Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Strulig instrumentbelysning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Strulig instrumentbelysning

    Vill börja med att säga att jag har sökt men kunde inte hitta nåt som förklarade mitt problem utan mer om belysning som slocknade o tändes hela tiden.

    Så här är det med min. Sätter i nyckel och slår till tändningen, beysningen vid stereo o styrenhet för ac m.m funkar men vid hastíghetsmätare tänds det för att sekunden senare dimma ut precis som man skruvade på dimmern. Alla mätarna funkar men som sagt så dimmar belysningen ner. Testade med en annan dimmerknapp då jag trodde det var den men med samma fenomen (Kan ju kanske vara att den med e kass).
    Nån som har nån bra teori?
    Bilen det gäller är en Sabb 900T -97

    Vill sen fortsätta med att säga att jag har haft mycket nytta av dett superforum den senaste tiden och hoppas jag kommer att ha det mer
    Sitter ibland på annat märkesforum med men ställer man frågor där är det nästan som om att man inte är värd ett svar om man inte skriver typ minst en gång om dagen eller så. Men här får man till och med svar även om man skriver ett inlägg mitt i natten och hittills har alla svaren hjälpt mig.

    Tackar alla!
    Json

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: Strulig instrumentbelysning

    Bytte dimmerkontakt en gång till, den tredje vi testar nu o säkringen gick igen. Måste va nåt elfel.. Jaja.. Leta leta

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Json

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Strulig instrumentbelysning

    ta bort dimmern helt, då ska belysningen gå på max om allt står rätt till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: Strulig instrumentbelysning

    Dimmern är borta men ingen belysning mer än precis nån sekund när tändningen slagits till, sen dimmar den ut precis som om man skruvade på dimmern.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Json

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Strulig instrumentbelysning

    Citat Ursprungligen postat av Pjson
    Bytte dimmerkontakt en gång till, den tredje vi testar nu o säkringen gick igen. Måste va nåt elfel.. Jaja.. Leta leta

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Du har kortslutning nåt stans. Har du trixat nåt med instrument panel, belysning o lampor
    som finns där... tip koppla antilock lampa till oljatrycklampa??

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: Strulig instrumentbelysning

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av Pjson
    Bytte dimmerkontakt en gång till, den tredje vi testar nu o säkringen gick igen. Måste va nåt elfel.. Jaja.. Leta leta

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Du har kortslutning nåt stans. Har du trixat nåt med instrument panel, belysning o lampor
    som finns där... tip koppla antilock lampa till oljatrycklampa??

    MVH George

    Nej för tusan, fibblar inte med el för det är inte min starka sida. Kopplar in stereo på sin höjd
    Men va ute o körde tidigare idag o prickade ett gammalt hål som kommunen grävt upp o fyllt igen dåligt, då gick alla mätare i botten så nåt elfel är det där bakom. Får riva ur den o testa med en från min gamla 900, trista e bara att den står på 38k mil Bilen har rullat runt 26k. Men det får bli på måndag det.
    Tackar för tipsen
    Json

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    24

    Re: Strulig instrumentbelysning

    Har varit i verkstan o klabbat med belysningen idag och fick det att funka. När jag kopplade ur displayen i mittkonsollen där info om l/mil står bland annat så funkade belysning så jag trodde det var den. Kopplade in en äldre från min gamla skrotade 900 t-95 men då slockande belysningen igen, alltså inte det som va felet. Upptäckte först då "o jag har kört med bilen i 2 veckor" att orginal sid? hade engelskt språk och den från 95an hade svenska men ville inte behålla den för där va pixelfel så jag koplade ur den igen.
    Medans jag satt där o kopplade fram och tillbaka så försvann belysningen helt i mätarhuset men blinkade till om man bankade på det så kom fram till att det va det som va kasst. Bytte till mätaren från min gamla 95a och allt funkade men tänkte att den ville jag ju inte ha för den står på c:a 39k mil o det är runt 10k mer än bilen rullat. Så jag tyckte att jag var smart och särade på båda mätarna och bytte bakstycken på dom, men visste inte att "minnet" till kmräknaren sitter i bakstycket så den står ändå på 39k ( Och det är nu alla inbitna saabmekare säger: Men det visste vi ) Men iallafall så funkar allt nu. Upptäckte när jag särade på mätarhusen att i orginalhuset står det Usa turbo på kretskortet

    Är det en av anledningarna till att bilen inte har svenskt språk? Bilen är Svensksåld så det är ingen import. Så min tanke först var att det kanske var en bil som skulle gått som export till Usa men stannat i Sverige?? men vad vet jag
    Det lyser nu iallafall.
    Ursäkta för det långa inlägget o en massa babblande, ville bara dela med mig om vad mitt elproblem var.
    Json

Liknande ämnen

  1. Strulig 9-3 aero
    Av Aero_988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 11:20
  2. Strulig ACC 0g9-3
    Av gilgo i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 10:28
  3. Tradera, någon som haft en strulig affär?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •