inte om axeln där inne brustit.

    *(se bild:
    http://photo.platonoff.comAuto20091012. ... vs_old.jpg)

    Efter det så vet man mer, om axeln gett sig också, så de får bli "steg för steg" skruvning

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Wiho!
    Tydligen så var det en kontakt som var dålig så ett par nya stift gjorde så stegmotorn på höger sida hoppa igång!
    Dom fick ordning på det andra också tydligen, vet dock ej vad som var felet men det var något som kärva typ.

    Felsökning 1350kr + ca 900kr för reparationen! Typ en timkostnad?
    Jag som föreställde mig att instrumentpanelen skulle bort och en massa skit så det skulle kosta 20000kr hehe

    Ska kolla imorgon vilken kontakt som var problemet när jag hämtar ut bilen, så det finns dokumenterat här

    Nu ska iallafall allting fungera sa dom! Visst är det garantijobb då om jag hämtar ut bilen och betalar imorgon, sen visar det sig att det blir fel igen vid ac-kalibrering t.ex?? (saab märkesverkstad)...

    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Ni verkar ju fått löst erat problem.

    Jag hade 1 - 8 felkod och min motor funkade när jag höll den i handen men så fort jag satte i den så funka den inte längre eller den orkade inte dra runt den.

    Höll på att bli tokig för jag kunde ju flytta spaken hur lätt som helst och fatta inte vad som gjorde att den satt fast.

    Testade till slut en annan motor och det funkade felfritt.

    Så även om motorn till synes inte va fel på så va något knas med den iaf
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Okej det kan ju vara bra att veta utifall det blir nå liknande fel framöver! Kul att det dyker upp fler lösningar på olika problem
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Elfel stegmotor AC höger sida 9-5

    Det låter mycket intressant!
    Ska på måndag fixa med det andra, och skulle de inte bli bättre
    så vet jag vad man ska kolla upp.
    Dock vet man att en ny stegmotor kostar ca 2000:-, så man får
    då hoppas att man finner en bättre beg på skroten.

Liknande ämnen

  1. Bakljus + parkeringljus (alla vänster sida) elfel, 9-5 MY03
    Av Riot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •