Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    150

    Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Jag älskar min Aero 01, men ärligt talat finns det nån bil som krånglar så mycket som dom? De e nåt hela tiden. Har haft min i 5 år snart o jag har lagat o bytt mängder med delar såsom, bränslepump, a-bussningar bak, växelläges givare (automat), tändningslås, vevaxelgivare, vattenpump, borrat ur plötsligt avbrutna pinbultar till grenröret, vevhusventilation, lösa spjäll till acc:n, torkarmotor, o nu drar den olja men turbon är hel? O för att inte tala om rosten på hundbenen o precis bakom bakrehjulhusen. Va hände med min fine bil!? Underbar att köra, se på, åka i o allt sånt där, men alla problem förtar glädjen en "aning". Känns som att ovanstående fel är mer regel än undantag på dessa bilar. Visst slits saker ut med milen o åren, men det känns ändå som att det är mer fel än på andra bilar i samma klass. Behövde spy ut lite "galla".

    Är det nån som känner igen sig?
    SAAB 9-5 AERO 01 Rockar!http://www.garaget.org/?car=53340

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Nej.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Med vänner som kör Volvo V50/V70, Audi A6 och BMW 3/5-serie så är jag glad över min bekymmersfria 9-5.
    Inte nog med att det är lite problem med bilen. På detta forum kan man få svar på ALLT man behöver få svar på om man ska byta eller reparera en sak. Så väl förspännt har de det inte på de tyska vagnarna. Där kan de på sin höjd berätta vad det kostar att reparera på märkesverkstad....

    Så visst är det retligt med alla småsaker man vill fixa med. Men som sagt, Saabarna jag tar hand om är bekymmersfria i jämförelse.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Hej!

    Din -01:a kan vara uttagen andra halvåret 2000. Den är då i så fall 12 år ganska snart. Hur långt har den gått?

    Förutsatt normalt underhåll är min erfarenhet att SAAB håller ungefär lika bra som alla andra märken. Jag har en 9-5 från -02 som andra/tredjebil. Den var cirka ett år när jag köpte den, har nu gått +25 k mil. Regelbunden service och tvätt - normalt underhåll. Finns ingen rost, inte ett märke/förslitning i inredningen. Har bytt lite smågrejer under resans gång. Torkarmotor, vattenventil, tändkassett.

    En poolare har en xc70 som är tre år. Hur många gånger den bärgats till verkstad har han tappat räkningen på. Därmed inte sagt att Volvo är en dålig bil, ehh.. Jo, det är det...

    Kombination taskigt underhåll och måndagsexemplar ger bärgare och verkstäder mycket jobb.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Nej, jag känner inte igen mig.

    jag blir alltid tveksam när man på "märkesforum" hör folk som lovprisar bilen, och lovprisar har jag nog inte anledning att göra, men jag äger bland annat en 9-5 MY03 som jag köpte av min far, som i sin tur kört den sen ny. Han kör relativt mycket så den hade rullat 24500 mil på fem år när jag köpte den, sen dess har den rullat ytterligare 5000 mil.

    Under tiden min far ägde den byttes två saker utöver rena slitagedelar (typ bromsklossar och gissningsvis skivor, filter etc.), och det var SID (pixelfel) & ena xenongivaren.

    Den var ju inte ny när jag köpte den och lite har hänt, jag har grejat runt en vända till med xenongivarna (var ledningsnätet i slutändan), bytt tändkasett, och ett större haveri, turbon gick vid 28500 (det är en 2,3t och om jag fattat det rätt var det förvånande att vi fick ut 28500 mil på en GT17). Visst har detta kostat pengar, tyvärr främst i min ägo, men jag gör det mesta själv så det är inte mer än max 2kr milen för direkta reparationer under min ägo (vilket kanske är mycket men helt ok när man tänker på hur mycket bil man får för pengarna), och sett över bilens livslängd är det väl en bra bit under 50 öre per mil.

    Sen är den också fullservad och vad detta har kostat under åren kanske man inte vill veta, men det är ju mer eller mindre samma för alla bilar...

    Jag var så nöjd att jag köpte en till (prisbilden på begmarknaden var ju en bidragande faktor också), har bara haft den sen maj 2011, men hittills har jag inte gjort något (utöver service och monterat in kupévärmaruttag), eller om man ska vara helt ärligt passade jag på att montera in ett nytt batteri då jag fick ett väldigt bra pris.

    Som kuriosa kan man säga att min far är inne på sin tredje 9-5:a, den första var en av de första årsmodellerna av kombin (-98?) som han körde i drygt 20 tusen mil, på den gick växellådan, men det var ett fabrikationsfel och gick på garantin. I övrigt var den felfri (tja tills den blev prejad av en lastbil, men det är ju inte direkt modellrelaterat). Den MY09 han har nu har förvisso bara gått drygt 11k mil hittills men den har också hållit ihop väl, bränslemätaren har strulat lite men i övrigt har det inte varit något. Sen att senaste faceliften (som min nyare också har) känns riktigt kass i inredningskvalité är ju synd, men det verkar handla om upplevd, snarare än verklig, kvalité.

    Men jag vet att det finns många som inte har riktigt samma upplevelse, dig inkluderat, och i kundnöjdhetsindex toppar väl sällan 9-5:an (men den ligger inte i botten heller).

    Spy galla tycker jag du har rätt till, du har ju upplevt en del...

    /U

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    150

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Va roligt med lite svar

    Kul att höra att förstås även andra bilmärken tillochmed kan krångla mer o va dyrare att laga. Det positiva i detta är att jag nästan kan allt om 9-5 snart, och att jag har lärt mig enormt mycket samt sparat 10000 tals kr på att fixa det mesta själv. Och detta forumet är verkligen till stor hjälp många ggr med all kunskap "vi" besitter.
    SAAB 9-5 AERO 01 Rockar!http://www.garaget.org/?car=53340

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Det varierar troligen. Jag hade ganska mycket strul med min 9-5 -99 de första 13-14' milen vilket kulminerade i motorbyte (block, topp och turbo) p.g.a. oilsludge. Innan dess hade jag de flesta av 9-5s typproblem. Nu har bilen rullat 31'mil och de senaste 15' har varit utan några större överraskningar.
    Fredrik J

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Jag har kört min 9-5:a MY07 i drygt 2 år nu. När jag köpte den av Saab i Trollhättan hade den gått hela 22000 mil, nu står mätaren på på 25000 mil. det enda jag har behövt fixa med den är nya bromsbelägg fram och ett nytt batteri... Så jag är nöjd med kvaliteten på min bil.

    Det enda jag skulle anmärka på är att det verkar vara väldigt tunn plåt i dörrarna. Vartenda dörruppslag blir ju en ny liten buckla... Eller så är jag för mycket på IKEAs parkering bara.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Hur långt har den gått?

    Jag tror inte 9-5 är extremt mkt sämre än andra bilar, men i mitt uppfattning är den absolut inte bättre heller. Min 2003 hade en del strul, Xenonljusen var helt kass (mkt vanligt på modellen om man läser här, samt även på andra märken om man tittar på alla Xenonbilar som kör enögda i stan) backvarnarna var kass, tändkassetten dog vid 13.000 mil, ACn pajade såklart mm... Jag tycker det suger vid 13.000 mil, men saltet gör mkt till tror jag. Min bil hade bott utomhus hela sitt liv, stora delar på västkusten. Det klarar inte en 9-5, "svenskbyggd" eller inte.... För mig framstår helt klart Xenon-installationen samt backvarnarna som rena ploj-projekten byggda för torrt ökenklimat.
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    För mig framstår helt klart Xenon-installationen samt backvarnarna som rena ploj-projekten byggda för torrt ökenklimat.
    Xenon i og9-5 är en efterhandskonstruktion. Fanns inte i projektet från början och jag gissar på att systemet inte är så integrerat i bilens övriga arkitektur som man skulle önska...
    Fredrik J

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    vilket kulminerade i motorbyte (block, topp och turbo) p.g.a. oilsludge.
    Brukar inte det främst bero på service-slarv?
    Eller hände detta trots korrekt service?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Verkligen inte. Min bil var exemplarisk servad och därför fick jag också hela bytet på den förlängda motorgarantin. Bristfällig vevhusventilation är den troliga orsaken. på min bil var den så tät att det trycktes ut olja vid transmissionskåpan. Det var så det började.
    Minns inte när det var senaste vevhusventilationskitet monterades på min motor och sen har det fungerar fint.
    Fredrik J

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Både ja och nej,

    Jag har kört SAAB sedan 1991, och har egentligen aldrig råkat ut för något som varit extremt dyrt att åtgärda. Men det är mycket små pill med SAAB (märks tydligt då man jämför med frugan som alltid kör gamla japanare). Rostade tankband, dåliga emblem, strulande relän och liknande.

    Totalt sett tycker jag att SAAB (och även 9-5:an) har betydligt bättre kvalitet än ryktet. Hur ofta ser ni en SAAB på vägrenen som väntar på bärgning? Händer nästan aldrig!

    Det enda jag är lite sur över är att SAAB verkar vara ovilliga att ändra saker som man vet inte fungerar. Emblemen är ju en skitsak egentligen - men man undrar varför SAAB har haft dåliga emblem ända sen emblemet kom upp på huven (var det typ 1988?)?

  14. #14
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Bilen är gammal, vad hade du väntat dig?
    På min har jag bytt följande under dom sex år jag har ägt den:
    Turbo
    Kamkedja (på motorgarantin)
    SID
    Termostat
    En av motorerna till luftfördelningsspjällen
    Kopplingen (pga trim, annars hade den hållit)
    A-bussningar bak
    Stötdämpare bak
    Knarrstagen fram, båda sidor
    Hjullager fram, ena sidan
    Bromsskivor bak
    Motor till strålkastartorkaren på ena sidan

    Inga konstigheter alls på en gammal bil och mycket är dessutom rena slitsaker.
    Totalt sett tycker jag bilen har hållit ihop bra och att kvaliteten över lag också är bra.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Jag känner igen mig, de typfel på 9-5 som jag inte hade under de 8000 mil jag ägde bilen, de finns inte.
    Sen kom det en herrans massa som var mer eller mindre unika för min bil med.

    Sen tillkom såklart vanliga slitagegrejer...
    Det var så illa första två åren att jag skulle ha köpt en ny bil från början, hade den gått bekymmersfritt så hade jag räknat hem det.

    Men jag tror och hoppas att det var jag som hade otur. En kompis köpte en 9-5 med ungefär samma miltal bara månaden innan, han har den fortfarande kvar och har inte bytt mer än tändkassett av de vanliga felen.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Volvo V70 II 2.4D 12000 mil


    Motor

    Kontrollsystem automatlåda

    2 Automatlådor

    A/C kompressor

    Bakrutetorkarmotor

    Styrväxel

    ICM styrenhet


    Som sagt , Volvo är inte en dålig bil för att mitt ex krånglar , finns ju många andra som rullar utan fel alls , måndagsexemplar...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    mina föräldrar har kört en 9-5 aero -01 kombi aut i 6 år och 10 000 mil(tror jag iaf) nu. Sure, den drar lite olja, batteriet har bytts, avgassystemet rostade sönder vid sista dämparen. och då bromsar och andra slitdelar.
    Handbromsvajjern där höljet sprack och handbromsen frös var ju intresant med men det är dom större felen.

    juste, acn la ner så den fixades på verkstad.

    några däck och hjulinställningar har det ju gått åt med.

    Inga extrema problem i mitt tycke, Riktigt stabil bil

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Min 9-5:a 2004, c:a 13500mil.

    Rena reparationer jag gjort om man bortser från modifieringar som trimning chassie bromsar osv. sen jag köpte den när den var ett år gammal

    Hjullager vänster fram

    tändningslåscylinder

    två dörrkontakter

    kabelstam baklucka

    gummitutorna under luftburken

    trasig hasplåt under motorn

    En läckande bakdämpare som ändå kulle bytas till sportdämpare

    Det är alles, så jag är jäkligt nöjd med kvallen på den bilen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Volvo V70 II 2.4D 12000 mil


    Motor

    Kontrollsystem automatlåda

    2 Automatlådor

    A/C kompressor

    Bakrutetorkarmotor

    Styrväxel

    ICM styrenhet


    Som sagt , Volvo är inte en dålig bil för att mitt ex krånglar , finns ju många andra som rullar utan fel alls , måndagsexemplar...
    Och för att visa att det inte bara var unika fel för din bil...

    Nu vet jag inte exakt vilket fel du hade på styrväxel, men att det är fel material använt i servosystemet så det går ut metallflisor som bla gör att servopumparna rasar det är tyvärr allmänt känt, jag hoppas Volvo börjat ta åt sig det på säkerhetsåterkallelse innan min rasar så jag slipper betala självrisk alt att den rasar före garantin går ut men det är tydligen inte helt vanligt.
    AC-kompressorn är också dålig, Volvo har tagit på sig det så dom står för ny kompressor samt alla ev. följdfel om kompressorn nyper. (Skuren ac-kompressor är vanligaste orsaken till att hela motor rasar på V70 2,4D.

    ICM *suck*...


    Ska jag fortsätta? ;-)


    2 automatlådor var dock imponerande om dom inte gjorde något fel när dom bytte den första?

    Antar att du även nyligen fått hem en återkallelse på att du ska in och byta remspännare (för andra gången sen bilen var ny, pga bristande kvalitet på både den som användes när bilen byggdes och den man bytte till när dessa visade kvalitetsbrister)

    Hoppas du slipper fortsatta problem, mycket tråkigt med strulande bilar oavsett märke och modell.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Är 9-5 världens mest krånglande bil?

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Min 9-5:a 2004, c:a 13500mil.

    Rena reparationer jag gjort om man bortser från modifieringar som trimning chassie bromsar osv. sen jag köpte den när den var ett år gammal

    Hjullager vänster fram

    tändningslåscylinder

    två dörrkontakter

    kabelstam baklucka

    gummitutorna under luftburken

    trasig hasplåt under motorn

    En läckande bakdämpare som ändå kulle bytas till sportdämpare

    Det är alles, så jag är jäkligt nöjd med kvallen på den bilen.
    Hehe, pappa köpte en V70 -04 ny. Den har idag gått omkring 18 000mil, det enda han bytt på den förutom vanlig service är bromsbelägg runt om. Allt handlar om vad man jmf med ;-)
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

Liknande ämnen

  1. Världens bästa bil :-)
    Av NP i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 19:58
  2. Världens snabbaste kombi!
    Av DanneD i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 16:56
  3. Världens yngsta SAABpilotska !
    Av negative i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •