Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Jag förstår att det finns ett par eller tre olika modeller på stereon. Vad jag kan se på olika inlägg i forumet är en skillnad att den lite fetare modellen har högtalare i framdörrarna.

    Min cab har bra ljud men min takbestyckade variant har riktigt sunk-ljud. Vad är det som skiljer de olika modellerna åt. Det jag tänkte var att sticka ut till skroten och hitta en Aero ch plocka med mig så mycket jag behöver hem.
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Tänkte förtydliga vad jag menade med inlägget tidigare.

    Finns det fler olika stereovarinater för själva radion
    Finns det flera olika varianter av förstärkare? Jag har ingen i min, men tänkte köpa.
    Finns det någon mer skillnad på bilarna än att den med lite mer ös i har högtalare i dörrarna?
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Citat Ursprungligen postat av Macaholic
    Tänkte förtydliga vad jag menade med inlägget tidigare.

    Finns det fler olika stereovarinater för själva radion
    Finns det flera olika varianter av förstärkare? Jag har ingen i min, men tänkte köpa.
    Finns det någon mer skillnad på bilarna än att den med lite mer ös i har högtalare i dörrarna?
    Ja. Det ska finnas en modell som har kassettspelare i stället för cd spelare. Den är mycket ovanlig.

    Nej, det finns mig veterligen bara ett utförande på AS3 slutsteget.

    Nej, det enda som skiljer mellan AS2 och AS3 är slutsteget och högtalarna i framdörrarna.

    Och jag antar att du har sett tråden i FAQ delen: viewtopic.php?f=30&t=79020

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Tack för svaren!
    Jag som letat som en galning, även bland FAQ:na, jag tänkte jag inte skulle ställa en redan besvarad fråga men tydligen letade jag inte tillräckligt noga.

    Tack för tipsen!
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Det är lugnt.
    Jag tycker själv att det är svårt att hitta bland trådarna i FAQ delen, och då vet jag ändå om att just denna tråd med detta namn finns där någonstans.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Nu har jag varit i kontakt med Docent Decibel i Jönköping och där pratade jag med en mycket trevlig kille som gjorde mig något förvirrad.

    Han sade nämligen följande:
    1. Det finns inga högtalarakablar fördragna i dörrarna om bilen inte är född med högtalare där!
    Det stämmer inte för jag ryckte av ena dörren och där satt det snyggt och prydligt en liten sladd i hålet för högtalare.

    2. Han sade också att dörrhögtalarna original är 2 Ohm vilket gör att man inte kan eftermontera ooriginala eftersom dessa är 4 Ohm vilket halverar effekten.
    Det med halvering av effekten köper jag rakt av men är det verkligen 2 ohms högtalare, original?

    3. Han sade också att det finns en separat förstärkare till högtalarna i hatthyllan och att denna kunna ligga under stolen eller dylikt.
    Jag har inte sån men har 6"/9" högtalare i hatthyllan, vad är sant?

    4. Han sade också att din-utgången på baksidan av stereon inte nödvändigtvis är till det externa slutsteget utan att det mer ofta är till CD-växlarn
    Jag vet inte vad jag skall tro här, jag har precis beställt det originala slutsteget från en bilskrot och vill ju inte gärna sitta med ett obrukbart steg som inte går att koppla till stereon.

    5. Ha sade att eftermarknadshögtalare inte går att montera utan en distans för annars får man inte ner rutan
    Stämmer det, är det inte beroende på vad det är för djup på högtalaren?
    Finns det någon som kan bringa klarhet i detta, så vore jag mycket tacksam.
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Den där docenten borde fråntas sin titel

    1. På en og9-3 (98-03) finns alltid kablaget i dörrarna, punkt. På äldre ng900 som är väldigt lika kan det säkert saknas, det vågar jag inte svara på.

    2. Jo, det kan nog stämma att de är 2Ω, jag har faktiskt aldrig testat. Jag kör med eftermarknad på 4Ω i min og9-3 och det funkar alldeles utmärkt, de låter faktiskt mer än originalen då de troligen är mer lättdrivna än originalen. Dessutom, om du inte skall köra med original AS3-steg så spelar det ingen som helst roll.

    3. Bullshit. I en og9-3 (och även i ng900) drivs alltid de bakre högtalarna av huvudenheten.

    4. Ihopblandning med ng900 igen. Alla og9-3 har en DIN-kontakt till AS3-steget, CD-växlaren styrs via CANBUS och ljudsignalen kommer i den större av de 3 ISO-kontakterna. Ng900 har mycket riktigt 2 DIN på sin original-stereo; en till AS3 och en till CD-växlare, men alla dessa enheter har 2st DIN-kontakter, og9-3 endast en.

    5. Det beror helt och hållet på (du får ha jävligt tunna högtalare om de klarar sig utan distans ). Men utan distansen så sitter högtalarna piss ändå. Mitt tips; skaffa ett AS3-kit på skroten, det brukar kosta väldigt lite, framförallt om högtalarna är trasiga (vilket de gärna blir när folk sliter i inredningen). Kasta originalhögtalarna och sätt i vad du vill ha istället. Voila! Problemet löst.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Jag kan också tipsa om min lilla FAQ-tråd som finns i min signatur

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Tack för dina svar!

    Dina svar ligger helt i linje med det som står i FAQ:n och jag har, sen jag skrev inlägget, snackat med ett annat företag som heter "Backes Ljudbyggeri" och han bekräftar att det är som både du och FAQ:n säger.

    Man blir lätt kört av banan när man talar med proffsen, så det är tur det finns sånna som du som har svaren och inte fegar för att delge dem, tack.

    Jag har nu beslutat mig för att montera in nya 3,5 tummar i instrumentbrädan samt att montera in originala AS3-slutsteget och om jag kan får tag på det originala högtalare till framdörren alternativt eftermarknads 6,5" grejor med en distansplatta.

    Förutom detta skall jag dra in en aktiv liten baslåda i kofferten för det där lilla extra.

    På toppen har jag köpt en sån där grunka som gör att man kan koppla in sin MP3-spelare/iphone med en aux-kabel.
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Jag har läst den FAQ:n tidigare och den är ju helt sjukt detaljerad, mister Lexikon
    Som sagt tur att det finns folk med vett nog att dela med sig av sin erfarenhet.
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Det är ju så när man är kalenderbitare

    Nu har jag ju blivit med 9-5, så jag skall väl försöka mig på en motsvarande FAQ för og9-5 också... och kanske ng900, där har jag ju rätt bra koll redan

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Skillnad på stereomodeller 9-3 2000

    Keep up the good work
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

Liknande ämnen

  1. Xenonkit 9-5 2000
    Av Eddie9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 19:10
  2. Kupefläkt 9-5 2000
    Av Mopar 440 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 13:27
  3. Buffer 2000
    Av Allan K i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 12:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •