Hej
Eftersom många verkar har problem så tänkte jag lämna ett tips, kanske det hjälper någon som har problem.
Jag jobbar med försäljning av reservdelar och säljer bland annat radialtätningar, i folkmun kallat "packboxar".
Det senaste året har jag märkt att det kommer in en hel del folk som har problem med servopumparna på sina 93:or av lite äldre modeller, och alla har samma problem.
Radialtätningen håller inte tätt, det blir ett läckage som tillslut gör att motorolja sugs in. Då det handlar om lite äldre modeller så täcks ju detta inte av garantin och SAAB har tydligen heller inte själva tätningen som reservdel, utan det är en helt ny pump som gäller vilket blir en kostsam historia
Som tekniskt kunnig inom området så vill jag påstå att tillverkaren av pumpen använt sig av en felaktig typ av tätning för ändamålet. Den tätning som sitter som original är en helt vanlig radialtätning som tål tryck upp till 0,2-0,3bar och temperaturer på 80°C kontinuerligt och övergående toppar upp till 120°C. Den är alltså inte ämnad för just något tryck överhuvudtaget vilket det blir i en servopump.
I just pumpar så brukar det vara standard att montera in en speciell typ av radialtätning som tål tryck upp till 10bar. En sådan tätning har en styvare och kortare tätningsläpp jämfört med en vanlig tätning.
Jag har tillsammans med en av mina kunder som är bilmekaniker, som fått in 93:or med detta problem i parti och minut, tagit fram en lösning som har fungerat klockrent.
Lösningen är en radialtätning med dammläpp som tål tryck upp till 10bar och temperaturer upp till 160-180°C. Materialet kallas VITON och måtten är id=17mm yd=30mm b=6mm.
Denna tätning är gjord just för t ex. hydraulpumpar och hydraulmotorer.
Denna lösning har en kostnad på ca: 300:- + arbetet för att byta ut den.
Nu vill jag inte skylta med mitt eget företag utan hör med eran närmaste handlare som har radialtätningar på lager och be om en tätning med de specifikationer jag nämnt.