Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Damasker till parkeringsbromsvajer 9-5

  1. #1

    Damasker till parkeringsbromsvajer 9-5

    Tjena.

    Jag har problem med frusen parkeringsbroms pga fukt innanför höljet. Bägge damaskerna som sitter bredvid returfjädern är trasiga. Var kan jag hittar jag nya damasker?

    9-5 sedan -00
    9-5 Kombi Biopower 2.0t -05

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Damasker till parkeringsbromsvajer 9-5

    Citat Ursprungligen postat av spetz
    Tjena.

    Jag har problem med frusen parkeringsbroms pga fukt innanför höljet. Bägge damaskerna som sitter bredvid returfjädern är trasiga. Var kan jag hittar jag nya damasker?

    9-5 sedan -00
    Haken är att fukten som tagit sig in inte försvinner när du byter damaskerna. Vissa säger att det går att smörja upp vajrarna med t.ex. 5-56 och på så sätt driva ut fukten, men jag lyckades inte med det utan fick byta hela vajern på min gamla 900a efter fastfrysning p.g.a. trasig damask.

    Damasken finns iaf hos
    speedparts, möjligtvis även hos mekonomen och meca om du inte vill vända dig till närmsta saab-återförsäljare som garanterat har den.

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Damasker till parkeringsbromsvajer 9-5

    Jag har kört med 5-56 och det fungerar, men bara i en vecka eller så.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4

    Re: Damasker till parkeringsbromsvajer 9-5

    ok jag förstår. Inte så sugen på att byta vajer. Lägger alldeles för mkt tid på bilen med smårep så hade tänkte minimera detta framöver.. Hm vad tror ni om att köra tryckluft baklänges från spaken? (Förresten så fiskade jag upp en gammal penna som låg fastkilad under spaken som någon tidigare ägare tappat ner under gummiskyddet i mellanfacket. Hur lyckades de med den bedriften undrar jag..)
    9-5 Kombi Biopower 2.0t -05

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Damasker till parkeringsbromsvajer 9-5

    Även om du får bort fukten med tryckluft så är det inget som hindrar fukten från att komma tillbaka dagen efter. Tyvärr så är det nog byta vajer som gäller eller lägga dig under bilen en gång i veckan för att dra i 5-56.

    Hur pass drygt är det att byta vajern egentligen? Så jobbigt verkar det inte, men så tänker man ju ofta och blir överraskad...

    Jag skulle spänna vajern vid spaken, men kom inte riktigt åt, så polaren skulle pröva. Men klantig som han är tappade han hylsan, och där ligger den nu
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6

    Re: Damasker till parkeringsbromsvajer 9-5

    jo jag tittade i repbok och kollat momenten. vi får se. Tänkte prova lite 5-56 och byta damask som första steg. Kollade på länken till speedparts och det är fel damask som hänvisas till. Enligt Saabs "EPC" finns inte damasken som reservdel. Jag ska ringa dem ändå och se om dom kan sälja separat. Hörde att den ska vara samma som till Opel.. Begagnat känns som mindre bra idé.
    9-5 Kombi Biopower 2.0t -05

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Re: Damasker till parkeringsbromsvajer 9-5

    Jag har problem med trög vajer men det är inte pga. fastfrysning.

    Hur och var kan man smörja/spruta 5-56?

    Det är vajrarna till trummorna som kärvar, främst den ena.

    Har för mig att dom sitter ovanför avgassystemet eller? Kommer man åt utan att demontera något?

    Mvh Gustav
    Saab 9-5 Sportcombi Linear 2,0t -02

  8. #8
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Damasker till parkeringsbromsvajer 9-5

    Min erfarenhet av kärvande vajrar, oavsett om det är bil, MC eller cykel, är att när det väl har börjat kärva är det kört av få ordning på det med mindre att man byter. Fukt brukar tex betyda rost. Byter man till ny vajer får man oftast även en infettad sådan.
    Min handbroms fryser alltid på vintern och har gjort så dom senaste fem åren. Jag har lärt mig att leva med problemet. Jag har inget behov av att parkera i backe så det är inget större bekymmer.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. Lösa damasker på fjäderben?
    Av fetmegan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 20:46
  2. Finns det lösa damasker till spindelleder NG900?
    Av _The_Ghost_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 17:34
  3. Sparco-knoppar och damasker
    Av Bagarn i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 21:51
  4. damasker och paneler (billigt)
    Av J.L i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •