Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Surrande/tickande ljud från något hjul OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    Surrande/tickande ljud från något hjul OG9-5

    Min 9-5 -99 har helt plötsligt fått ett liksom surrande/tickande ljud från något av hjulen. Ljudet ändras i takt med hastigheten, och låter likadant om man rullar i friläge eller om man accelererar. Det låter när jag kör rakt fram, blir något värre då jag svänger minsta lilla höger men försvinner helt när jag svänger minsta lilla åt vänster. Det låter i alla hastigheter, från krypkörning upp till motorvägshastighet (även om det knappt är hörbart över 70 km/h pga. vägljud)

    Min första tanke (önsketänkande! ) var att det var något som vibrerade inne i kupén, men insåg rätt snabbt att det var sjukt osannolikt att det skulle försvinna så fort jag svängde vänster samt låta vid alla hastigheter, i alla växlar... Nästa önsketanke var att det var någon kvist eller nåt som fastnat och låg emot nåt framhjul, fanns ju rätt gott om kvistar liggandes på vägarna häromveckan efter alla stormar. Nej, så enkelt var det såklart inte heller

    Nästa tanke var drivknut, men då jag körde min tidigare 9000 i över ett halvår med en drivknut som fick folk att slänga sig ner och ta skydd när man svängde in på en parkering (den lät som en k-pist, ra-ta-ta-ta-ta ), så kan jag säga att detta ljudet inte alls är särskilt likt. Detta är ett mer regelbundet tickande/surrande ljud, inte alls som drivknutarnas skramlande/smällande. Dessutom är alla gummibälgar hela och fina.

    Så nu misstänker jag ett hjullager, men vet inte vilket! Hissade upp och kollade alla hjulen idag, dels greppade jag vid alla möjliga tidsangivelser (halv tolv, kvart i tre, 13:50, etc) och ryckte och hade mig, men kunde inte märka att det glappade något nämnvärt vid något av hjulen. Kollade också om jag kunde återskapa ljudet med framhjulen upphissade och hjulen snurrande, men det kunde jag ej oavsett vart jag styrde. Inga bromssköldar eller annat skräp som ligger emot heller. Det enda jag lade märke till var att höger drivaxel ser ut att vara lite skev! Snurrade för hand på bromsskivan/navet och tittade på den, och tyckte mig se att den inte var helt spikrak när den snurrade. Dock känns det som en konstig orsak, och det finns absolut ingen anledning till att den skulle blivit skev sådär bara helt plötsligt. Kröp under och kollade så mellanlagret satt fast ordentligt också.

    Nej, det känns väl som ett hjullager. Men hur tar jag reda på vilket det är? Eller har ni några andra teorier?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889

    Re: Surrande/tickande ljud från något hjul 9-5 -99

    Låter som att det är ett hjullager eftersom ljudet ändrar sig när du svänger. Testa med att palla upp bilen fram ordentligt och ta sedan hjälp av en kompis som kör bilen på högsta växeln i rätt så hög hastighet, om han sedan släpper gasen och frikopplar så kan du jämföra ljudet mellan vänster och höger hjul och höra om det viner mer från det ena.
    Var noga med att ha den ordentligt uppallad bara!

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    Re: Surrande/tickande ljud från något hjul 9-5 -99

    Tack för tipset, men bilen är inbokad på verkstad imorgon. Mekanikern där trodde också på hjullager, återstår att se om de lyckas lokalisera det till rätt hjul (har läst skräckhistorier om folk som fått byta mer än ett hjullager eftersom verkstaden bytt fel...). Kan ju återkomma med hur det gick och vad det kostade, ifall någon skulle Googla sig fram till denna tråden.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    36

    Re: Surrande/tickande ljud från något hjul 9-5 -99

    Bilen är nu tillbaka från verkstaden, men det visade sig att det inte alls var något hjullager. Felet låg i parkeringsbromsen, de hade bytt lite fjädrar och grejer och smörjt upp. Riktigt skumt fel, kan inte riktigt bergripa hur det kan sluta låta när man svänger om det är parkeringsbromsen, men men. Testade dessutom att dra i handbromsen när jag hade ljudet och det påverkade inte. Men det blev iallafall billigare än att byta hjullager.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: Surrande/tickande ljud från något hjul 9-5 -99

    hehe ja det var väl skönt då.
    Har samma på min. Men när det börjar ticka så får jag slita lite i handbromsen så försvinner det.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tickande ljud, låter som något är löst motorn. B207 NG9-3
    Av buhu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-03, 18:30
  2. [LÖST] Tickande ljud från topplock OG9-5 Aero -01
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 23:38
  3. [LÖST] Tickande ljud från motor OG9-5
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 00:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •