Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Köpa "en sista" SAAB

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Köpa "en sista" SAAB

    Om vi är pessimistiska och utgår från att SAAB:s saga är all och man har en peng att placera i en bil, vad skulle ni då köpa?

    Min fundering är att ta ett djupt tag i plånboken nu eller i en ganska snar framtid och köpa en bil till. Den kommer ställas in i ett väl ventilerat varmgarage och plockas fram sköna sommardagar och bara nöjesköras ett mindre antal mil per år.

    Hade man gjort samma sak med en 99 Turbo i slutet av 70-talet så hade man dessutom haft bil med en bil med ett ansenligt värde. Jag är förvisso 40+, så jag kommer vara död innan den bilen når samma status.

    Frågan är: Vad skulle du köpt?

    En cab?

    NG 9-5?

    Vänta och försöka komma över någon av de bilar som enligt uppgift ska stå kvar på linan i fabriken?

    Det är nog ganska klokt att väga in tillgången på bränsle i framtiden. Det kanske är klokare att satsa på en diesel (biodiesel kommer ju alltid gå att framställa) eller etanol (kokade brännvin i min ungdom så det kan jag).

    Eller skulle du försökt leta reda på en klassisk og 900 cab? 99 Turbo? Finns det någon annan modell som jag missat? Viggen???

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 542

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Ingen av dem ... det finns så mycket andra bilar och modeller som är värda att satsa på.

    Om man nu inte är SAAB-freak så skulle jag investera i en Diablo:
    http://www.kaliteliresimler.com/data...o_roadster.jpg
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 956

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Ingen av dem ... det finns så mycket andra bilar och modeller som är värda att satsa på.

    Om man nu inte är SAAB-freak så skulle jag investera i en Diablo:
    http://www.kaliteliresimler.com/data...o_roadster.jpg

    Riktigt bra tips du gav honom. Jag hade nog aldrig själv ens kunnat komma på ett sådant förbannat bra förslag.


    Jag hade köpt en NG9-5 aero 2,0T XWD. Utan tvekan.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 953
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Frågan är: Vad skulle du köpt?

    En cab?

    NG 9-5?

    Vänta och försöka komma över någon av de bilar som enligt uppgift ska stå kvar på linan i fabriken?

    Eller skulle du försökt leta reda på en klassisk og 900 cab? 99 Turbo? Finns det någon annan modell som jag missat? Viggen???
    Då jag redan har en og900cv och en 99 så är mitt svar en kombination av de bilar du frågar om innan dessa. Mitt val, om jag hade haft en slant över till bilköp idag, hade varit en orange cabbe som nu står på linan och som är en av de cirka hundra saabar som kommer byggas klart inom snar framtid.

    http://www.saabsunited.com/2012/01/the- ... built.html
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    26

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Hade man gjort samma sak med en 99 Turbo i slutet av 70-talet så hade man dessutom haft bil med en bil med ett ansenligt värde. Jag är förvisso 40+, så jag kommer vara död innan den bilen når samma status.
    såru missade blocket annonsen ()
    på 99t i mellandagarna????
    236,000:-kr i hela två dar, sen var den såld!!
    hyfsat ökning på värde eller?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 994

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Nja. Snarare bevara värdet.
    Omvandlar man 236000 till 1979 år penningvärde blir det 67000kr vilket verkar vara hyfsat nära vad en 99turbo kostade..

    Wikipedia:
    "Tekniska data nedan avser Saab 99 Turbo, sedanmodellen, 1978.

    Luftmotstånd: Cw 0,42, frontarea 2,07.
    Motor: 4-cylindrig längsmonterad radmotor med överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Mekanisk bränsleinsprutning, turbo, kompression 7,5:1. Borrning/Slag 90,0/78,0 mm. Volym 1,985 cc. Effekt 145hk/DIN (106kw) vid 5000 rpm. Max vridmoment 236nm vid 3000 rpm.
    Kraftöverföring: Motorn monterad fram samt med framhjulsdrift, växellåda med fyra växlar. Utväxling: 3,89:1 i slutväxel, 32,8 km/h vid 1000 rpm på fjärde växeln. Maxhastighet per växel vid 6000 rpm: första växeln 58 km/h, andra växeln 95 km/h, tredje växeln 142 km/h, fjärde växeln (toppfart) 196,8 km/h.
    Hjul/däck: Fälgar 5,5 tum, däck 175/70 HR 15. Fabriksmonterade däck av märket Pirelli Cinturato CN 36 SM.
    Styrning: kuggstångsstyrning, 4,1 rattvarv mellan fulla utslag, vänddiameter 10,5 m.
    Elsystem: Generator 790 w, batteri 60 Ah.
    Bromsar: Skivbromsar fram och bak.
    Fjädring & hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak stelaxel med fram- och bakåtriktade länkarmar samt ett panhardstag.
    Mått: Längd 4550 mm, axelavstånd 2470 mm, bredd 1690 mm, spårvidd fram 1400 mm, spårvidd bak 1420 mm.
    Vikt och last: tjänstevikt 1260 kg, maxlast 360 kg, taklast 100 kg, släpvagnsvikt 1500 kg.
    Tankrymd 55 liter.
    Bränsleförbrukning: 0,96 L/mil i 110 km/h i jämn fart.
    Prestanda: acceleration 0-100 km/h: 10,3 sek, 70-110 km/h: 9,6 sek, 0-400 m: 17,30 sek.
    Pris: 63 700 sek (15 juli 197"

    Dock inte illa för en bil. I klass med klassiska sportbilar faktiskt...
    Fredrik J

  7. #7

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nja. Snarare bevara värdet.
    Omvandlar man 236000 till 1979 år penningvärde blir det 67000kr vilket verkar vara .
    67000 --> 1979 måste det ju vara
    Omvandlar du 236 000 till 1979 så får du i dag 814 000:- och så dyr är ingen SAAB

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 994

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    67000 kr 1979 motsvarar värdet av 236000kr 2011.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 570

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Wern
    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Hade man gjort samma sak med en 99 Turbo i slutet av 70-talet så hade man dessutom haft bil med en bil med ett ansenligt värde. Jag är förvisso 40+, så jag kommer vara död innan den bilen når samma status.
    såru missade blocket annonsen ()
    på 99t i mellandagarna????
    236,000:-kr i hela två dar, sen var den såld!!
    hyfsat ökning på värde eller?
    Har du varit i kontakt med säljaren så du vet att den är såld?
    Bara för att annonsen är borttagen så innebär det inte att bilen (i detta fall) är såld, eller att den ens var till salu.

    Det har under hösten annonserats en hel del överprissatta Saabar av entusiaster där det snarare handlat om en tyst auktion mot vissa pessimistiska "organisationer". Flera av dessa bilar skulle aldrig ha bytt ägare, även om det kommit en herre med välstadd kassa och velat köpa.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #10
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 624

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    En independence cab vore ju egentligen det bästa, om det ens finns någon?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 994

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    NG9-5 kombi.
    De tillverkade bilarna måste ju ta vägen någonstans. Snacka om ovanlig bil. En bil att åldras i...
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 624

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    NG9-5 kombi.
    De tillverkade bilarna måste ju ta vägen någonstans. Snacka om ovanlig bil. En bil att åldras i...

    kmr vara fin på ett museum eftersom den e omöjlig att regga.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 994

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Nja. Jag vet inte hur det gick men certifieringen pågick i våras och de bilar som rullar i trollhättan som tjänstebilar är uppenbarligen registrerade och rullar inte på grönskylt. Kanske har man någon form av dispens men inte sannolikt. Saab har arbetat för att gör klart bilen för produktion. Man borde varit klar som i somras...

    Bilen skulle ha lanserats i somras...
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 953
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nja. Jag vet inte hur det gick men certifieringen pågick i våras och de bilar som rullar i trollhättan som tjänstebilar är uppenbarligen registrerade och rullar inte på grönskylt. Kanske har man någon form av dispens men inte sannolikt. Saab har arbetat för att gör klart bilen för produktion. Man borde varit klar som i somras...

    Bilen skulle ha lanserats i somras...
    Citat Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
    Ägarbunden dispens: Ja

    Tillägginformation


    T12E PROVBIL.FORDONET FÅR BRUKAS I TRAFIK MED DE UNDANTAG SOM GÄLLER
    FÖR EXPORTVAGN SAMT UTAN KRAV PÅ BESIKTNING TROTS ATT FORDONET
    ÄNDRATS. SE SÄRSKILT BESLUT.
    T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.
    T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 280 G/KM.
    UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.
    Detta är vad jag hittar på fjärde tillverkade (enligt chassinummer) ng9-5sc om jag kollar regplåten.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    247

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nja. Jag vet inte hur det gick men certifieringen pågick i våras och de bilar som rullar i trollhättan som tjänstebilar är uppenbarligen registrerade och rullar inte på grönskylt. Kanske har man någon form av dispens men inte sannolikt. Saab har arbetat för att gör klart bilen för produktion. Man borde varit klar som i somras...

    Bilen skulle ha lanserats i somras...
    Citat Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
    Ägarbunden dispens: Ja

    Tillägginformation


    T12E PROVBIL.FORDONET FÅR BRUKAS I TRAFIK MED DE UNDANTAG SOM GÄLLER
    FÖR EXPORTVAGN SAMT UTAN KRAV PÅ BESIKTNING TROTS ATT FORDONET
    ÄNDRATS. SE SÄRSKILT BESLUT.
    T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.
    T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 280 G/KM.
    UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.
    Detta är vad jag hittar på fjärde tillverkade (enligt chassinummer) ng9-5sc om jag kollar regplåten.
    Ser ju inte bra ut.De kan väl regga dom som ombyggt fordon.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    ng9-5 ser man ju inte allt för ofta så jag hade helt klart köpt en sån och gömt undan om jag hade haft pengar till att hålla på med sådant! känns tråkigt att en annan som är född på 90-talet och studerar inte får möjlighet att köpa en fjong ny saab i framtiden...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  17. #17
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 624

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Ser ju inte bra ut.De kan väl regga dom som ombyggt fordon.
    Nej, för du måste bygga biulen. sk kit cars är inte heller lagligt att "bara slänga ihop" men gör du vissa moddar går det (pyttesmå moddar alltså) sen måste du ha en bygg bes halvvägs i bygget osv.. i princip omöjligt alltså.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 994

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Jag skulle gissa att det finns mellan 20-30 ng9-5 kombi i trafik. Om certifieringen blev klar och bilen blev typgodkänd borde bilarna gå att registrera. När provbilarna byggdes strax efter årskiftet var det ju definitivt inte klart...
    Som sagt, vilken unik bil att ha. Borde ju faktiskt betinga ett betydande värde.
    Fredrik J

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    ng9-5 ser man ju inte allt för ofta så jag hade helt klart köpt en sån och gömt undan om jag hade haft pengar till att hålla på med sådant! känns tråkigt att en annan som är född på 90-talet och studerar inte får möjlighet att köpa en fjong ny saab i framtiden...
    Klaga inte, jag skulle gärna bytt min 6:a i början av personnumret mot din 9:a

    Har kollat runt lite. Det står två intressanta ng9-5 på biva i Uppsala. Ska se när jag hinner åka förbi. Ni som är mer insatta (Fredrik J mfl): Hur går det till när man bestämmer utrustningen i förseriebilar? Tittade på en turbo6 i Kungälv för några veckor sedan som hade allt i utrustning utom backsensorer (varken fram eller bak). Lite märkligt att dynga ner navigator och ventilerade stolar men missa något som nästan är standard.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 994

    Re: Köpa "en sista" SAAB

    Om det är en förseriebil du tittat på (vilket låter orimligt) kan det helt enkelt varit så att stötfångare med parkeringssensor haft brist och då kan man bygga ett annat alternativ. Kanske är det en kräsen kund som tycker sensorerna stör...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. 9-5 OG / sista årsmodellen "riktiga" Aero.
    Av Herr Thomas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 18:42
  2. Sista "OG" 9-5 kombi
    Av Micke O i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •