Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Första turbo saaben allmänna frågor! 9000 cs -93

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    1

    Första turbo saaben allmänna frågor! 9000 cs -93

    Hej! är helt ny här och har nyss köpt min första turbo saab. Vet inte om detta är rätt ställe för tråden dock...

    Ska i slutet av veckan hämta den, en 9000 från 93. Bilen har gått ruskigt långt <40000 mil och har mycket ytrost men inga rosthål förutom på bakluckan. Jag får köpa den duktigt billigt och den har rullat hela sommaren. Den ska tydligen gå fint i motor utan missljud och växellådan ska vara bra och koppling lika så. Det är en fulltrycks turbo.

    Ena bak fjädern har gått av så bilen är svampig men har läst mig till att de inte ska vara svårt att byta.

    Det är en slang som lossnar från insuget vid hårt gas pådrag, antar att det är ngn gummiplugg som är slut, men vad heter den?

    Färgen är ljusblå metallic, och jag ska ta bort all ytrost hade jag tänkt. vad heter färgen och vilken färgkod är det?

    När jag sökte på bilen genom vägverket stod det att det var en CS med t16 motor. vad är motor koden?

    Hade tänkt att etanolkonvertera den, måste jag byta mer än programvara?

    Av vad jag har förstått så har alla 9000 plats för 4" högtalare plus diskant i instrumentbrädan, kan jag då sätta in 5.25" högtalare och fortfarande ha plats för diskanten eller kommer den komma i kläm?

    anledningen till att jag fråga allt är att jag ska börja i helgen och vill ha allt hemma och vara väl förberedd. plus att jag inte tyckte att jag hitta tillräckligt bra info i existerande trådar! Alla svar uppskattas så klart! och kom även med andra synpunkter! big_smile

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Första turbo saaben allmänna frågor! 9000 cs -93

    För det första så bör du ta reda på om det är Trionic 5.2 eller LH-DI motorstyrning innan du börjar labba med onödiga etanolkonverteringar.
    Sprit ska drickas, inte hällas i tanken.

    Färgkoden står på en dekal i dörröppningen vänster bak. Finns ju åtminstone 2 kulörer som kallas ljusblå.

    Slangarna runt insuget är ju några stycken så där kan iaf inte nån här svara på vad den heter.

    Om avlastningsventilen är igentäppt så kan detta hända att slangarna ryker. Sitter lite trångt nere på inloppsdelen till turbon. Ska gå en vacuumslang dit ner också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Allmänna frågor om bakbromsarna på OG9-5
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 10:54
  2. Första saaben; Fösäkring & Service frågor
    Av mikael.ekström i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •