Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bil-larm Saab 9-5 2.0t SE -99 Utlöses av sig självt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Götene
    Inlägg
    23

    Bil-larm Saab 9-5 2.0t SE -99 Utlöses av sig självt

    Som titeln på tråden lyder så utlöses mitt bil-larm av sig självt helt slumpmässigt men oftast kanske 5min efter att jag har låst den och kommit in.
    Larmet går i 20 sekunder eller liknande och stängs av men startar igen efter 5-10 sekunder och håller på så tills jag startar bilen och stänger av den.
    Låser jag den inte, då går inte heller larmet, men låser jag den, då går larmet.
    Inte alltid, men irriterande nog alldeles för ofta.

    Är det någon givare eller liknande som kanske är kass?
    Billigt att fixa isåfall?
    Eller lättast bara att koppla ur skiten?

    Vore tacksam med bra beskrivande svar!
    9-3 Aero -00
    Tidigare
    9-3 SE Sport Coupé -99

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Bil-larm Saab 9-5 2.0t SE -99 Utlöses av sig självt

    Det du beskriver är ett ganska vanligt fel, det har diskuterats i flera trådar här på forumet. Allt som oftast beror det på en defekt larmsirén och då är det oftast (men inte alltid) batterierna som blivit dåliga i larmsirénen. I FAQ hittar du en del matnyttigt:

    viewtopic.php?f=30&t=200000

    Om det nu är larmsirénen - vilket är troligt men jag kan givetvis inte lova det - finns det ett par lösningar:

    - Lämna in på verkstad och få den bytt, ca 3000kr
    - Köpt ny larmsirén och byt själv - vilket är lätt - ca 2000kr
    - Byt batterierna i larmsirénen själv - hyfsat lätt kräver dock lödutrustning och varmluftspistol, ca 150kr (för batterierna). Är din sirén orginal från 99 så är locket på den skruvad och då är den lätt att öppna, är den från -03 eller senare så måste den sågas upp vilket är meckigt. Dessutom kan det ju vara något annat fel på sirénen än själva batterierna, även om det oftast är just batterierna.
    - Koppla ur larmsirénen, kostar gratis men du förlorar sirenfunktionen och får dessutom ett felmeddelande i SIDen.

    Jag har bytt batterier på min larmsirén själv och det gick alleles utmärkt, men det var en del pyssel, framförallt med att såga upp höljet (eftersom jag hade den nyare modellen på sirén) och sedan täta höljet när jag skulle sätta ihop den igen. Men som sagt, det kräver lödutrustning och varmluftspistol (för att få loss batterierna som är både lödda och smältlimmade).

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Bil-larm Saab 9-5 2.0t SE -99 Utlöses av sig självt

    Får du något medd i SID om stöldlarm?
    För någon månad sedan hade jag liknande problem och bestämde mig för att investera i en ny sirén. Kostade 1500kr. Tur det för när jag plockade bort den gamla hade någon redan gjort ett katastrofalt batteribyte så den var helt tejpad överallt

    Finns dock de som lyckas bra med batteribyte, men det mest säkra långsiktigt är givetvis en helt ny.

    Min fungerar perfekt nu. Bortsett från alla andra fel på bilfan då
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    32

    Re: Bil-larm Saab 9-5 2.0t SE -99 Utlöses av sig självt

    Och var hittade du den nya för 1500kr ?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Götene
    Inlägg
    23

    Re: Bil-larm Saab 9-5 2.0t SE -99 Utlöses av sig självt

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Får du något medd i SID om stöldlarm?
    Jajjemen, det får jag.


    Någon som vet mer exakt vart sirenen sitter på min 9-5:a -99?
    Om den är som du sa skruvad, så antar jag att den sitter gömd? :P
    Att byta ut den för sådana hutlösa priser är det verkligen inte värt, går det inte bara att koppla ur den och då köra med ett "tyst" larm?
    9-3 Aero -00
    Tidigare
    9-3 SE Sport Coupé -99

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Bil-larm Saab 9-5 2.0t SE -99 Utlöses av sig självt

    Hade du bemödat dig att läsa tråden jag länkade till (som också finns i FAQ-delen av forumet) hade du fått svar på samtliga dessa frågor. För att du inte ska missa länken igen får du den här i större version

    viewtopic.php?f=30&t=200000

    Men jag kan göra en god gärning och svara på dina frågor en gång till:
    Citat Ursprungligen postat av Fraxz
    Någon som vet mer exakt vart sirenen sitter på min 9-5:a -99?
    Larmsirénen sitter innanför innerskärmen i hjulhuset vänster fram - plocka ner vänster framhjul, lossa innerskärmen i framkant så ser du larmsirénen ovanför spolarvästskebehållaren. Utmärkta bilder finns här, en länk som även hänvisas till i FAQ-tråden.

    Citat Ursprungligen postat av Fraxz
    Om den är som du sa skruvad, så antar jag att den sitter gömd? :P
    - Skruvad eller gjuten, jag menar bara höljet på själva sirénen - den sitter på samma ställe i båda fallen och sitter fast i bilen med två skruvar och en sladd som du enkelt lossar.

    Citat Ursprungligen postat av Fraxz
    Att byta ut den för sådana hutlösa priser är det verkligen inte värt, går det inte bara att koppla ur den och då köra med ett "tyst" larm?
    - Ja det går att koppla ur den - det skrev jag redan i mitt förra inlägg. Det är bara att lossa sladden som är kopplad till den men du får då alltid upp "service stöldlarm" i SIDen.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Götene
    Inlägg
    23

    Re: Bil-larm Saab 9-5 2.0t SE -99 Utlöses av sig självt

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Hade du bemödat dig att läsa tråden jag länkade till (som också finns i FAQ-delen av forumet) hade du fått svar på samtliga dessa frågor. För att du inte ska missa länken igen får du den här i större version

    viewtopic.php?f=30&t=200000

    Men jag kan göra en god gärning och svara på dina frågor en gång till:
    Citat Ursprungligen postat av Fraxz
    Någon som vet mer exakt vart sirenen sitter på min 9-5:a -99?
    Larmsirénen sitter innanför innerskärmen i hjulhuset vänster fram - plocka ner vänster framhjul, lossa innerskärmen i framkant så ser du larmsirénen ovanför spolarvästskebehållaren. Utmärkta bilder finns här, en länk som även hänvisas till i FAQ-tråden.

    Citat Ursprungligen postat av Fraxz
    Om den är som du sa skruvad, så antar jag att den sitter gömd? :P
    - Skruvad eller gjuten, jag menar bara höljet på själva sirénen - den sitter på samma ställe i båda fallen och sitter fast i bilen med två skruvar och en sladd som du enkelt lossar.

    Citat Ursprungligen postat av Fraxz
    Att byta ut den för sådana hutlösa priser är det verkligen inte värt, går det inte bara att koppla ur den och då köra med ett "tyst" larm?
    - Ja det går att koppla ur den - det skrev jag redan i mitt förra inlägg. Det är bara att lossa sladden som är kopplad till den men du får då alltid upp "service stöldlarm" i SIDen.
    Jag läste nog alldeles för snabbt på ditt första inlägg men jag får inte upp några bilder som du länkade i FAQ kan vara mitt webbläsare, ska fixa direkt
    Vad är det förresten för batterier som sirenen går på? Så jag vet vad jag ska köpa!
    Tack för snabba svar!
    9-3 Aero -00
    Tidigare
    9-3 SE Sport Coupé -99

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Bil-larm Saab 9-5 2.0t SE -99 Utlöses av sig självt

    Citat Ursprungligen postat av Fraxz
    Jag läste nog alldeles för snabbt på ditt första inlägg men jag får inte upp några bilder som du länkade i FAQ kan vara mitt webbläsare, ska fixa direkt
    Vad är det förresten för batterier som sirenen går på? Så jag vet vad jag ska köpa!
    Tack för snabba svar!
    Prova länken i mitt senaste inlägg ovan (som jag precis förstorat, så att du inte missar den, det står "utmärkta bilder finns här" och det går att klicka på ordet "här"). Ifall den ändå inte funkar får du knappa in adressen manuellt:
    home.datacomm.ch/saeuberli/files/saab_alarm_batteries.pdf

    Batterityp diskuteras också i FAQ (det finns lite olika varianter). Jag köpte som jag skrev i FAQ (och länkade till) speedparts batterier typ CR123A med lödöron.

    I vilket fall som helst rekommenderar jag starkt att du verkligen läser igenom de 4 sidorna i FAQ-tråden ordentligt innan du ställer fler frågor...

Liknande ämnen

  1. 9-3 ss Bromsljus som blinkar av sig självt...
    Av X i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 12:26
  2. utlöses airbagen om jag tar bort kontakten?
    Av krutmats i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •