Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

  1. #1

    Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Försöker bestämma vad jag ska stoppa in i min 9-3 SC -11 1.8t, tänkte jag skulle "trösta" mig med en effektökning nu när värdet av bilen går i botten

    Snubblade dock på denna:
    http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... b_page=E85

    Verkar ju som att man kan få det + steg1 för ett rimligt pris, om det nu är något som ger något..
    Någon här som vet mer vad det kan innebära?

    Om det är något jag verkligen stör mig på med min splitter nya saab så är det bränsleförbrukningen, där får man väl skylla sig själv med dålig research innan köp, men hursomhelst, här kanske man kan göra iaf lite granna åt det?

    Nu går aldrig ökning av hk hand i hand med bättre bränsleförbrukning, men i min värld drar bilen alldeles för mycket så något måste man ju kunna göra för att få ner den lite tänkte jag...

    Hursom, erfarenheter från någon?
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Jag skaffade ett BioPower Steg 2 från Maptun till min 9-3, som visserligen är en betydligt äldre modell än din.

    Nya spridare och ny programvara, ska ge 275hk på etanol om jag minns rätt.
    Kör man med hjärnan istället för högerfoten, så är faktiskt förbrukningen betydligt lägre än innan. Har inga problem att komma under en liter per mil på etanol, brukar ligga runt 0.8 vid motorvägskörning. Detta alltså på etanol, på bensin går den betydligt snålare.
    Men, det är fruktansvärt lätt att siffrorna skenar. En tung högerfot och lite inspirerad körning och du passerar lätt litern per mil.

    PS. Vid banträffar och konbanekörningar har jag bara för kul nollställt mätaren och kollat efter en hel dag på ett flygfält och liknande, och då kan det visa 5-6 liter milen. Knappast ett värde att egentligen lägga någon vikt vid då man i normala fall (förhoppningsvis) kör väldigt annorlunda mot hur man kör i en konbana, men ändå..
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag skaffade ett BioPower Steg 2 från Maptun till min 9-3, som visserligen är en betydligt äldre modell än din.

    Nya spridare och ny programvara, ska ge 275hk på etanol om jag minns rätt.
    Kör man med hjärnan istället för högerfoten, så är faktiskt förbrukningen betydligt lägre än innan. Har inga problem att komma under en liter per mil på etanol, brukar ligga runt 0.8 vid motorvägskörning. Detta alltså på etanol, på bensin går den betydligt snålare.
    Men, det är fruktansvärt lätt att siffrorna skenar. En tung högerfot och lite inspirerad körning och du passerar lätt litern per mil.

    PS. Vid banträffar och konbanekörningar har jag bara för kul nollställt mätaren och kollat efter en hel dag på ett flygfält och liknande, och då kan det visa 5-6 liter milen. Knappast ett värde att egentligen lägga någon vikt vid då man i normala fall (förhoppningsvis) kör väldigt annorlunda mot hur man kör i en konbana, men ändå..
    Intressant, minst sagt.

    Det som stör mig i bakhuvudet nästa varje dag är att man tittar på den där j*vla bränsletanken som nästan rör sig snabbare än sekundvisaren på klockan.. dels för att man tycker det blir onödigt dyrt per mil men det blir även galet mycket tankande!

    Dessutom hade jag tidigare en saab 900 från 91 med stora turbon, den var det bra tryck i (särskilt för att vara då 18 år gammal) och den drog mellan 0.75-0.9 l/mil beroende på hur man körde...

    Saab måste ju ändå ha lyckats med någonting med sina motorer dom senaste 20 åren, så att man med ordentlig mjukvara i alla fall ska komma i närheten av det man kunde lyckas med på 80 och 90 talet... annat vore ju ganska tokigt!

    Nej jag ska kolla upp det här "ekonomikörnings-trimmet" lite mer och se om det kan vara något, om kan kan få till bättre bränsleekonomi på min 9-3 blir jag nöjd för annars är bilen riktigt bra och fin, men seriöst om den fortsätter dra över dubbelt mot andra bilar så vet jag inte hur länge jag orkar ha kvar den, även om man tänker på att man tappar mycket på att byta ut en ny bil osv osv...
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av stridspitt
    Saab måste ju ändå ha lyckats med någonting med sina motorer dom senaste 20 åren, så att man med ordentlig mjukvara i alla fall ska komma i närheten av det man kunde lyckas med på 80 och 90 talet... annat vore ju ganska tokigt!

    Nej jag ska kolla upp det här "ekonomikörnings-trimmet" lite mer och se om det kan vara något, om kan kan få till bättre bränsleekonomi på min 9-3 blir jag nöjd för annars är bilen riktigt bra och fin, men seriöst om den fortsätter dra över dubbelt mot andra bilar så vet jag inte hur länge jag orkar ha kvar den, även om man tänker på att man tappar mycket på att byta ut en ny bil osv osv...
    En riktigt bra bensinbil i den storleken drar 0,7-0,8, menar du att din bil tar 1,4-1,6?

    Ekonomitrimningen går ut på att höja förtändningen och snåla i bränslemapparna på låglast, och det funkar _enbart_ på landsväg, och enbart tillsammans med en anpassad körstil, man måste till att börja med köra ganska långsamt, inte över 110 iallafall, och sedan ha minsta möjliga gaspådrag hela tiden dock inte helt stängt spjäll annat än i långa och branta utförsbackar. Då kan man komma ned i 0,7-0,75 med en vanlig familjebil på blyfri 95. Cirka 0,9 på e85.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Går garanterat att komma under 0,7 om fis-kör enligt din beskrivning kring 90-100 km/h.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  6. #6

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Jag tycker du ska vara nöjd över att ha en bil med bra bränsleekonomi! - bränslet (E85) kostar väl drygt 10 kr/mil vid normal körning vilket är billigare än motsvarande bensinbil med samma storlek och motoreffekt.

    Inte lika billigt som en dieselbil dock men det tycker jag vägs upp av att dieselbilar släpper ut 2-3ggr mer CO2 än en etanolbil, kostar mer i inköp och knattrar som en traktor. Och så kan byte av partikelfiltret kosta typ 1 kr/mil...
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Går garanterat att komma under 0,7 om fis-kör enligt din beskrivning kring 90-100 km/h.
    Ja, den verkar ju vara deklarerad till 0,54 landsvägskörning, så i teorin går det ju. I praktiken mycket svårare. Ser f.ö. att de gick ner rätt kraftigt i deklarerad förbrukning från 2008 års modell (0,67), först 0,59 och sedan 0,54

    Har ingen erfarenhet av de nyaste bensinarna så jag vet inte om de gick ned i förbrukning i verkligheten eller bara på papperet? Av TS missnöje att döma verkar ju inte 0,54 vara aktuellt...

  8. #8

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Tänkte bara snabbt kommentera mitt eget original-inlägg.
    Länken jag lade ut till "Green Performance E85" var tydligen ett paket för etanolkonvertering av vanliga bensinmotorer, så det är inget för "riktiga" biopower-motorer när det gäller optimering osv.

    Då vet man det, då blir det antagligen en "vanlig" steg1 från nordic uhr och sen försöka total-snålköra för att få lite gladare siffror i boken
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  9. #9

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Går garanterat att komma under 0,7 om fis-kör enligt din beskrivning kring 90-100 km/h.
    Ja, den verkar ju vara deklarerad till 0,54 landsvägskörning, så i teorin går det ju. I praktiken mycket svårare. Ser f.ö. att de gick ner rätt kraftigt i deklarerad förbrukning från 2008 års modell (0,67), först 0,59 och sedan 0,54

    Har ingen erfarenhet av de nyaste bensinarna så jag vet inte om de gick ned i förbrukning i verkligheten eller bara på papperet? Av TS missnöje att döma verkar ju inte 0,54 vara aktuellt...
    Nej 0.54 går inte att komma i närheten av, nu måste jag påpeka att jag själv har en automatlåda vilket direkt ger högre förbrukning, dock ska det inte vara särskilt stor skillnad!

    Jag har försökt totalt-snålköra och varit väldigt metodisk, först har jag kört ur tanken ordentligt på etanol så att jag haft tre varvade fulltankningar med bensin, sen kört minst en hel tank fram och tillbaka till jobbet blandat med någon slump-sväng till någon butik eller vad man nu gör i vardagen.
    Jag kör ungefär 50/50 på 50-vägar till och från motorvägen, och sen på en 90/110 väg resterande sträcka.
    Jag körde i mina "test" aldrig snabba kraftiga accelerationer, mycket 90 prick på farthållaren på motorvägen osv, eftersom man alltid har lite tråkigt i bilen på vägen till jobbet tillbringade jag mycket tid med plannerad körning, försöka att aldrig behöva bromsa in för att sedan gasa upp osv osv... (sänkte t.e.x farten med farthållaren till 85 och höll det en stund och ökade i en nedförsbacke istället för att bromsa och sen gasa osv...).

    Jag kom aldrig under 0.95 l/mil, helt omöjligt, dock var detta enligt instrumentpanelen, att "föra bok" verkar alltid resultera i lite högre förbrukning än datorn, enligt mina noteringar på att skriva ner färdsträcka och hur mycket jag tankar låg jag som lägst på prick 1.0l/mil...

    Med etanol är det "liknande" siffror fast såklart högre, samma tillvägagångssätt med att "rensa ut" tanken och tanka 3 fulla etanol-tankar innan jag börjar mäta, och sedan jämfört dator-värden och pappersvärden och enligt instrumentpanelen hamnar jag på 1.3 som lägst, och enligt mätarställning vs tankad mängd 1.4l/mil.

    Jag tycker i alla fall att det är väldigt höga värden för den minsta motorn med totalt super-försiktig körning, jag kan inte köra bilen försiktiga än så...

    Ett kul experiment jag höll på med var att bara gasa och sänka farten med farthållaren, dvs om jag åkte ut på en motorväg så använde jag bara farthållaren för att komma upp i hastighet, det går i alla fall där jag åker tack vare långa påkörningsramper (vill bara påpeka att jag inte glider ut på en motorväg i 55.....), men detta verkar faktiskt dra mer soppa (i alla fall med min motor & automat) jämfört med att bara dra upp i normal-acceleration utan att överdriva.

    Jag upplever att det är bättre med en något kortare halv-snabb acceleration, jämfört med att antingen totalt-smyggasa över längre tid och självklart bättre än plattan i mattan...
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Du har inte möjligtvis en husvagn tillkopplad?

    Den bränsleförbrukningen är _inte_ ok.

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av stridspitt
    Då vet man det, då blir det antagligen en "vanlig" steg1 från nordic uhr och sen försöka total-snålköra för att få lite gladare siffror i boken
    Om du endast uppgraderar för ekonomins skull, hur lång tid tar det innan du når "break even" tror du? (Vi har räknat på det här tidigare ett par gånger och då är det mååånga år.)

    Köper man för effektens skull så når man oftast "break even" vid första fullgasaccelerationen.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av stridspitt
    Då vet man det, då blir det antagligen en "vanlig" steg1 från nordic uhr och sen försöka total-snålköra för att få lite gladare siffror i boken
    Om du endast uppgraderar för ekonomins skull, hur lång tid tar det innan du når "break even" tror du? (Vi har räknat på det här tidigare ett par gånger och då är det mååånga år.)

    Köper man för effektens skull så når man oftast "break even" vid första fullgasaccelerationen.
    Jag köper absolut inte steg för 6-10k eller vart man nu kan tänkas landa, för att "spara pengar".
    Det handlar mer om att jag vill ändra karaktären på den, göra den lite mysigare/roligare att köra, samtidigt som jag är rätt övertygad om att det måste gå att få ner förbrukningen lite granna. Det handlar mer om att det ska kännas bättre, än att jag kommer ha råd med en dubbelt så bra sommarsemester....

    Dessutom är det faktiskt första bilen jag köper splitter ny där det dykt upp så mycket "negativa" saker efteråt, så det är väl lite tröst-köp med steg1 också
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    stridspitt:

    Det måste röra sig om en hel del kortkörningar för dig?
    Under 20 km alltså.

    Jag har fått min gamla häck att dra 6,5 l /100 km på långkörning.
    Då har jag en äldre och större motor än dig.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  14. #14

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    stridspitt:

    Det måste röra sig om en hel del kortkörningar för dig?
    Under 20 km alltså.

    Jag har fått min gamla häck att dra 6,5 l /100 km på långkörning.
    Då har jag en äldre och större motor än dig.
    Det är blandat självklart, det är väldigt lite riktiga kortkörningar, uteslutande är det vändor till och från jobbet på ~2.5mil enkelväg.
    Det är exakt samma sträcka där min saab 900 -91 snittade 0.8 med någorlunda normal körning utan att överdriva varken eko-drive eller attack-omkörningar...
    Min yaris gjorde på samma sträcka strax under 0.7 om man orkade köra jätteförsiktigt en hel tank... vilket blir onödigt tråkigt i en redan tråkig bil

    Sen när det gäller ekonomi med etanol... nu är det ju verkligen på gränsen till att det inte längre är billigare att köra på etanol, det drar ju runt 1.35 snitt för mig...
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    11

    Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Kör en 09 93sc 2,0t dagligen på 90 landsväg och har ett genomsnitt på 0,75 på bensin. Så enligt dina siffror verkar det vara nått som inte stämmer:/ inte för att det tillför någon lösning men... Kör man mycket med farthållaren får du lite högre förbrukning, inte mycket men endå.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  16. #16

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av stridspitt

    Jag upplever att det är bättre med en något kortare halv-snabb acceleration, jämfört med att antingen totalt-smyggasa över längre tid och självklart bättre än plattan i mattan...
    Jag har också hört att det är bättre att accelerera kvickare än många tror eftersom verkningsgraden är högre vid hög belastning. Inte maxgas men halv kanske, och så varva upp till 2500-3000 rpm innan man växlar
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  17. #17

    Re: Intressant

    Citat Ursprungligen postat av TT84
    Kör en 09 93sc 2,0t dagligen på 90 landsväg och har ett genomsnitt på 0,75 på bensin. Så enligt dina siffror verkar det vara nått som inte stämmer:/ inte för att det tillför någon lösning men... Kör man mycket med farthållaren får du lite högre förbrukning, inte mycket men endå.


    _
    Kan tänka mig att en skillnad kanske är manuel mot automat?
    Jag valde som sagt automatlådan, tyckte den var grymt skön att köra, men 0.75 kommer jag inte i närheten av...
    Om jag drar upp bilen i ~90, sen sätter jag på farthållaren och lutar mig tillbaka och nollställer färddatorns l/mil och håller andan, så börjar vi på bra värden, men allt eftersom man kör runt och det kommer en backe, man behöver kanske sakta in lite osv och sedan öka, så är man så småningom oundvikligen uppe över 0.9, det går liksom inte att glida runt under den nivån hur man än gör om det inte är en tom väg och man verkligen försöker hitta en magisk hastighet...

    Bilen börjar närma sig 1500 så jag ska byta olja (ska se om jag kan lyckas "ta bort" service-varningen som dyker upp när man startar bilen så man kan få byta olja själv...) och sen blir det en nordic uhr som det ser ut när jag har tid framåt februari kanske, efter det så får jag återkomma, kanske är något tokigt med bilen, jag vet inte...
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  18. #18

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Citat Ursprungligen postat av stridspitt

    Jag upplever att det är bättre med en något kortare halv-snabb acceleration, jämfört med att antingen totalt-smyggasa över längre tid och självklart bättre än plattan i mattan...
    Jag har också hört att det är bättre att accelerera kvickare än många tror eftersom verkningsgraden är högre vid hög belastning. Inte maxgas men halv kanske, och så varva upp till 2500-3000 rpm innan man växlar
    Det är precis det jag pratar om, jag har fått mycket bättre färddator-värden när jag kört min automatlåda i manuelt växelläge och försökt "optimerings-accelerera" än jag någonsin får när jag bara har automaten i drive och bara försöker trycka ner pedalen olika hårt...

    Kan man optimera en automatlåda? mjukvarumässigt?
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  19. #19

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av stridspitt

    Sen när det gäller ekonomi med etanol... nu är det ju verkligen på gränsen till att det inte längre är billigare att köra på etanol, det drar ju runt 1.35 snitt för mig...
    Uppmätt vid pump? Färddatorn visar inte rätt...
    1,2 är normal förbrukning, se denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewt...8442&start=100

    Min drar runt 1liter på motorväg/landsväg. Din kanske inte är helt inkörd än då?
    9-3 SC 2,0t Vector Biopower 2008

  20. #20

    Re: Intressant "trim" för bränsleförbrukningen?

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Citat Ursprungligen postat av stridspitt

    Sen när det gäller ekonomi med etanol... nu är det ju verkligen på gränsen till att det inte längre är billigare att köra på etanol, det drar ju runt 1.35 snitt för mig...
    Uppmätt vid pump? Färddatorn visar inte rätt...
    1,2 är normal förbrukning, se denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewt...8442&start=100

    Min drar runt 1liter på motorväg/landsväg. Din kanske inte är helt inkörd än då?
    1.35 har jag fått som snittvärde när jag "fört bok", dvs skrivit ner hur mycket jag tankat och mätarställning (och pris/liter för "skojs skull").
    Färddatorn visar alltid lite mindre än vad som blir verklighet efteråt, ibland tillochmed mycket mindre, där har jag faktiskt ingen logik och har inte heller efterforskat i det så mycket, men med riktig "extrem eco" får jag ner det till 1.3, normal till-jobbet-körning 1.4 och lite mer blandat inkl. stadskörning en bit till över det...

    Men 1.35 är ett så exakt medelvärde jag kan uppmäta genom att bokföra hur långt jag faktiskt kommer och hur mycket etanol det faktiskt går åt...

    Den har gått precis under 1500 mil (142x), jag tvivlar något på att det kommer märkas någon större skillnad när den gått längre efter 1500 mil faktiskt, förstår inte riktigt vad som ska hända i motorn då direkt.
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

Liknande ämnen

  1. samma spridare till E85 trim o "standard" effekt Bf98
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 21:21
  2. Kvalitet på "Billigt trim" , mjukvara på blocket?
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 08:44
  3. Ännu en "recept på trim" fråga
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 16:51
  4. Hur mycket ska en 9000 T16 ladda med "steg 1" trim
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 11:31
  5. Svar: 177
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •