Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: FAQ: Byta läckande packbox på servopump NG9-3 03-

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    572

    FAQ: Byta läckande packbox på servopump NG9-3 03-

    Ett vanligt problem på 9-3 gen 2 är tyvärr att packboxen mellan motorn och servopumpen blir dålig. Det medför att det pressas in motorolja i styrservosystemet vilket i det långa loppet i värsta fall leder till en trasig styrväxel eller servopump.

    Hur vet du då om den är dålig? Det vanligaste tecknet är att det börjar pressas ut motorolja/servoolja ur servooljebehållaren. Det ser du genom att behållaren är fuktig på utsidan och skruvar du av locket är den förmodligen överfull.

    Kolla även oljestickan till motorn. Har oljenivån sjunkit onormalt mycket?

    Har du dessa symtom så byt packboxen. Även om du är oerfaren så borde du klara det på under en timme.

    Det du behöver är:
    3/8" Spärrnyckel med 3/8" förlängare och 13 mm hylsa (Givetvis kan du använda andra 13 mm verktyg men dessa är att föredra då det är trångt.

    19 mm 1/2" hylsa eller fast nyckel

    16-17 mm 1/2" hylsa och en plasthammare

    Rak liten mejsel med ca 3-4 mm spets

    1 liters tom spolarvätskeflaska eller liknande

    En ny packbox givetvis (Finns hos bla. Speedparts och Svenska Bil)

    2-3 liter servoolja CHF202

    Steg för steg guide:

    1. Lossa kabeln på bilden genom att dra den rakt upp försiktigt.

    2. Lossa skruven som håller fast servopumpsslangen (19 mm fattning)

    3. Lossa de två 13 mm skruvarna, en på ovansidan och en på undersidan av pumpen.



    4. Lossa returslangen genom att trycka ihop klämman med ex. en näbbtång eller polygrip och sedan dra den bakåt.



    5. Så nu har du fått loss pumpen och behållaren.



    6. Packboxen sitter runt pumpens axel. Ta en jätteliten mejsel eller liknande och lirka upp den gamla packboxen. Ta det försiktigt så du inte slinter och skadar omgivande saker. Sätt mejseln i den mjuka delen av packboxen exakt där pilen visar, bänd sedan uppåt så skall den släppa.



    7. Ta nu den nya packboxen, lägg på lite servoolja på den, speciellt i mitten där axeln skall igenom.

    8. Tryck sidan dit den, det går förmodligen inte helt med handkraft så ta ex. en 17 mm 1/2" hylsa och sätt över och sedan en plasthammare och slå försiktigt tills den är på plats. Se till att du inte får på den snett utan så jämnt du kan med en gång.

    9. När den väl är på plats montera tillbaka allt utom returslangen i omvänd ordning.

    10. För det här momentet behöver du hjälp av en extra person. Ta nu den tomma spolarvätskeflaskan och dra ner returslangen i den.

    11. Starta bilen och vrid på ratten fram o tillbaka tills du har fått ut ca en halvliter servoolja. Stäng sedan av bilen.

    12. Häll ut oljan i lämpligt kärl

    13. Fyll på med en halvliter ny servoolja i behållaren.

    14. Upprepa steg 10-12 tills servooljan som kommer ur returslangen ser ny och fräsh ut. Beroende på hur mycket motorolja du fått i servosystemet kan du behöva skölja olika mycket. Till min bil gick det åt 3 liter servoolja totalt.

    15. När du är nöjd, montera tillbaka returslangen. Starta bilen, vrid ett antal gånger fram o tillbaka på ratten så du får ut all luft ur systemet. Kontrollera sedan nivån i behållaren och justera vid behov, skruva sedan tillbaka locket.

    8 användare gillar detta inlägg


    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  2. #2
    Hej.
    Kan rekommendera att ni köper packboxen på Saab. Råkade köpa via nätet och den var ej av rätt typ. Fick byta omg till orginal som dessutom var billigare. Mvh

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Gammal tråd men mycket aktuell för mig.

    Finns de möjlighet att få tag i bilderna eller är detta nått som försvinner för all sin evighet?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Shadowslord Visa inlägg
    Finns de möjlighet att få tag i bilderna eller är detta nått som försvinner för all sin evighet?
    Inte säkert att det går men jag skall undersöka, de kan ju vara uppladdade på imageshack med ett gratiskonto och då finns risken att de är borta

    How long will my uploaded files be available?

    Images of active subscribers are not subject to any storage limits. Images in free accounts and subscribers who have who cancelled their subscriptions can be removed by ImageShack to free up resources, to prevent abuse or unauthorized use of ImageShack service. Please see Terms of Service for full details on ImageShack policies.

    Jag fick svar av ImageShack och det ser ut som de inte hjälper till gratis
    Dear ImageShack user,

    A subscription or pre payment is now required for all ImageShack accounts, and will initiate a restoration of your images. The minimum level required is Basic, for which there are several payment options and methods available. http://imageshack.com/upgrade

    All free accounts that were not upgraded before January 25th 2016 have been considered abandoned and discontinued. We can however restore both your account and images with the activation on a subscription.

    Please note that the process to restore your account and images can take several days to complete.
    If you have any questions or need further assistance please let us know.


    Best regards,
    ImageShack Team
    Och jag har även fått svar av rob_saab900

    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    Tyvärr hittar jag inte bilderna på datorn.

    MVH
    Robin
    Så om någon av er har möjligheten att ta nya bilder när ni gör jobbet skulle det uppskattas, PM'a mig i så fall så kan jag uppdatera första inlägget
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-09-12 klockan 20:42.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag köpte en 9-3a 04 i lördags med detta problem. Bytte packboxen i kväll. Hade bara 1 liter olja :'(
    Det måste gå att suga ur burken vart efter man kör och fylla burken med ny olja eller?
    Ett annat problem är att ratten durrar när jag vrider. Blir det bättre med tiden med ny olja eller är det bara att köpa nya delar?
    Hls Magnus

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    har det gått in mycket motorolja så ska man ju såklart spola ur och byta all olja. Enklast är ju att rusta sig med typ fem liter och sen lossa returen till burken och leda ner den till nåt kärl. Sen är det bara starta och fylla på vartefter (styr fram och tillbaks också så det får spola ur ordentligt) tills man är nöjd och det som kommer ut ser rent ut. Observera dock att man lär ju såklart blindplugga returen i burken också, annars rinner oljan ur när man häller i den......:-)

  7. #7
    Är det den här packboxen man ska ha för det finns en annan också som det står packning servostyrning...?
    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...yrningspump425

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Låter som det enl. denna tråd

    Art.nr:
    Packning: 12801788
    Packbox: 12807425
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-06-09 klockan 12:56. Anledning: Art.nr i klartext utifall länkar dör
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Om jag förstått det rätt så är det så att denna packning tätar mellan topp & pump medans denna packbox tätar själva axeln! Eller?
    9-3 SS 1,8t -04

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja så är det.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Ska försöka ge mig på byte av packboxen då min trycker ur servoolja. Ser ju "ganska" enkelt ut att byta själv och jag har tillgång tillverktyg och garage.

    Är dock lite orolig för borttagningen av packboxen, steg 6. Kan någon peka på bilden nedan vart man ska trycka på den?

    6. Packboxen sitter runt pumpens axel. Ta en jätteliten mejsel eller liknande och lirka upp den gamla packboxen. Ta det försiktigt så du inte slinter och skadar omgivande saker. Sätt mejseln i den mjuka delen av packboxen exakt där pilen visar, bänd sedan uppåt så skall den släppa


    och gällande den nya packboxen, är det stor risk att man har sönder den när man monterar den på axeln?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Sätt en eller flera skruv i packboxen och bänd ut den försiktigt så skadar du inget runtomkring
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Läser man i WIS så ska man INTE vrida på ratten vid avluftning.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Men sköljning och avluftning är inte samma sak kanske?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Eventuell fotodokumentation

    Jag handlade packbox och 2 liter olja (110 + 240 kr) hos lokala SAAB-handlaren igår och ska strax gå ut och ge det ett försök. Ska försöka att dokumentera fotomässigt om jag inte blir allt för skitig om händerna.
    Senast redigerat av IT-Lennon den 2017-08-05 klockan 09:05. Anledning: Grammatiken

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2017
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    http://forum.saabturboclub.com/album.php?albumid=123
    Här har jag dokumentation av dagens packboxbyte. Bilderna ligger i bakvänd ordning men ändå...

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av IT-Lennon den 2017-08-05 klockan 13:42.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Nu har jag genomfört byte av packboxen och packningen. Min packbox satt riktigt riktigt hårt, trodde inte jag skulle få bort den. Efter mycket grötande och svärande så kunde jag få tag i metalldelen på packboxen och dra den ut med en näbbtång. Gamla packboxen var extremt spröd och man kunde se på den innan jag började greja med den att den var slut. Dock såg jag att jag hade gjort en liten reva i godset på pumpen, längst in (när jag använde en liten mejsel för att bända packboxen). Tror inte detta ska ha någon betydelse. Monterat den nya packboxen och ska ut och skölja systemet nu. Hoppas nu jag gjort allt rätt . Om revan i godset spelar någon roll märker jag väl först om några veckor


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Fick hjälp i annan tråd att felsöka och ska därför snart byta packbox och packning: http://forum.saabturboclub.com/showt...07-saab-9-3-06

    Men i mitt fall ser oljan i servotanken klar ut på fingret, med lätt grön ton. Vad betyder det? Betyder det att jag troligen klarar mig med 1 liter servoolja? Det kostar ändå en slant att köpa några liter till utifall-att (239kr/litern på speedparts: https://shop.speedparts.se/sv/prod/o..._93160548.html)

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    FAQ: Byta läckande packbox på servopump NG9-3 03-

    kolla maptun, tror oljan kostar typ 139kr litern där. Jag köpte 3 liter

    Edit: jämn servooljenivå ännu några månader efter byter. Packboxen är lite jobbig att få bort men ha tålamod!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    239kr litern kostar inte ens oljan hos en Orio-ÅF (valfri gammal Saab-verkstad typ och några fler). Listpris för stunden verkar vara ~166kr men har för mig jag betalade 140kr litern blankt över disk i somras.

Liknande ämnen

  1. Riskabelt åka med läckande servopump? NG9-3
    Av Alphamannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-11, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •