Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Varvtal halveras vid inbromsning, Saab 93

  1. #1

    Varvtal halveras vid inbromsning, Saab 93

    Tog bilen i morse till jobbet efter att ha varit på en längre resa under helgen.

    Startar fint men det är något missljud, klonkande under bilen när man kör i gupp, hör det bara två gånger sen försvinner det.

    Kör cirka en mil, bilen hinner inte få upp normal arbetstemperatur (om det nu spelar någon roll?) så ska jag stanna till,
    går från normal fart till stillastående varpå jag märker att hela bilen börjar vibrera kraftigt när bilen är still så jag kollar varvtalet och det går från stadiga 1000varv/min till hälften ungefär 500varv/min under ett par sekunder för att sedan gå upp till 1000 igen.

    Kör vidare och detta händer en gång till, låter bilen stå ett par timmar och prövar igen, samma missljud under bilen samt efter en stunds körning så halveras varvtalet återigen.

    Bilen har stått utomhus hela helgen, i plusgrader men efter igår blev det en temperatur skillnad på -15 så den kall startas, har tankat den fullt. (Tänker kondens eller liknande)

    En av mina blinkers har hoppat ur sitt fäste på höger sida om bilen (framskärmen) så det är ett wildcard att det skulle vara på grund av detta? Om smuts eller något har letat sig igenom hålet.

    Bilen i fråga är en;

    SAAB 9-3 SE 5D 2.0T M1
    1999 Årsmodell
    Manuell växlad, tändkassetten är bytt för ett par 100 mil sedan.
    Miltal: 13 900 mil.

    Snälla bullen hjälp mig!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211

    Re: Varvtal halveras vid inbromsning, Saab 93

    Tomgången regleras av en särskild ventil på din bil, kallad tomgångsmotor.
    Ibland kan det hända att det på grund av ett luftläckage blir lite "fel" när tomgångsmotorn skall reglera, då kan man uppleva detta.
    Vad som också kan hända är att någon kompensation som den tänker sig utföra (t.ex. att AC skall gå igång, servopump, generator osv) inte riktigt berättar för bilen att den tänker starta och kompensationen funkar då inte.
    I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att det skit i tomgångsmotorn som gör att tomgången sjunker, eller ett luftläckage som är lite intermittent (tänk sprucken slang) som gör att motorn kompenserar neråt och när det sen slutar läcka så blir det för låg tomgång.
    Min rekommendation är att du börjar med att kolla över alla slangar, framförallt tunna vakumslangar, som du hittar under huven och kollar att de är hela och fastsatta.
    Nästa steg, om det inte hjälper kan vara att prova att lyfta av batteriepolen en minut och stoppa tillbaka den (med motorn avstängd såklart!) och på så vis "nollställa" den adaption som utförs för att tomgångsmotorn skall ge rätt varvtal.

    På min 9-3a så är det precis tvärtom nämligen; har jag haft batteripolen av så tar det 5-10 minuter tomgång innan den stabiliserar sig på runt 900rpm, annars ligger den toklågt eller rusar, troligen är min tomgångsmotor lite kass eller skitig, men så länge det funkar

    Vad gäller klonkandet i framvagnen så är det väldigt vanligt på den modellen av 9-3. Som jag förstått det så är det när fjädrarna rör sig på gummimellanläggen som det knakar till om de är kalla. Det brukar försvinna när bilen blir lite varmare. Min cabbe knakar när man kör över gupp även på sommaren, men det försvinner efter några minuters körande.

  3. #3

    Re: Varvtal halveras vid inbromsning, Saab 93

    Tackar och bugar för svaren ! Ska köpa mig en fin ficklampa och se lite under huven i morgon så får vi se vad jag kommer fram till.

    På återseende.

  4. #4

    Re: Varvtal halveras vid inbromsning, Saab 93

    Tillbaka, har kollat runt lite på slangarna och ser inga fysiska skador eller dylikt på dom.

    Sen det har blivit varmare i luften har klonkandet försvunnit men tror jag upplevde tomgångsproblemet återigen idag.

    Jag talade med en vän tidigare idag och han tipsade om att man kunde spraya startgas på slangarna för att se om varvtalet går upp och på så sätt se om det är något hål/läckage, är detta något att testa ?

    Har för övrigt noterat att bränslekonsumtionen har gått ut med cirka 1dl / per mil.

    Från ca 0.7L per mil till 0.8L per mil.

    Och sist men inte minst, vart sitter tomgångsmotorn?

    Jag är ganska mycket nybörjare i detta självmeck så all hjälp är uppskattad

    /Janne

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211

    Re: Varvtal halveras vid inbromsning, Saab 93

    Ökad bränsleförbrukning är en bra indikator på luftläckage. Att spruta startgas kan absolut vara ett trick för att upptäcka läckor.
    I ditt fall skulle jag se till att hårdgranska alla de slangar som går in i insuget, under plastkåpan.
    När du tar bort plastkåpan så ser du också tomgångsmotorn som en silvrig "burk" med 2 ganska tjocka slangar till på "passagerarsidan" av insuget.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.0T -01 Vibrationer vid inbromsning!
    Av stayhard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 21:15
  2. Bilens värde halveras på fem år!
    Av rikkman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •