Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp mig välja rätt coupé!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Hjälp mig välja rätt coupé!

    Funderar på att skaffa en hyfsat pigg coupé som vardagsbil. Tänkt inköpspris max 70 k. I nuläget står det mellan BMW (325, 328, 330), MB och Volvo C70 T5. Hjälp mig med argument för och emot de olika alternativen så jag kan bestämma mig...

    När det gäller MB är det väl främst 320 jag har tittat på, men hur är egentligen 230 Kompressor i jämförelse? Nedanstående är ju t.ex. nästan löjligt billig och riktigt stilig, åtminstone på bild, enligt mig:

    http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... ?ca=15&w=3

    * Ekonomi
    * Kvalitet
    * Körglädje

    o.s.v.

    Tack på förhand!

    /Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Hjälp mig välja rätt coupé!

    230 kompressor är nog roligare med manuell låda, de kompressormatade fyrorna har fantastiskt fint vrid, men automatlådan lägger ju den på varvstoppet vid kickdown, vilket tar bort den sugande känslan vid acceleration.

    I övrigt är CLK:en en fantastiskt trevlig bil, frugan har en som brukis, fast en 200 utan kompressor, tankade den igår och den hade gått på 0,78 på lite blandad landsvägskörning med några kallstarter här under helgerna.

    Delar det mesta utom kaross med C-klass W202 och E-klass W210, så slitdelar finns billigt och tack vare layouten rakställd motor och bakhjulsdrift är det gott om plats att meka med allt (om man behöver meka - frugans har man bara behövt tanka och byta olja)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Hjälp mig välja rätt coupé!

    Ok, hade bilden av att Volvon skulle vara väsentligt billigare när det gäller delar/service men det kanske inte är så stor skillnad.

    Någon som har synpunkter eller erfarenhet när det gäller körglädje på någon av modellerna?
    Happy Festivus - for the rest of us!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: Hjälp mig välja rätt coupé!

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Ok, hade bilden av att Volvon skulle vara väsentligt billigare när det gäller delar/service men det kanske inte är så stor skillnad.

    Någon som har synpunkter eller erfarenhet när det gäller körglädje på någon av modellerna?
    Jag har kört en 328ci -00, en clk 230k -01 samt en rätt ovanlig clk 220 turbodiesel.

    Körglädje är BMW utan tvekan bäst på, ett problem som båda modellerna tyvärr lider av är rost, på mercorna blev det betydligt bättre runt 03-04, på BMW får man nog gå till den lite nyare modellen som kom 07.

    Komforten i mb är mycket hög, så även detaljkvalite, men sätena är alltid rätt hårda och inredningen klassisk på gränsen till lite gammalmodig.

    Motormässigt är 2,8l sexan i BMW ypperlig, 3,0 har lite problem med oljetörst ibland.

    Det bästa är att själv köra några stycken, och det svåra är att hitta en fin BMW ci, de ägs nämligen ofta inte av folk som lör lugnt, särskiljt inte när de börjar bli till åren

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Hjälp mig välja rätt coupé!

    Tack Pershav för synpunkterna!

    Ja rosten är väl ett känt problem, det gäller väl att försöka hitta någon fin som mest gått på sommaren, om det finns.

    Gubbigheten med MB är ingen jättefara då jag själv börjar bli gubbe.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: Hjälp mig välja rätt coupé!

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Tack Pershav för synpunkterna!

    Ja rosten är väl ett känt problem, det gäller väl att försöka hitta någon fin som mest gått på sommaren, om det finns.

    Gubbigheten med MB är ingen jättefara då jag själv börjar bli gubbe.
    Lycka till, Mercedes är en underbart trevlig bil som man lär sig älska med åldern, dessutom är det svårt att äga något annat när man väl vänjer sig vid kvalitén

    Själv kör jag fortfarande Saab, men mb och BMW är de enda alternativen jag igentligen kan se

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: Hjälp mig välja rätt coupé!

    Klistrar in det jag skrev i en likadan tråd för något år sedan. Sen dess har jag hunnit köpa mig ytterligare en BMW coupé, fast denna gång en 07a. Så jag var nog ganska nöjd

    "
    Har nyligen sålt en 328 ci E46, som jag ägde i tre år.

    Lite tankar:

    * Sportstolarna är fantastiska, de slår allt jag suttit i (utom möjligtvis nyare Saab 9000-stolar, dock ej pilotstolarna som jag inte alls sitter bra i). Sträckkörde Linköping-Lund och satt som en kung hela tiden
    * Med sportfjädring och 17-tummare är dom hårda, stötiga och ganska högljudda. Så är det bara. Kupémodellen har dessutom högt vindbrus, trots de små fenorna på backspeglarna.
    * Gången i de raka sexorna är ljuvlig, styrka hela tiden och ett underbart ljud.
    * På M54-motorn bör du kolla oljeförbrukning, de har en tendens att dricka lite soppa.
    * Deras ACC är underlägsen Saab. Har en tendens att imma igen på vintern (Autoläget kör värme på golvet, ej ruta) och att vara kalla som tusan på sommaren (de kyler bara mer och mer). Man får sitta och moderera lite hela tiden. Men så är det även på splitternya BMW, tyvärr.
    * Kopplingen har en CDV (Clutch Delay Valve), som kör det svårt att köra helt perfekt. Många plockar bort denna.
    * Se upp med rost i underkant av dörrar, underkant/framkant motorhuv, underkant baklucka och ovanför nummerskylt (där handtaget sitter skruvat) baklucka.
    * Service är lika billigt eller billigare än motsvarande Saab, så länge man inte behöver byta saker. Byta LMM kostade t ex mig 4500... De är kinkiga med olja, det ska vara exakt rätt fabrikat.
    * Se upp så att inte växellådan kärvar när man växlar fyran till femman i högre hastigheter. En kompis hade problem med det på en 320 som gått knappt 20 000.
    * Ett lätt tickande ljud vid uppstart är standard, endast ett skönhetsfel. Det ska dock tystna inom någon sekund.
    * De raka sexorna är snåla, mycket snålare än Saabs turbomotorer. Speciellt M52, M54 som sitter "i" 330 dricker mer (både olja och bensin..).
    * Se till så att båda dörrarna låser och låser upp som de ska. Tidiga årsmodeller har problem med kassa låskistor.
    * Vattenpump ska bytas tillsammans med multirem vid runt 10 000 mil. Vissa vattenpumpar har impeller av plast som är tickande bomber..
    * M-paket och taklucka är saker som mer eller mindre ska finnas, speciellt på en 330 ci.

    Sammantaget är det helt fantastiska bilar (jag hade trots allt min i tre år), även om de kostar en del att driva..
    En vacker sommarkväll, en lite kurvig väg, takluckan öppen.. Då är det njutning, njutning som jag hittills aldrig kommit i närheten av i en Saab."
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  8. #8
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    263
    Medlem#
    9188

    Re: Hjälp mig välja rätt coupé!

    Har du kikat lite åt audi-hållet?

    Tänkte då mest på audi coupe:

    http://www.blocket.se/uppsala/Audi_80_c ... ?ca=11&w=3

    eller s-versionen

    http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_s2 ... ?ca=11&w=3

    Har åkt mycket med en coupe med 2.6L V6:a, trevlig tyst bil som inte har så många/allvarliga modellfel vad jag har hört, skönt sug vid acceleration och underbar sång ur både femmorna och sexorna.
    4-krafsen hjälper på vintern också.

    Btw, har en kompis vars pappa precis har köpt en e46 328, 4dr, som dom är riktigt nöjd med, bra drag och komfort.

    /Mange
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  9. #9

    Re: Hjälp mig välja rätt coupé!

    Du borde kunna nå en CLK av senaste snittet (kom 2002) med din budget. Det är sannolikt den modernaste bilen. Annars en VW Golf GTI Mk5 är fin.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 23:54
  2. Hjälp mig välja rätt 9000
    Av Hordak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 22:16
  3. Välja rätt däck
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 00:19
  4. Hjälp mig välja rätt ic!
    Av bargis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •