Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

  1. #1

    Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Hej,har en 9-3SC 2006 Vector,sitter tyvärr inte xenon på denna,jag undrar om man med orginalgrejor från skroten enkelt kan fixa de,är det samma kablehärva osv ? Såg att de fanns styrenheter för xenon för 300kr,är det samma lamphållare,eller måste jag byta hela lyktan ?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Citat Ursprungligen postat av Hannnes
    Hej,har en 9-3SC 2006 Vector,sitter tyvärr inte xenon på denna,jag undrar om man med orginalgrejor från skroten enkelt kan fixa de,är det samma kablehärva osv ? Såg att de fanns styrenheter för xenon för 300kr,är det samma lamphållare,eller måste jag byta hela lyktan ?

    Tack på förhand!
    Hela lyktan med motorer, drivdon och hela bidevippen.
    Samt givarna för chassit som håller koll på fjädringsrörelserna samt kalibrering av dessa med en Tech2.

    Brukar bli jäkligt dyrt att bygga om komplett så att det faktiskt går att besikta.
    Det sitter inte bara i ljusinsatserna...

    Utan automatisk ljuslängdsreglering blir det reg-besiktning (=ombyggnad till orginal av hela bilen, inkl ev andra grejer) om polisen stoppar dig med xenonlampor.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Då är det eftermarkandskitt i orginallyktorna som gäller då ? Sen bara skifta lampor inför besiktning ? Någon som kör med de till 9-3sc? Eller äre inte värt de ?

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Citat Ursprungligen postat av Hannnes
    Då är det eftermarkandskitt i orginallyktorna som gäller då ? Sen bara skifta lampor inför besiktning ? Någon som kör med de till 9-3sc? Eller äre inte värt de ?
    Som jag skrev i mitt förra inlägg:

    Utan automatisk ljuslängdsreglering blir det reg-besiktning (=ombyggnad till orginal av hela bilen, inkl ev andra grejer) om polisen stoppar dig med xenonlampor.


    Hitar du ett eftermarknadskit med denna automatiska ljuslängdsreglering torde det gå att regbesikta med det.

    Men finns det såna eftermarknadskit till våra saabar??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Allt annat är orginal på bilen,har mycket svårt att tro att de skulle reagera på min för den har xenon,var o varannan 9-3sc har ju de,så ljuslängsregleringen skiter jag i,vill ha svar på min fråga ist ...

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Citat Ursprungligen postat av Hannnes
    Allt annat är orginal på bilen,har mycket svårt att tro att de skulle reagera på min för den har xenon,var o varannan 9-3sc har ju de,så ljuslängsregleringen skiter jag i,vill ha svar på min fråga ist ...
    Svar på frågan: Det är inte samma lykta. Är stor skillnad. En helt annan lykta faktiskt.
    Du måste skaffa hela insatsen/lyktan föarr får över det.
    Kabelstammen förberedd eller inte, är ganska enkelt att få till.
    Det är inte "plug and play" dock.

    Det pratas här på forumet om kostnader på typ 10-15.000 för att konvertera till besiktningsbart 100% orginal xenon.

    Vill du kör xenon olagligt utan att kunna besikta (läs mitt inlägg ovan) så är det ju enklast att köpa ett konverteringskit på xenonkungen som passar i de lyktor du har.
    http://www.xenonkungen.com/se/grp/xenonlampor.php


    Men utan ljuslängdsreglering kommer du åka fast förr eller senare, efter som man bländar mötande trafik så otroligt enkelt med xenon, jmf med vanliga halogen (de är ju klart starkare) så att det räcker att möta en polisbil i mörkret så ser de att dina lampor inte är OK.
    Och du kommer inte kunna besikta.

    Lite som att åka med bullrigt avgas. Pissenkelt för polis eller besiktningmän att märka.
    En del klarar sig, andra inte...


    Ledsen att jag är negativ. Men det är ditt val att riskera böter/ombesiktning.
    Åker du in på besiktningen med xenonlampor utan ALS får du en tvåa (kanske körförbud om besiktningsmannen är grinig) direkt.

    Vi som möter dig i trafiken utan ALS på halvljuset kommer svära big time!

    Men du kanske inte bryr dig, så kör du istället med riktigt bra extra ljus och helljuset på hela tiden istället... Lite samma sak typ.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    En fråga på ämnet orginalmonterat xenon när det här med bländning diskuteras: Är det bara jag som tycker volvos nyare modeller med xenon bländar nåt fruktansvärt? Är ju nya fina bilar men den belysningen kan inte uppskattas av andra än föraren eller? Oavsett om det är en v60 med låg front eller en xc60 med lite högre dito bländar det lika mycket. Hur kan detta bli godkänt? Tycker inte det är lika farligt på andra bilar, kan det ha nåt med designen av strålkastarna att göra tro?
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Har också reagerat på att många nya Volvo-bilar verkar ha felinställd xenon.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    så här jobbigt kan det ju tex bli med eftermonterat xenon..
    viewtopic.php?f=18&t=318469

    Jag tycker det börjar bli vanligare och vanligare över lag att nyare bilar har ljus som verkar felinställda, har mött ett gäng Audi kombis av nyare årsmodeller med som i mitt tycke har haft väldigt högt inställt halvljus.

    Tycker ju det borde vara nått man jobbar mycket med, bra ljus på en bil som är rätt inställt är ju en viktig del av trafiksäkerheten, bländar man andra så riskerar det ju att leda till att folk blinkar på en och det är ju inget bra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Men du kanske inte bryr dig, så kör du istället med riktigt bra extra ljus och helljuset på hela tiden istället... Lite samma sak typ.
    Anar sarkasmen,men det förtjänade jag Jag va inte medveten om att det skulle blända så mycket med eftermarknads xenon,då själva lyktan med projektor ser väldigt lik ut de saabar med xenon,sen missförstod vi nog varann,redan vid ditt första svar så la jag ner tanken på orginalkonverntera,jag ville mest veta om eftermarknad var ett alternativ att ens ha i åtanke .. Tack för du tog dig tid,för väll köpa såndär "xenon look" halogen på biltema

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    82

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Finns ju annars ALS att eftermondera, förutsatt att man har manuell nivåreglering.

    Detta => http://www.xenonkungen.com/se/art/autom ... lering.php

    Dock inget jag använt så jag kan inte yttra mig om funktionen. Men kanske värt att forska lite i?

    Detta är 1 av anledningarna att jag valde lite ytrost och istället få alla saker jag vill ha.
    Lättare att laga rost / byta plåt än att reg. bes bilen med den utrustning jag vill ha
    9-3 SS Aero -03

  12. #12

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Kan sammanfatta detta med xenon-konverteringar med följande:

    För ett fordon (med helbilsgodkännande) som levereras från fabrik med glödtrådslampor (halogen), så gäller E-märkningen för berörd armatur just enbart när glödtrådslampor är monterade. Använder man xenon-lampor i dessa, så gäller som följd inte märkningen ... (Att xenon-kittet är E-märkt räcker inte! Även stor risk för inbetalningskort på 500kr från Farbror Blå, "tvåa" på besiktningen eller som tidigare nämnt krav på omtypning.)

    Detta är information som de firmor som säljer dessa "uppdateringar" är skyldiga att förmedla till kund innan och/eller i samband med köp. Av egen erfarenhet, så är det ytterst få som gör det ... (Motsvarande gäller även de olagliga "skattemärkena", som finns att köpa på t.ex Tradera.)

    Då för att få en 9-5:a (eller en 9-3:a?) konverterad och godkänd, så förutsätts originaluppgraderingskittet ... (inte värt pengarna, enligt min åsikt, med tanke på allt som måste bytas ut.) Är osäker om det krävs auktoriserad SAAB-verkstad för arbetet, konverteringen förutsätter viss injustering innan godkännande ges.
    NU: 9-5 SEt2 '98
    FÖRR: 900i '86

  13. #13
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Är det ens möjligt att reg besiktiga och få det lagligt trotts fungerande nivåreglering?
    Jag har för mig att det finns exempel på bilar där man gjort en riktigt konvertering och inte fått det godkänt för det var inte där från fabrik. Men önskar att jag har fel då det bara sitter halogenlampor på min og9-5!

  14. #14

    Re: Konvetra til Xenon med Orginalgrejor?

    Ser att vissa bättrat sig ...

    http://www.xenonkungen.com/se/art/autom ... lering.php

    Är dock osäker att detta räcker, utifrån den information jag fått från oberoende personer. I.e. branchfolk som inte säljer konverteringskit samt bilbesiktningsfolk. Besiktningspersonerna hänvisade till originalkitten, då dessa är omnämnda i helbilsgodkännandet för berörda bilar. Helbilsgodkännanden är något som biltillverkarna i princip dikterar från första till sista bokstav, inom gällande lagar.

    Edit 120117, 22.54: För egen del ser jag ingen anledning till att konvertera för att få bättre ljus, då jag upplever att jag redan har mycket bra ljus under de flesta väderförhållandena, både med hel- och halvljus. Har testat nyare bilar med xenon och blivit besviken i jämförelse, bl.a. en AUDI A6 ('11, 300mil) ... Hade jag ägt någon bil i stil med VW Golf typ 1, hade jag inte funderat speciellt länge över att byta ut mysbelysningen fram ...
    NU: 9-5 SEt2 '98
    FÖRR: 900i '86

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Xenon D1S = BiXenon eller Xenon? OG9-5
    Av Kincop i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 22:06
  2. Xenon - Bi-Xenon / Skillnad och Bilder
    Av Martin 9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 04:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •