Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilbarnstol(från 9 mån) till 9-5 SC-07

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Bilbarnstol(från 9 mån) till 9-5 SC-07

    Hej,

    Då var det dags att gå ifrån babyskyddet och köpa bilbarnstol.

    Jag eftersöker så klart den bästa, skönaste, den man kan kan ha längst tid och som samtidigt är billigast.

    Jag förstår att det kan vara svårt att få ihop men då får ni sudda ut kraven och börja bakifrån.

    Jag har själv kollat lite på Britax Multitech och Hi-Way II och undra om ni testat någon av dessa i era 9-5:or och var ni tyckte?

    Jag tar gärna emot tips på andra stolar ni varit nöjda med och som sitter bra i 9-5.

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Sugmotor ogres avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Bilbarnstol(från 9 mån) till 9-5 SC-07

    Vi har en hi-way ii på mittenplatsen bak. (9-5 SC 2007) Stabil med stödbenet och rejält med benplats för lillan.

    Köpte en utgående färg (svart! ) billigt förra våren och är väldigt nöjda med den.
    SAAB 9-5 SportCombi 2.3t Vector 2006
    Kia Sorento 2.2 CRDI Automat, AWD, Komfort 2013

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Bilbarnstol(från 9 mån) till 9-5 SC-07

    Hej,

    Tack för svar!

    Håller inte Hi-Wayen till 4 år 18kg många andra till 6 år 25kg? Då måste man alltså skaffa en till då, det känns onödigt om det finns fullgoda som klarar ända till 25kg utan avkall som t ex multitechen?

    Har du koll på de?

    Mvh
    Matte

  4. #4
    Sugmotor ogres avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Bilbarnstol(från 9 mån) till 9-5 SC-07

    Tror att grejen med hi-way ii är att den är godkänd för 25 kg:

    http://www.jollyroom.se/britax-hi-way-harry.html

    Kolla t.ex den annonsen. Tror vi gav 1899:- för vår i färgen Harry.

    Sen kan jag som tvåbarnsfar tipsa om att mycket mer än fyra år kommer de inte att vilja åka baklänges. Beroende på benlängd kan man behöva vända lite tidigare.

    Min äldsta dotter hade tre stolar, babyskyddet, motsvarande hi-way ii och en framåtvänd med löstagbart ryggstöd som sen blev bälteskudde.

    Lycka till med valet!
    SAAB 9-5 SportCombi 2.3t Vector 2006
    Kia Sorento 2.2 CRDI Automat, AWD, Komfort 2013

  5. #5

    Re: Bilbarnstol(från 9 mån) till 9-5 SC-07

    Har en highway i v70:n, skulle haft den i 9-5:an först men tycker den är för låg så grabben knappt ser ut. Snodde BeSafen från volvon och satte i 9-5:an och det är en riktigt bra stol, dock inte speciellt billig! Känns som besafen sitter bättre och så är den högre sits på. "Bara" till 18kg men det räckte för oss, andra knodden som sitter i samma stol nu. Parentes, vad gött det ska bli platsmässigt när båda åker framåtvända! Lycka till i letandet och åk till butikerna och provmontera!
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Bilbarnstol(från 9 mån) till 9-5 SC-07

    Har en Britax HiWay II i 9-5:an och det funkar bra. Det som är viktigt att tänka på är att om man vill ha en "bekväm" lutning på barnstolen, d.v.s. lite lätt bakåtlutad, så måste framstolen flyttas fram så långt att endast väldigt kortväxta kan sitta där.

    Visst går det utmärkt att ha den i mitten bak, men det är ganska vidrigt för ryggen när barnet ska i och ur stolen......
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Bilbarnstol(från 9 mån) till 9-5 SC-07

    Som jag nämnt i den här tråden nyligen så passar olika stolar olika bra i olika bilar, så det är bra idé att åka till en butik och provmontera stolen innan man köper.

    Ska du ha en isofix-stol eller inte? Det är också ganska avgörande för valet av modell (har du isofix kan det ändå vara en idé att välja en icke-isofixstol för att t.ex. kunna montera den i svärföräldrarnas bil vid behov).

    När vi köpte bilbarnsstol för 1 år sedan ville vi ha en icke-isofixstol och vi rekommenderades vi maxi cosi mobi eller britax hiway för att båda passar bra i 9-5an. Vi valde maxi-cosin för att den går att ställa luta bakåt lite extra när barnet sover, men nackdelen jämfört med hiwayn är att den hamnar längre fram (då måste man skjuta fram passagerarstolen mer om man inte har barnstolen på mittplatsen).

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Bilbarnstol(från 9 mån) till 9-5 SC-07

    Jag har en Akta Graco BeLogic och en BeSafe iZi Kid X1 i våra 9-5or. Med BeSafen så sitter ungen mer upprätt och huvudet trillar ner lättare jämfört med BeLogicen. BeLogic är plusgodkänd upp till 25 kg och jag har bara gott att säga om den. Det märks verkligen att de har tänkt till på den och ungen sitter som i ett skruvstäd väl skyddad men ändå bekvämt. Min grabb är 19 månader nu ska kanske tilläggas.

Liknande ämnen

  1. Bilbarnstol 9-5 -06--->
    Av og9-3-98 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 14:33
  2. Vilken framåtvänd bilbarnstol till 9-3 SS Cab?
    Av Dadid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 17:13
  3. Bilbarnstol till 9-5 sportkombi.
    Av Csardasaab i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 19:05
  4. Bilbarnstol?
    Av grunge i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 14:05
  5. Bilbarnstol bak i 9-5
    Av janro i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •