Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

  1. #1

    Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Blev Saab ägare för någon vecka sedan för första gången till en Saab och har lite frågor.

    Den har gått 20 000 mil och har varit på service varje år på märkesverkstad. När jag köpte bilen var oljenivån normal och jag tänkte inte mycket mer på det. Men nu har jag läst på mer om oilsludge-problemet och är livrädd att motorn plötsligt ska rasa. Jag är inte speciellt kunnig om bilar och bilvård men jag lär mig sakta men säkert.

    När jag kollade oljan igår var oljenivån låg, nivån gick till halva "klumpen" på mätstickan. Jag har köpt olja och fyllt på. Jag undrar vad det kan bero på? Det kommer ingen blå rök när jag startar bilen och kan heller inte se något direkt läckage. Vad jag kan se är vevhusventilationen inte uppdaterad till den rekommenderade. Jag tog bild för säkerhetens skull.

    När jag köpte bilen sa säljaren att en gummiring som läckte men var bytt, det var tydligen ett vanligt fel på saab. Det är gummiringen på bilden
    ( http://imageshack.us/photo/my-images/252/img0032x.jpg/ )

    Bilen:
    Saab 9-5 2.0t
    Årtal 2002
    20 000 mil
    Senast service 18 700 mil

    När jag ringde bilfirman som servat bilen tyckte de att jag skulle vänta tills den gått 21 000 mil med att serva den igen. Vad tycker ni?

    Bör jag uppdatera vevhusventilationen? Hur stor risk är det att motorn rasar och att bilen är utsatt för oilsludge? Jag har inga missljud när jag kör.

    Bilder:
    http://imageshack.us/photo/my-images/812/img0031sl.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/844/img0030zm.jpg/

    Jag är jättetacksam för svar och ursäktar min okunskap.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Har den varit servad på märkesverkstad så skall vevhusventilationen vara bytt automatiskt.

    Jag tror inte du har något att oroa dej för. Halva "klumpen" är normal oljenivå, du skall inte fylla på mer än så.

    Sen är det iofs sunt att kolla oljenivån då och då. Alla 9-5or har "oljefukt" i underedet som kommer av små oljeläckage. Se det som en del av rostskyddet...

  3. #3

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Ok, tack för svaret. Tycker dock inte det ser ut som att den är bytt. Ser inte riktigt ut som på bilderna jag sett av hur det skall se ut. Får ta en noggrannare titt imorgon.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Har den varit servad på märkesverkstad så skall vevhusventilationen vara bytt automatiskt.

    Jag tror inte du har något att oroa dej för. Halva "klumpen" är normal oljenivå, du skall inte fylla på mer än så.
    Verkstäderna byter bara om det är problem/ kunden klagar.

    Varför skulle man bara fylla på till halva markeringen? Normalt så fyller man upp och sedan är det en liter ner till minsta markeringen.


    Sent from my iPhone
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Har den varit servad på märkesverkstad så skall vevhusventilationen vara bytt automatiskt.

    Jag tror inte du har något att oroa dej för. Halva "klumpen" är normal oljenivå, du skall inte fylla på mer än så.
    Verkstäderna byter bara om det är problem/ kunden klagar.

    Varför skulle man bara fylla på till halva markeringen? Normalt så fyller man upp och sedan är det en liter ner till minsta markeringen.


    Sent from my iPhone
    Det vore stor skandal om märkesverkstäderna bara utförde garantiarbeten till de som klagar. 95% av alla som kör SAAB har aldrig hört talas om vevhusventilation.

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Har den varit servad på märkesverkstad så skall vevhusventilationen vara bytt automatiskt.

    Jag tror inte du har något att oroa dej för. Halva "klumpen" är normal oljenivå, du skall inte fylla på mer än så.
    FEL... Om man vill ha vevhusventen bytt så får du säga till, sen undrar även jag varför man inte ska fylla på till full oljenivå när man fyller, var har du hört det

    Till TS.. ang var på stickan rätt nivå är så ser du den fyrkantiga delen på stickan, fullt är såklart på den översta delen på det fyrkantiga!

    Grönt... MAX

    Rött... MIN



    Sen att den skulle rasa tror jag inte du ska va så orolig för bara för att den drar lite olja, om du läser på lite här på forumet så kommer du att märka att det är rätt vanligt att motorerna i 9-5 -98 t.o.m -03 kan dra en hel del olja! Ta för vana att kolla oljan när du tankar & se till så att du har fullt, låter du den gå med för lite olja går det illa! Om du är rädd för att den ska va drabbad av oilsludge kan ett första moment vara att lyfta ventilkåpan & se hur det ser ut, oilsludge ser ut som att oljan är väldigt svart & kletig, se bild!



    Citat Ursprungligen postat av Kallsone
    Bör jag uppdatera vevhusventilationen?
    Ja...

  7. #7

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Oljenivån var då precis under MIN. Men som sagt har jag fyllt på och kommer hålla koll.

    Då blir till att uppdatera vevhusventilationen, och lyfta ventilkåpan och se hur det ser ut.

    Om den nu skulle vara drabbad av oilsludge, vad kan man då göra?

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Riva motorn & göra rent & byta lager osv! När man då har motorn nere så byter man med fördel även kolvar till dom som satt i 9000!

    Men måla nu inte fan på väggen

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Hej!

    Har du köpt bilen hos en bilhandlare då har du lite garantier om inte då får du stå för allt själv om den nu skulle vara drabbad. Vill man bli av med det helt så är det byte av kolvringar som gäller och gärna kolvar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Hehe låter som ett större projekt. Jag återkommer om det blir aktuellt!

    Tack för alla svar!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Har den varit servad på märkesverkstad så skall vevhusventilationen vara bytt automatiskt.

    Jag tror inte du har något att oroa dej för. Halva "klumpen" är normal oljenivå, du skall inte fylla på mer än så.
    FEL... Om man vill ha vevhusventen bytt så får du säga till, sen undrar även jag varför man inte ska fylla på till full oljenivå när man fyller, var har du hört det
    Jag läste slarvigt, och trodde att TS var orolig för att oljan bara var mitt på stickan. Det är såklart helt OK att hälla upp till MAX.

    Vad gäller uppdateringen av vevhusventilationen utgick jag från att det gjordes automatiskt på alla bilar som servades regelbundet under de åren det gällde. Ponera att du köpte en ny 9-5 år 2001 och sedan servade bilen på SAAB enligt plan fram tills idag. Skulle du då ha den gamla vevhusventilationen kvar om du inte specifikt hade bett om ett byte?

    Jag har ingen aning om hur det funkade, men mitt förtroende för SAAB skulle tappa rejält om så var fallet. Som sagt, de flesta SAAB ägarna har aldrig hört talas om vevhusventilation. Det är ju ingen idé att byta vevhusventilationen efter att allt har gått åt h-e.

  12. #12
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Uppdatering av vevhusventilationen är en grej som kunden betalar själv. Därför byts inte denna innan kunden bett om att få den bytt eller klagat på hög oljeförbrukning..
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Citat Ursprungligen postat av Börne

    Grönt... MAX

    Rött... MIN

    Varför är oljestickan svart? Så har jag det på min NG900, nästan omöjligt att se vart oljenivån är på!

  14. #14

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    FEL... Om man vill ha vevhusventen bytt så får du säga till, sen undrar även jag varför man inte ska fylla på till full oljenivå när man fyller, var har du hört det
    Jag läste slarvigt, och trodde att TS var orolig för att oljan bara var mitt på stickan. Det är såklart helt OK att hälla upp till MAX.

    Vad gäller uppdateringen av vevhusventilationen utgick jag från att det gjordes automatiskt på alla bilar som servades regelbundet under de åren det gällde. Ponera att du köpte en ny 9-5 år 2001 och sedan servade bilen på SAAB enligt plan fram tills idag. Skulle du då ha den gamla vevhusventilationen kvar om du inte specifikt hade bett om ett byte?

    Jag har ingen aning om hur det funkade, men mitt förtroende för SAAB skulle tappa rejält om så var fallet. Som sagt, de flesta SAAB ägarna har aldrig hört talas om vevhusventilation. Det är ju ingen idé att byta vevhusventilationen efter att allt har gått åt h-e.
    Min är servad varje år på märkesverkstad och vad jag kan se är inte vevhusventilationen uppdaterad. Jag håller med, eftersom det är ett känt fel där till och med saab gick ut med 8 års förlängd garanti borde de se till att samtliga vevhusventilationer uppgraderas.

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Ponera att du köpte en ny 9-5 år 2001 och sedan servade bilen på SAAB enligt plan fram tills idag. Skulle du då ha den gamla vevhusventilationen kvar om du inte specifikt hade bett om ett byte?
    Svar ja...

    Om nu inte vissa verkstäder tar saken i egna händer & påpekar detta för kunden, men det är som sagt ingen garanti att vv är bytt bara för att bilen är servad!

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Saab 9-5 2.0t Motorfrågor, oilsludge m.m.

    Citat Ursprungligen postat av RSC
    Citat Ursprungligen postat av Börne

    Grönt... MAX

    Rött... MIN

    Varför är oljestickan svart?
    ja du... det undrar jag också!

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 2,3t oilsludge, turbo fel ?!?!
    Av haxel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 11:26
  2. Saab 95 aero med oilsludge?
    Av vic22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 09:23
  3. Risk för oilsludge Saab 9-5 Aero -06?
    Av Kimmy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 22:02
  4. motorfrågor
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •