Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Urkoppling backvarnare samt larm? OG9-5

  1. #1

    Urkoppling backvarnare samt larm? OG9-5

    Hej.

    Min backvarnare fungerar inte och det är "lagom" störigt att höra bipet varje gång man lägger i backen, är inte heller vidare sugen på att hålla inne clear för att få den tyst för stunden....
    Letar ett permanent fix, har provat koppla ur den i bagageluckan men ingen lycka... säkringen kankse? Eller varnar den ändå?

    Samma med mitt larm, det var urkopplat ur dosan när ja köpte bilen. Har kopplat in det och det fungerar precis som det ska... men bilen piper som fan när man ska starta den om att larmet är ur funktion....
    Hur gör jag så att bilen hoppar över larmcheck?

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Urkoppling backvarnare samt larm?

    Inga säkra svar från min sida (men det står heller inte vad det är för bil).
    Men det borde väl gå att med Tech-II ta bort larm och parkeringshjälp ur programeringen över tillval.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3

    Re: Urkoppling backvarnare samt larm?

    haha oj trög som man är glömde jag skriva modell

    9-5:a 2.3t 99:a

    Jag tänkte att det var min sista utväg att åka till nån som kan koppla upp den och ta bort det, hade hoppats på att fixa det själv dock.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Urkoppling backvarnare samt larm?

    Om du finns i närheten av skåne och din bil är en silverfärgad kombi så kan jag tänka mig att "befria" dig från alla de där delarna och du får en baksida utan parkeringshjälp istället

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    4

    Re: Urkoppling backvarnare samt larm?

    Om jag inte minns fel så fanns det en kontakt under baksätet på min tidigare 9-5 aero -03. Genom att dra ur kontakten så "slapp jag" parkeringshjälpen och pipet. Det var några år sedan, men jag har för mig att det var så jag gjorde...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    22

    Re: Urkoppling backvarnare samt larm?

    Min backvarnare funkade inte. Köpte ny styrenhet på www.bildelsbasen.se
    Jag hade en verkstad till att kolla upp vad som behövde bytas. Dessutom var det glapp i en kontakt i stötfångaren. En mekaniker med smal hand lyckades få ihop kontakten utan att montera ner stötfångaren. Kontakten satt inte riktigt ihop.

    Nu fungerar den perfekt.

    Micke
    Saab 9-5 Griffin 3.0 V6 -00.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Urkopplad komponent i bagaget

    Hejsan,

    Jag har nyss bytt till mig en Saab 9-5 t, årsmodell 04/05.

    När jag gick igenom bilen hittade jag en dosa i bagaget, den sitter under luckan där reservhjulet ligger, längst in mot sätet i mitten.

    Den är ca 10×10 cm, och intill ligger två st urkopplade kontakter med ca 6-8 stift.

    Den sitter dumt till, så det "går" inte ta några bra bilder tyvärr.men jag undrar om någon kan gissa vad detta är, och varför kontakterna är frånkopplade?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    1. Min tråd (första) var tydligen överflödig och slogs ihop med denna, ber om ursäkt för att jag inte sökte tillräckligt.

    2. Av denna tråden att döma är min frånkopplade dosa i bagaget styrenhet till backhjälp samt larm. Att backhjälpen inte har gjort sig påmind kan jag konstatera, men att den röda, blinkande lampan som finns på instrumentpanelen, när jag låst bilen, inte är en indikation på att larmet är aktivt, kom som en överraskning.

    3. Jag har sett att en av de 4st "fotoceller"? Ibak på stötfångaren har ett sprucket glas, är det någon som har en kvalificerad killgissning om det kan få parkeringshjälpen att löpa amok, eller om före detta ägare bara har stört sig på pipande, som tidigare skribenter i tråden, jag är nämligen sugen på att koppla in komponent, men inte om det kan få negativa och komplicerade följder, t.ex att det piper så fort jag lägger i backen eller att larmet börjar tjuta och aldrig mer går att stänga av typ..

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Tråden din var ikke overflødig; den som flyttet den har desverre (tyvärr) gjort saker vanskeligere for en nyblitt eier av Saab.

    Alarmsystemet (med den blinkende dioden) har egen styreenhet, Theft Warning and Integrated Central Electronics (TWICE), og har ikke noe med ryggevarsling (backhjälp) å gjøre. Som du tror kan den avstandsgiveren (sensor/transducer) som har sprukket front være årsaken til problem med piping og som kan ha ført til at tidligere eier har koblet systemet bort.

    Du skal kunne koble systemet opp igjen uten andre negative følger enn at piping oppstår når "backen" legges inn, for så opphøre når den velges bort.

    Så kan det være flere problemer i tillegg, så som i en kontakt ute under støtfangeren på venstre side, flere givere etc., men dette vil man ev. kunne påvise ved kontroll (med Tech2) av om det er satt (flere) feilkoder.

    Notér ellers at styreenheten ("dosa") til parkeringssystemet, Saab Parking Assistance System (SPA), har to sikringer i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet felles med andre enheter.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Att koppla in kontakterna till SPA styrdonet är riskfritt. Troligen är det fel på minst en sensor och den genererar ett felmeddelande vid varje gång föraren lägger i backen. Och detta har man mörkat genom att helt enkelt avinstallera funktionen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Urkoppling larm NG9-3 [LÖST]
    Av Dab i forum Mälardalen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-11-25, 12:01
  2. Elfel i ratt, SID samt larm
    Av to0b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 20:21
  3. Backvarnare 9-3SS -05
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 09:24
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •