Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trasig topplockspackning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Trasig topplockspackning?

    God kväll!

    Det verkar inte bättre än att topplockspackningen på min 9000 CS 92:a är trasig, men eftersom jag inte är någon expert tänkte jag stämma av symptomen med er.

    Har inte ägt bilen länge alls utan det var lite av ett impulsköp för en billig penning och dumt nog undersökte jag nog inte objektet tillräckligt.

    Hursomhelst så har jag nu upptäckt att man efter att ha varmkört motorn och lossar på locket till expansionskärlet så bubblar det över rätt mkt vatten (vet inte om det är normalt?) och det är även en del skum i vattnet. Tog en redig tur idag för att varmköra bilen ordentligt och stannade då vid jämna mellanrum och lossade på locket för att släppa ut vatten och då även lätta på trycket då det kommer en del luft. Klämmer man på kylslangarna innan är de ganska hårda och efter att man släppt på locket så blir de enkla att trycka ihop.

    Hursomhelst så de första gångerna jag gjorde denna procedur svämmade det över kraftigt med tillhörande skum MEN sista gången efter att ha kört ca 20min på bland annat motorväg i 100-110 km/h så kunde man lossa locket utan att det svämmade över eller för den delen pös någon luft eller dyligt.

    Hur är det egentligen med att lossa på locket på en varm motor, är det normalt att det kan rinna ut kylvatten? Provade på brukshinken en VW Polo och då stannade vattnet snällt kvar i expansionskärlet.

    Vad säger ni experter? Tänkte lämna in bilen imorgon för ett kompressionsprov, visst kan det visa på om packningen är körd eller ej?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    24

    Re: Trasig topplockspackning?

    Tyvärr är det nog ett tecken på trasig packning, du kan ju lukta i expansionskärlet när den går å känna om det luktar avgaser.
    har du någon olja i vattnet eller tvärt om? ryker den?

    Ett komp prov behöver enl andra här inte visa fel på packningen.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Trasig topplockspackning?

    Ett trasigt kylarlock kan också ge dessa symptom. (Om övertrycksventilen i locket inte funkar)
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Trasig topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av Erjo
    Tyvärr är det nog ett tecken på trasig packning, du kan ju lukta i expansionskärlet när den går å känna om det luktar avgaser.
    har du någon olja i vattnet eller tvärt om? ryker den?

    Ett komp prov behöver enl andra här inte visa fel på packningen.
    Ser inte ut att finnas något vatten i oljan, den är svart och gammal ser det ut som Ryker inte heller vitt även vid kraftigt gaspådrag.

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Ett trasigt kylarlock kan också ge dessa symptom. (Om övertrycksventilen i locket inte funkar)
    Hur ser denna ventil ut? Locket jag har ser ut som ett vanligt svart lock, sitter ventilen gömd på något vis? Ska köpa ett nytt idag har jag tänkt, kan ju inte skada.

    Körde bilen till jobbet idag och när jag kom fram så var motorn varmkörd och låg normalt på mitten av temperaturskalan, fick värme som normalt i kupen. Öppnade huven och kände på kylslangarna som då var mjuka och inte hårda som de vart under tidigare turer. Öppnade inte locket dock då jag stod i ett garage.

    Är fortfarande mycket misstänksam på toppackning MEN kan det vara så att den fått i sig luft i systemet tidigare och att det är det som har bubblat och haft sig? Vid köptillfället så läckte det från en kylslang men det var en slangklämma som satt löst . .kan den ha dragit i sig luft där?

    Tack för era svar!
    //Johannes

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Trasig topplockspackning?

    Har under dagen kört runt med bilen och även fast den går mycket fint har jag nog kommit fram till att något inte står rätt till med toppackning. Ringde även till motorcentrum här i Umeå och rådfrågade en person där och han tyckte tyvärr att det lät dåligt. Min tanke var att få hjälp på verkstaden där att säkerställa att det verkligen är toppackningen, men han ville ha 600-1200kr för att göra det och det känns inte värt på denna bil, speciellt när det nog slutar med skroten ändå

    Hursomhelst, tänkte slänga ut en trevare här om det är någon mycket vänlig själ i Umeåtrakten som kanske har möjlighet att mäta avgaserna i kylvattnet eller på annat sätt hjälpa mig att säkerställa detta, en symbolisk peng/alt ett gäng starköl kan nog ordnas

    Om någon vill ha bilen är jag även öppen för att sälja, den går som sagt mkt fint och har ett relativt nytt batteri och fina vinterdäck. Gick igenom förra besiktningen med blankt papper.

    //Johannes

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    24

    Re: Trasig topplockspackning?

    Varför inte bara öppna upp å kolla? (och givetvis byta) har precis gort det på min 9-5a, hos mig var det dock mer att göra än att byta packningen

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Trasig topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av Erjo
    Varför inte bara öppna upp å kolla? (och givetvis byta) har precis gort det på min 9-5a, hos mig var det dock mer att göra än att byta packningen
    Jo det skulle jag helst vilja göra, lyfte toppen på bruksbilen i somras men då var det just sommar, varmt och ljust. Nu vräker snön ner på kärran som står längs vägen så inspirationen finns inte riktigt där

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Trasig topplockspackning?

    Testa med kylarlocket, jag hade en 9000 som jag precis var på väg att riva av toppen på som betedde sig nästan identiskt med din. Jag tänkte som sagt riva toppen på den, men hade ett beggat kärl i garaget som jag snodde locket på och testade för det var lite olika trykförhållande i systemet, ibland lirade allt som det skall och ibland sprutade det ut vätska samt kylarslangarna var stenhårda. Men i mitt fall var det bara locket som behövde bytas. 9000 har svarta kylarlock från fabrik. När jag köpte ett nytt fick jag ett gult minns jag.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Topplockspackning trasig
    Av Sigvard69 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 11:32
  2. trasig topplockspackning?
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 23:11
  3. trasig topplockspackning
    Av permartin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 00:54
  4. trasig topplockspackning??
    Av Eriksson866 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 19:55
  5. Topplockspackning trasig ?
    Av wolf66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •