Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Magnetventil T7 eller Pierburg?

  1. #1

    Magnetventil T7 eller Pierburg?

    Hej på Er!
    Har tänkt bygga en egen styrning till turbotrycket och undrar vilken magnetventil som är bäst.
    Saab T7 magnetventil vs Pierburg magnetventil
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 57331.html
    vs
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/venti ... 87706.html

    Vilken av dom är bäst?
    Pierburg är lättare att koppla in då det är lätt att få tag i ett passande kontaktstycke.
    mvh
    Anders

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Magnetventil T7 eller Pierburg?

    Vad är det som ska styra magnetventilen? Och vad är syftet?

    Med "egen styrning", menar du då ett helt hembyggt motorstyrsystem? Eller någon form av enkel "pysstyrning"?

    Enligt min personliga mening låter det rätt dumt...

    Ett helt hembyggt motorstyrsystem är inget man gör på en kafferast. Och pysstyrning är väl inget man vill ha på en modern bil med ett avancerat system original.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3

    Re: Magnetventil T7 eller Pierburg?

    Hej,
    Det som skall styra magnetventilen är en uP (microprocessor) med två MAP sensorer, en innan och en efter spjället. uP styr laddtrycket mot original WG genom att ändra pulsbredden (och därmed medelvärdet på effekten till spolen i magnetventilen). Eftersom det sitter två MAP sensorer kan uP räkna ut hur mycket gasspjället är öppet och ställa in trycket efter det. Varvtalet finns också till uP. Skulle något bli fel i uP och laddtrycket skenar stängs tändspolen av via ett relä. Laddtrycket skall programmeras via ett terminalprogram -> uP. Typ en vanlig mappning till bränsle/tändning. Kort beskrivet.
    Det jag vill uppnå är att få snabbare turbotryck och ett givet laddtryck till en given öppning på gasspjället.

    Styrningen skal sitta på min Volvo 945:a, att jag skriver på att Saab forum är att Saabs magnetventiler verkar bra och att dom är billiga och lätta att få tag på. Dock hade det varit intressant att få lite mer kött på benen om magnetventilerna. Jag har läst en hel del om skillnaderna om T5 och T7 dock hade det varit intressant om mer information Pierburg ventilen. Typ vilken frekvens den jobbar på. Förmodligen ~samma som T7. Men man vet aldrig.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Magnetventil T7 eller Pierburg?

    Hej!

    Använd den du tycker passar bäst.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. magnetventil? hel eller trasig
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 14:55
  2. CO-haltproblem med 900c -88 med Pierburg 175CDUS
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •