Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: FAQ: Byta läckande packbox på servopump NG9-3 03-

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    FAQ: Byta läckande packbox på servopump NG9-3 03-

    Nu har jag utfört denna lilla operation. Kan tillägga att efter steg 4 så får man sätta fingret för returslangens hål i tanken, lyfta ut pump och tank och hälla ur oljan ur tanken i lämpligt kärl. Det är alltså här som man ska ha ett kärl redo.

    Såhär gjorde jag för att få ut packboxen. Jag jämförde med den nya och insåg att packboxen var några millimeter hög. Sen borrade jag försiktigt ett litet hål i packboxen med ett stålborr. Var noga med att inte ”slå igenom”. En drog jag in en stor träskruv och drog ut packboxen. Man får vara noga med att rengöra från metallspån med lite tryckluft under förloppet. Finns kanske bättre sätt, denna metod är inte helt riskfri men jag tröttnade. Den nya satte jag i genom att trycka med en stor hylsa. Den ska sitta ganska djupt.


    Kan upplysa om att en verkstad jag köpte grejerna av sa att när de gör denna åtgärd byter de packbox och packning, samt använder en liter olja drygt. Jag tycker nog det går åt två liter, i alla fall, kanske har jag inte rätta ”knycken”.

    En sak till, som inte jag var riktigt med på: läs punkt 15 noga. Jag hade fått in luft i mitt system, så även om nivån var ”rätt”, så efter att jag satt tillbaka slangen och vridit på ratten fram och tillbaka, så hade tanken tömts och pumpen gått torr. Lätt att missa. WIS rekommenderar max 5 s körning med tom pump, och det stämmer nog, för det börjar omedelbart ryka ur servotanken när den gått torr.
    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-14 klockan 17:26.

  2. #22
    Tänkte dela med mig av lite erfarenheter efter mitt hittills klantigaste jobb på mina SAAB:ar så att andra förhoppningsvis slipper råka ut för samma saker. Det första man ska tänka på är att om banjoskruven sitter väldigt hårt så ska man ha ett mothåll till röret. I mitt fall hade jag inte det utan skadade röret vilket leder till att hela kylslingan behövde bytas. Den är ett hästjobb att byta. Man får plocka bort fronten bl.a. Sen går det rätt många svordomar innan man får bort och sen tillbaka anslutningen till styrväxeln, vilken sitter riktigt besvärligt till.
    Efter att så ha bytt packboxen var det dags för nästa misstag. När jag satte tillbaka pumpen tänkte jag inte på att servopumpsaxeln som går in till kamaxeln är sexkantig och inte rund. Självklart när man tänker efter men just då dök den tanken inte upp. Och eftersom den inte var inpassad så kom pumpaxeln att spräcka godset på baksidan av pumpen, det hela hjälpt av att momentnyckeln uppenbarligen inte tyckte att den skulle fungera så jag drog för hårt. Det var bara att skaffa en ny pump på skroten. När jag så monterade den, inpassad axel den här gången så var det dags igen. Vid det här tillfället hade jag ännu inte insett att momentnyckeln var kass eftersom jag slutade dra när pumphuset gick sönder på originalpumpen. Alltså drog jag av nedre flänsskruven och ett antal timmar till behövdes för att med en svinpitt få bort resterna.
    Så var det dags att sätta tillbaks pumpen, den här gången utan att använda momentnyckel. Den nedre gick hur bra som helst men den övre började kana en bit in, gängorna i delen man skruvar fast pumpen hade blivit skadade så det gick inte att få pumpen att sluta tätt. Funderade på om jag skulle borra upp hålet och gänga om till 10 mm men det är rätt lite gods. Istället tog jag till mig ett tips jag fick i en annan tråd av signaturen kwansa, att sätta en mutter på baksidan. Det funkade och äntligen gick det att avsluta utan fler missöden.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Tja! Jag ska byta packboxen i helgen och undrar om någon kan förklara/visa vart returslangen sitter?

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    På sidan av behållaren som sitter på pumpen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Min 9-3 05:a läcker olja (servo- och motorolja) ur locket på servobehållaren. Då jag inte gärna håller på med olja på garageuppfarten så skickade jag en förfrågan till min lokala SAAB-verkstad på hur mycket de skulle ha för att byta packboxen och skölja servon samt fylla på med ny olja.

    Svaret jag fick:

    Hejsan.

    Du behöver byta pumpen då det är den som läcker.
    5866:- blir summan för ett pumpbyte
    Hör av dig om du vill ha jobbet utfört

    Med vänlig hälsning*

    XX

    ‐--‐----------------------------------------------

    Vilket lurendrejeri! Jag tog av mig kostymen och bytte packboxen själv enligt denna eminenta FAQ. Nu är pärlan tät! Tack!

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    För en obildad, när jag ska spola ur för att ersätta motorolja/servooljeblandningen med ny olja efter bytet av packboxen, räcker det då att fylla upp pluggad behållare med ny olja, leda returen till en petflaska och starta bilen i korta intervaller och fylla om igen till allt ser rätt ut i färg? Pumpen pumpar runt oljan tack vare att den drivs på kamaxeln eller behöver jag styra runt med däcken också?

  7. #27
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Saabs verkstadsmanual avråder från att vrida på ratten. Den säger att luftfickor kan bildas i styrväxeln. Och ja, pumpen snurrar när motorn snurrar.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack för svar, så vad tycker saab att man ska göra? Bara fylla upp, låta pumpen gå några sekunder och sen slå av och fylla igen? Luftningen när man fyllt färdigt sista gången, vad säger dom om tillvägagångssätt?

  9. #29
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Ja precis så. När du är klar sätter du bara tillbaka returen och fyller upp. Den lilla luft som är i returslangen stiger ju till ytan rätt så fort om man är snabb med att sätta tillbaka slangen. Det är i alla fall så jag gjorde.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Getinge, Halland
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tusen tack för denna guide och även alla andra som gett tips och bilder! Gick åt 2 liter olja till sköljning och ca halvlitern till påfyllning när jag var nöjd

Liknande ämnen

  1. Riskabelt åka med läckande servopump? NG9-3
    Av Alphamannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-11, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •