Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart - Löst

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    9-5 BP Går ojämnt vid kallstart - Löst

    Hej,

    Sedan ett par tre veckor tillbaka går min Saab 9-5 2.0t Biopower -06 (8000 mil på mätaren) mycket dåligt vid kallstart. Det känns som den går på 3 cylindrar och är väldigt orkeslös. De senaste två gångerna efter kallstart har den dött i första gatuhörn, och sedan varit väldigt svårstartad (över 1 min på startnyckeln). Den ryker även en hel del.

    Jag har läst på forumet och hittade det vanliga felet med vakumslangen och backventilen som sitter nära ventilkåpan. Den var såklart av, så den bytte jag ut efter lite svett och tårar, men efter bytet så upplever jag att bilen går ännu sämre vid start! Kör för tillfället på 1/3 bensin och 2/3 e85. Hade även problemet till viss del när jag hade bara bensin i tanken.

    Läste i någon tråd att batteriet kan ha inverkan så jag inhandlade en multimeter och mätte spännignen vid vila, och det visade 11,98V. Dock är jag mycket frågande om det verkligen är detta som kan ställa till det, även om batteriet bör bytas ut...

    Så vad tror ni? Vad bör jag göra härnäst? Byta tändstift (byttes för ca. 1500 mil sedan)? Igensatta spridare?

    Litar inte riktigt på Stockholms-meckarna, så jag vill helst inte lämna in min bil får åtskilliga timmars felsökning, om jag kan göra något åt det själv.

    Tackar på förhand för alla spekulativa svar!


    Lösning:
    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Hej igen alla!

    Vill börja med att tacka för alla svar! Ni är grymma.

    Nu är felet förhoppningsvis bortblåst. Provade att starta bilen kall i morse, och det fanns inga tendenser alls till att den skulle börja hacka, rycka eller bluddra!

    Bakgrund:
    Jag köpte bilen i sen-somras och den har gått riktigt bra sedan dess. Riktigt bra klipp och bra omkörningsegenskaper. Bilen har sedan 2007 -04-27 varit mappad med steg 1 (Nordic Uhr) vilket beställdes av föregående ägare. Bilen är inte modifierad på något annat sett än bara programvaran. När det började bli kallt precis innan jul så började bilen bli oerhört svårstartad. Den bluddrade och ryckte väldigt på tomgång, var väldigt orkeslös kall. Om man fick ”kärringstopp” var jag tvungen att gasa fullt för att den senare skulle gå igång. Jag drog själv slutsatsen att bilen fick för mycket soppa av en eller annan anledning och därmed surnade ihop.
    Bilen har även varit mycket ”törstig” och dragit ca. 1.3-1.4l per mil vid vanlig motorvägskörning.

    Lösning:
    Fick hjälp av en kompis att felsöka bilen och vi hade tillgång till Tech2. Bilen visade inga felkoder, inga absurt konstiga värden, dock några fler feltändningar på en av cylindrarna jämfört med de andra tre. Inget luftläckage att prata om kunde konstateras heller. Vi tog ut boxen för att under undersöka trimprogrammet. Programmet som satt i bilen var helt uppåt väggarna. Enligt T7 Suite’s effektbedömning skulle en effekt på ca. 290hk tas ut på 3:an och 4:an samt 430NM(!) Detta med en bil som är helt original, förutom programvaran, och som endast har en 2.0-spis. Bränsleblandningen var väldigt fet och kallstarts-mappningen var helt knas.
    Nordic-programvaran byttes mot ett nytt mappnings-program och i morse när jag kallstartade bilen så spann den som en katt! Inga stånk eller stön överhuvudtaget. Ingen mega rusning i varvtalet heller. Nu återstår det att se om bensinförbrukningen kanske också kan bli mindre.

    Det som gör mig lite nervös är ju att bilen kört med denna programvara under nästan 5 år och minst 6000 mil. Jag antar att jag kommer att få byta turbo i förtid, och att min koppling inte kommer att hålla hela vägen den heller. Finns säkert andra delar som också slits hårt med en liknande mappning.

    Kuriosa:
    Jag förstår nu varför föregående ägare satte i en "fancy pancy" bensinvärmare med telefonuppringning och röstsvar för aktivering av motorvärmaren. Antagligen har bilen gått så här dåligt vid kallstart på vintrarna ända sedan mappningen och man har säkert trott att det beror på etanolen snarare än bilen/programvaran.

    Slutsats:
    Slutsatser får ni själva dra.

    Tack igen för all hjälp, och jag hoppas att många läser denna tråd och drar sina egna slutsatser.
    Edit: Tillagd lösning på problemet.
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Hej!

    11.9 volt vid batteriet är inge vidare bra det kan vara boven, T7 systemet är väldigt känsligt för låg volt. Vid tomgång bör du ha strax under 14v.

    Ja skulle börjat med att byta batteri, det är rätt känt att orginal batterier inte håller värst länge.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Då får jag ta och byta batteriet som steg ett helt enkelt.

    Jag återkommer med resultat om detta!

    Tackar ödmjukast för svaret!
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Uppdatering:

    Bytt till ett nytt batteri - ingen skillnad tyvärr. Går väldigt illa vid start(ojämt), och sedan efter 30 sekunder till 2 minuter så går den normalt. Känns som att bilen får antingen för mycket eller för lite bensin? Varvtalet brukar ju rusa vid kallstart på denna modell, men stannar runt 1200 varv, för att den av någon anledning inte orkar.

    Har märkt att han vid tomgång vid trafiklysen även när han är varm kan hosta till lite (väldigt lite, knappt märkbart). Tror jag tar och byter stiften och ser vad som händer efter det. Har någon andra idéer?
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Hej!

    Känns som du bör kolla över lite slangar, kolla även den vita bakventilen så den inte gått av.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Känns som du bör kolla över lite slangar, kolla även den vita bakventilen så den inte gått av.

    Mvh
    Hej igen!

    Jag bytte den faktiskt för en vecka sedan - den var då helt av. Tror jag måste kolla så jag fick dit den ordentlig, och även kanske kolla funktionen på backventilen på min nya plastslang? För övrigt så är det bland den sjukaste prissättningen jag någonsin sett! 456 kronor för en backventil i plast, en plastslang på en halvmeter och en anslutning i plast. Var ju dessutom ett helvete att få dän den där...

    Tack igen för svaret!
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  7. #7

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Hej !

    Jag hade samma problem med min 9-5 biopower 2006. Saab kollade insprutarna och kolla felkådor inga fel. Vad som hittades var slangen till vevhus ventilationen var av. Saab kollade så att bränslepumpen var bytt. Hjälpte inte Köpte Ki-akut och K-sprit nu går bilen bra.

    Rickard
    Rickard Lundgren.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Lundgren
    Hej !

    Jag hade samma problem med min 9-5 biopower 2006. Saab kollade insprutarna och kolla felkådor inga fel. Vad som hittades var slangen till vevhus ventilationen var av. Saab kollade så att bränslepumpen var bytt. Hjälpte inte Köpte Ki-akut och K-sprit nu går bilen bra.

    Rickard
    Intressant!

    Hur är det med dessa tillsatser egentligen? Kan de orsaka någon skada?

    Får väl kanske löpa en sådan burk imorgon och testa tillsammans med tändstiftbytet om inte annat.

    Tack för ditt svar!
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    204

    9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    jag har hört att på en e85 koverterad äldre motor så ska man köra var femte tank med bensin pga etanolen lämnar ngn beläggning eller klägg efter sig. biopower motorerna borde inte ha detta problem, men en idee kan ju va att prova en dyrare insprutnings rengörings tillsatts? jag spekulerar bara eftersom jag inte har en biopower bil. rätta mig gärna om jag har fel. mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Nu har jag bytt tändstift. Ingen skillnad vid kallstart - går som en kratta och känns väldigt sur!

    Hällde därefter i en flaska med Red Line SI-1 Injection Cleaner, och körde lite halvhårt med bilen i ca. 5 mil. Kanske kräver lite mer för att "mirakel" ska ske, men jag håller nu tummarna.

    Har kikat och ryckt i de flesta slangar som jag tror kan ha betydelse. Dock hittar jag inget förutom att det ser skumt ut på baksidan av oljepåfyllningspipen - Där verkar det finnas en slanganslutning, men ingen slang sitter där? Kanske ska vara så?

    Ska ut och starta den imorgon bitti. Hoppas på mindre ryck och stånk.
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Uppdatering:

    Var ute i morse för att provstarta den, men var ingen jätteskillnad dessvärre ryckig gång i ca. 10-15 sekunder. Stängde av bilen efter ca. 15-20 sekunder och provade att starta igen ca. 3-4 gånger - näst intill tvärdöd.

    Kommer att försöka köra lite med den ikväll...
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    128
    Medlem#
    8451

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Uppdatering:

    Var ute i morse för att provstarta den, men var ingen jätteskillnad dessvärre ryckig gång i ca. 10-15 sekunder. Stängde av bilen efter ca. 15-20 sekunder och provade att starta igen ca. 3-4 gånger - näst intill tvärdöd.

    Kommer att försöka köra lite med den ikväll...

    Hej,visseligen hade den inte rullat mer än 6k skrev du,men
    tändkassetten kan kanske vara problemet./ Lycka till
    9-5 Aero SC-03 Nordic E85

  13. #13
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Hej!

    Ta en bild på anslutningen vid oljepåfyllningen och lägg upp.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 409

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Den anslutningen är blind så inget ska vara på den.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Den anslutningen är blind så inget ska vara på den.
    OK, var ute och tog en bild, men den känns blind, så jag struntar i att ladda upp den.

    Var som sagt ute och provstartade i morse, och fick inte igång den efter att jag stängt av den efter 20 sekunders gång.

    När jag kom hem efter jobbet och gjorde ett nytt försök var den lika död som i morse. Jag var tvungen att ge den full gas för att den skulle starta ordentligt, och det genererade inte i någon superstart heller. Jag gissar att den är ordentligt sur och att det är anledningen till varför den inte vill gå igång. Vad tror ni? Jag tror mer och mer på att det är läckande spridare som är problemet.

    Var ute och körde en halvtimma på runt 4000rpm och kände mig 87 år gammal. Hoppas att mirakel-tillsatsen verkar.
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  16. #16
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Om du misstänker att spridarna inte stänger helt så kan du undersöka det, ta en morgon och veva på starten några varv utan att bilen startar lossa sen DIn och ta loss stiften. Är dom fuktiga?

    Hur såg dom gamla stiften ut när du byte?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Om du misstänker att spridarna inte stänger helt så kan du undersöka det, ta en morgon och veva på starten några varv utan att bilen startar lossa sen DIn och ta loss stiften. Är dom fuktiga?

    Hur såg dom gamla stiften ut när du byte?

    Mvh
    Hej igen,

    Jag är inte skitbra på att avgöra sådant, men tyckte inte de såg jättekassa ut iaf. Här kommer en bild:



    Tändstiftsbytet gjordes när bilen var kall, och jag kunde inte se att de var fuktiga/blöta.

    Tack!
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    444

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Uppdatering:

    Verkar inte bli varken bättre eller sämre med bensin och "mirakelmedel" (Red line SI-1) i tanken. Det luriga är att bilen går typ helt felfritt när den väl är någotsånär varm. Har iofs bara kört 10 mil sedan tankning, men men.

    Ju mer jag tänker på det, desto mer känner jag att symptomen uppkom då jag hällde i bensin för första gången under min ägo (har haft den i snart ett halvår och kört ca. 500 mil.

    Sensorer för luft/bränsleblanding? Spjällhus? Luftläckage? Har inte fått någon CE-lampa ännu...

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Om du misstänker att spridarna inte stänger helt så kan du undersöka det, ta en morgon och veva på starten några varv utan att bilen startar lossa sen DIn och ta loss stiften. Är dom fuktiga?

    Hur såg dom gamla stiften ut när du byte?

    Mvh
    Kan man verkligen dra några slutsatser av detta? Bör inte spridarna leverera duscha bensin när man vevar startmotorn?
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  19. #19
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 677
    Medlem#
    3346

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Tändkassett, tändkassett, tändkassett!
    All makt åt Thengil!

  20. #20

    Re: 9-5 BP Går ojämnt vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av Murkas
    Jag har läst på forumet och hittade det vanliga felet med vakumslangen och backventilen som sitter nära ventilkåpan. Den var såklart av, så den bytte jag ut efter lite svett och tårar, men efter bytet så upplever jag att bilen går ännu sämre vid start! Kör för tillfället på 1/3 bensin och 2/3 e85. Hade även problemet till viss del när jag hade bara bensin i tanken.
    Har du tankat bilen efter at du bytte ventilen? Med luftläcka så adapteras etanolhalten fel, så om inte ny adaption har gjorts efter du bytte ventilen så ville jag ha provat det.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

Liknande ämnen

  1. 9-5 SC 2,0t Biopower -07, hyss vid kallstart. *Löst*
    Av peppelito i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 01:01
  2. [LÖST] Nyligen BioP-konverterad går på 3 cyl. vid kallstart B235R
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 11:49
  3. Ryker och går ojämnt vid kallstart. (9-5 2,2 TID)
    Av sOFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 09:52
  4. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •