Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nytt batteritest av Testfakta

  1. #1

    Nytt batteritest av Testfakta

    http://www.testfakta.se/motor/article57926.ece

    Kan vara bra att gå igenom innan kylan kommer, och ni måste köpa nytt.

    Den här gången har dom jämfört batterier med samma kapacitet, och inte gjort om dundertabben från 2007 då dom konstaterade att ett 80Ah batteri är bättre än ett 55Ah batteri.

    Jag fortsätter med Biltema, inte bäst men prisvärt. Vattenförbrukningen är dock lite oroande.
    Signaturlös

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    Såg testet i morgonens DN. Vad jag inte fattar är hur de mäter "vätskeförbrukning" på ett slutet batteri av gel-typ.

    Och Global va sämst? Sämre än Biltemas. HM. Fast biltemas slutna gillar jag så länge man inte låter bilen stå larmad i 2 månader utan att starta upp den. Då kraschar dom också.

    Excide ÄR bästa normalprismärket. Synd att inte Ultimas batteri fick vara med.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    ...

  4. #4

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Såg testet i morgonens DN. Vad jag inte fattar är hur de mäter "vätskeförbrukning" på ett slutet batteri av gel-typ.
    Vilka batterier i testet är av gel-typ?
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Såg testet i morgonens DN. Vad jag inte fattar är hur de mäter "vätskeförbrukning" på ett slutet batteri av gel-typ.
    Vilka batterier i testet är av gel-typ?
    På Global och OKQ8 finns dock möjlighet att fylla på vatten. Det går inte med de andra batterierna i testet som är slutna och underhållsfria.
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Såg testet i morgonens DN. Vad jag inte fattar är hur de mäter "vätskeförbrukning" på ett slutet batteri av gel-typ.
    Verkligen en mycket god fråga. Var det allra första jag undrade över i denna "test".
    Har under åren (sen 60-talet ) använt en mängd olika batterifabrikat. Inte märkt någon större skillnad mellan dem.
    Det enda jag sett som viktigt har varit att "öppna" ackar ska underhållas med vatten och modernare typer får under inga omständigheter bottenurladdas!
    Som el-nörd kollar man ju vissa saker regelbundet, t ex laddningen/laddningstillståndet så man vet att generatorn är Ok. (DC-tångampmeter..)
    Känns som ett test utan större värde, faktiskt. Den första stora saken med blybatterier är att de ska vara färska, de kan börja degradera redan efter några veckor utan laddning. En "blöt" blyack (som alla dessa verkade vara) får skador om man ligger under 65% laddning någon längre tid (när syran blir för svag korroderar de), och riskerar att få irreversibla skador om man går under 30-50% laddning även momentant (%-satsen varierar beroende på elektrodtyp).

    Sedan är vattenförbrukning om man kör batteriet korrekt en direkt effekt av kemisystemet. Om man kör på för hög spänning innan cellerna är utjämnade förbrukar den vatten, ja, men....

    Jag tror man i huvudsak mätt hur länge batteriet stått på lager sen tillverkningen, samt hur mycket misshandel de tål. Inte pris/prestanda för normalt användande.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    För egen del:

    Har man provat ett Optima vill man aldrig ha något annat. Dessutom går batteriet i arv mellan bilarna. Dyrt i inköp men billigt i längden.

  8. #8

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    Citat Ursprungligen postat av mazurka
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Vilka batterier i testet är av gel-typ?
    På Global och OKQ8 finns dock möjlighet att fylla på vatten. Det går inte med de andra batterierna i testet som är slutna och underhållsfria.
    Global och OKQ8 är väl samma batteri med olika klisterlappar.........

    Något batteri av gel-typ har jag fortfarande inte hittat.
    Signaturlös

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    Är inte Tudor TA och Exide EA exakt samma batteri också? ser misstänkt lika ut på deras hemsida (som ju är samma även om man på första sidan väljer vad man vill att det ska stå på batteriet)...

    Nu kom ju båda dem i topp med ganska lika betyg, men om man tittar på de delbetygen tycker jag det avviker ganska mycket. Är det, som jag tror, samma batteri tyder väl det på antingen ett dåligt testförfarande eller ganska stora avvikelser mellan de individuella batterierna... (motsvarande gäller också Globarl / OKQ8 om dessa nu är samma)

    /U

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    Undra hur det skulle se ut om de tog 10st batterier av exakt samma sort och testade med, om det kan skilja så mycket mellan samma batteri med olika klisterlappar så vore det ju intressant att testa ett gäng av samma batterimodell för att visa hur stabila testerna är och hur mycket spridning det blir mellan identiska batterier.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    ...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    101

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    Någon som har testat biltemas AGM batterier?
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    5

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    I våras satt jag länge och velade mellan vilket batteri jag skulle köpa till andrabilen men efter att ha kollat på Testfaktas förra test för batterier 60-62Ah så föll valet på Global (56219) som iaf till namnet verkar vara samma batteri som i det här testet. Vid det testet hamnade batteriet på 3e plats med 4,4 i totalbetyg med kommentar "Mycket bra, prisvärd", efter Varta D21 med 4,6p och Tudor TA602 4,5p. De båda batterierna med högst poäng kostade då 1200kr och Global 870kr. Resultat från det testet verkar Global ha tagit till sig och höjt priset rejält medan kvalitén har sjunkit motsvarande, eller kan det vara så stor skillnad mellan olika batterier från samma tillverkare?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Nytt batteritest av Testfakta

    Citat Ursprungligen postat av Ekio
    Resultat från det testet verkar Global ha tagit till sig och höjt priset rejält
    Du har genomskådat dem!

Liknande ämnen

  1. Nytt batteritest
    Av Turborulle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 10:19
  2. og900s ska få ett nytt liv
    Av Mokko J i forum Projekt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 01:04
  3. Nytt år, Ny BIL =)
    Av eppe i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 13:22
  4. Nytt köp !!!
    Av Thomas #1629 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 08:11
  5. Nytt avgsassytem--
    Av anze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •