Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: lackskador Saab 9-5

  1. #1

    lackskador Saab 9-5

    Hej,

    Tvättade nyligen bilen och vaxade med turtle wax original. Upptäckte då att min 9-5 har ganska mycket lackskador på huv och dörrar. Stenskott och dörruppslag sker ju kontinuerligt men vore bra att åtgärda de som finns för att undvika rost. Var förbi Saab-återförsäljaren för att höra och såg då att de har lackstift man kan använda. Frågade då försäljaren om detta och han hävdade att det är meningslöst att lägga på om det är kallare än 15 plusgrader. Någon som använt detta och vet om påståendet stämmer, om det går bra att använda ändå eller om jag ska vänta till våren? Ska tillägga att jag har tillgång till kallgarage så utetemperatur är det enda som styr.

    /Haddouqe

  2. #2

    Re: lackskador Saab 9-5

    Helt korrekt under 20 tycker jag är det meningslöst att hålla på med lack lackstift.
    Men har du möjlighet att tillföra värme så funkar det typ hårtork.
    Om du bättrar med lackstift o sen kör med tork 5-10 minuter så ska det bli torrt.
    Det är en typ av 1 komp i lackstiften och den färgen torka väldigt fort med värme.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: lackskador Saab 9-5

    hej!
    la igen ett stenskott på taket förra veckan på min 9-5 använde värmepistolen för att förvärma och värma efter jag lagt på färg.och det funkar bra .

    mvh
    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  4. #4

    Re: lackskador Saab 9-5

    Tack för svaren!

    Då kanske jag ska avvakta till våren innan jag ger mig på detta. Dock kanske det är dumt att tänka så när det gäller Saab 9-5? Man ser ju åtskilliga av dem dagligen och generellt verkar det vara stor skillnad på rostbenägenhet från bil till bil. En del har ju helt prickiga huvar och bakluckor som inte är av denna värld medan andra "ovårdade" är helt rostfria. Tror att min tillhör den senare kategorin då den klarat sig bra från rost hittills. Vad anser ni, åtgärda nu direkt eller vänta till våren?

    /Haddoque

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: lackskador Saab 9-5

    jag skulle lägga på nu för att skydda och att det inte blir värre under denna tråkiga period,och sedan göra om i vår.

    jag skarapade bort all rost som jag kunde skrapa bort ,skrapade även upp skottet runt kanterna så det blev något större. sen tog jag och la grundfärg,la ett lite "toppigt lager med grundfärg för att "fylla" ,värmde med värmepistol,när det härdat så våtslipade jag grundfärgen,tog ett lager grund till dfter det,lät det torka innan jag tog lackstiftet,la även lacken med lite "topp" som jag sedan slipade ner.
    blev ett hyffsat resultat,har inte lacgt klarlack och polerat ännu men det kommer

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

Liknande ämnen

  1. Lackskador, vad är lämplig åtgärd?
    Av andre.m i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 12:47
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 00:04
  3. Lackskador, tips.
    Av Kimpaaa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 00:20
  4. Fixa till lackskador
    Av ArneAnka i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-12, 21:26
  5. Lackskador vad göres?
    Av iMPOSTER i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •