Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trimma 9-5 2,0t aut.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    55

    Trimma 9-5 2,0t aut.

    Vill få lite fart på den "slöa" familjebilen.

    Bilen i fråga är en 9-5 kombi 2,0t -02 automatlåda (150hk/258nm) som gått 7000mil.


    Saker som är spikade för tillfället är,

    ¤ 3" downpipe med 100cells racekatt
    ¤ 2,5" flexrör + halvsats
    ¤ sportchassi

    Tanken var att köra på ett steg1 från SP 220hk/360Nm (gäller manuell låda), men det kliar alltid i fingrarna att man vill ha lite mer. Kikade in hos NordicUhr på deras steg3 som ger 250hk/380Nm (gäller manuell låda), detta låter helt klart intressant men då dök några frågor upp i huvudet som jag tänkte kolla med er.


    Hur bra håller original växellådan (5 växlad) för dessa krafter vid normal körning + enstaka banträffar?

    Att investera i en ny IC är även att föredra om jag förstått det rätt?

    Är ett nytt filter något som "måste" inskaffas? tycker man läser mer negativa saker än positiva om både instats och öppet filter.


    Något annat man ska kolla på innan det blir av? (förutom att våren ska titta fram.)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    282

    Re: Trimma 9-5 2,0t aut.

    Ska du trimma en bil med AW55-50SN (femstegslådan)?
    Automatväxellådan på B205 og D223 håller iflg WIS bara 280 nm...

    Öpna filter är jo bara skiten. Kör originalt. Ser jämt best ut
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101

    Re: Trimma 9-5 2,0t aut.

    Hej,

    Tips...210 hk, 320 Nm
    www.hirsch-performance.ch/Content.aspx? ... E270002151

    och nej

    Varför ett steg 1 och byta avgasrör+kat, ingen vinner på det förutom den som säljer produkten.
    Bättre IC behövs ej för det ringa effektuttaget, vinsten sker även där hos leverantör av IC.
    Öppet filter se ovan...

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    778

    Re: Trimma 9-5 2,0t aut.

    Man kan ju få skjuts även med 280 eller 320 Nm, gäller bara att lägga ett snällt mellanregister och sedan hålla trycket uppe ända till där växellådan växlar vid kickdown. Om den växlar vid 6000 bör det inte vara något problem att ta ut åtminstone 250-270Hk utan att knäcka lådan.
    Tror inte att originalsnurran klarar det, dock (GT17 va?) så ett byte till td04 samt downpipe som föreslaget är nog av nöden. Gissar på att spridarna behöver bytas med.

    Pratar man "steg" så är det ett steg 4 du behöver, fast momentbegränsat mellan 2500 och 4500rpm för att spara lådan.

    210Hk/320Nm är tyvärr inte mycket att åka med i en stor och tung automatväxlad bil.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Trimma 9-5 2,0t aut.

    Upp till 400nm brukar inte vara några som helst problem, över det så kan man höra att lådan klagar lite (beroende på skick) dock vet jag att det finns folk som plågar dessa med bra mycket mer vrid utan problem.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    55

    Re: Trimma 9-5 2,0t aut.

    Tackar för alla svar hittills.

    Målet/hoppet är att ligga runt 230/240hk och med ett snällare program för att spara på lådan.

    @ torake
    Allt är bättre än 150hk

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186

    Trimma 9-5 2,0t aut.

    Td04hl-15t turbo från 9-5 aero ger trevligt med effekt uppåt i registret, bättre än ett 3tums avgas


    Sent from my iPhone
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 974
    Medlem#
    7042

    Trimma 9-5 2,0t aut.

    Har en 2.3t biopower 07 automat med Maptun steg 4. 265 hk och 390nm, plågar den alltid och håller hur bra som helst! Ska upphradera till steg 5 strax
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. trimma en 900 s
    Av robbe74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 15:08
  2. Trimma 1.8t
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 22:21
  3. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34
  4. trimma hos acc???
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •