Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Bollman räddar en SAAB till (den dåren) - SÅLD

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Bollman räddar en SAAB till (den dåren) - SÅLD

    För mig räcker det inte med 5 bilar, fler måste till
    Nå, denna bil har jag faktiskt haft ögonen på i flera år. Tyvärr blev den övergiven på sin parkeringsplats när ägaren inte längre kunde köra bil, någon gång sommaren 2007. För någon vecka sen pratade jag med ägaren varvid han avslöjade att bilen var på väg till skroten.
    Jag gjorde väldigt klart för honom att något sådant inte kunde komma på tal. Så, jag erbjöd en tusenlapp och idag har jag hämtat hem den nya skönheten (vraket enligt min stackars mor och far som får ha dem på sin tomt tills mitt garage är klart...)

    Okej, vad är det jag har hittat nudå? Jo, en 900S -92, 3-dörrars, Talladegaröd. Elhissar, elspeglar, farthållare, taklucka, Webasto-värmare, AC konverterad till R134a, el-förarstol i tyg(!), Turbo-92-fälgar, automatlåda, handikappanpassad och full med vatten...
    Ja, tyvärr har takluckan läckt in så det är rätt vått inne i bilen, och mögligt på sina ställen
    Då bilen är ovanligt förskonad från rost så är min förhoppning att den skall få glänsa några år till. Fixa till och köra helt enkelt, inget extravagant. Jag kunde bara inte låta den gå till skroten.

    Vi fullbordar denna tråds första inlägg med bilder!


    På väg hemåt. Gårdagskvällen gick åt till att byta till vinterdäcken som låg i bilen, ni skall snart få se varför, samt suga ut så mycket vatten som möjligt ur den.


    Snygg LGF-skylt va?


    Hemma i garaget, här syns elstolen. Eftersom den är handikappanpassad så kunde det inte vara skinn, ägaren är förlamad i benen och med skinn så hade han ju bara halkat runt!


    Motorrummet, med nya AC-slangar (nåja, nästan nya, haha.)


    Webasto och R134a... och en massa mossiga löv






    Lyx-högtalare


    Alpine-stereo med CD-växlar-kontroll.


    Å titta här då! Alpine CD-växlare och slusteg till bakhögtalarna. Najs.


    Förarplatsen. Lägg märke till handgasen till vänster om ratten och den bekväma (hm) broms-spaken till höger.


    Anledningen till att den inte kom hem på sommardäcken. Praktiskt med däck man kan ställa var man vill utan att de rullar iväg, men inte direkt bekväma att åka på

    Så, det var allt för denna gång. Jag har satt min far i arbete på att kasta det gamla batteriet som såg förskräckligt ut samt göra sitt bästa för att få ut fukten ur bilen.

    Det lär väl inte bli mer bilder här förrän 2012, men med lite tur kanske man kan få en tur (höh) till sommaren 2012.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Jag trodde du hade tillräckligt med projekt. Men det ska bli kul att följa även detta
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Nu skall du inte vara sån
    Jag har ju egentligen bara ett projekt kvar; Malmö-9000. Men den vill jag ju skall bli tipp-topp och det har jag inte råd med riktigt än.

    Målet för mig är ju såklart att ha en av varje "major" modell SAAB gjort.

    92/93/95/96 - check (2-takt)
    99 - saknas
    900 - check (nu)
    9000 - check
    ng900/og9-3 - check (2st)
    og9-5 - check
    ng9-3 - saknas
    ng9-5 - saknas


  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Förresten har bilen redan fått ett smeknamn:
    Obelix

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Tummen upp Bollman, det är inte dårskap!
    Bra sådant i alla fall.

    Renovera du i din takt, har du något bra ställe att vara på?
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Målet för mig är ju såklart att ha en av varje "major" modell SAAB gjort.

    92/93/95/96 - check (2-takt)
    99 - saknas
    900 - check (nu)
    9000 - check
    ng900/og9-3 - check (2st)
    og9-5 - check
    ng9-3 - saknas
    ng9-5 - saknas

    Får man bara bort mossan och snyggar till insidan så lär det bli kanon! Är innertaket intakt efter all fukt?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Du vet att du är lite skadad va Patrik

    Som ex rekondare så drar det lite i polerar tarmen när man ser en sådan lack

    Hojta om du behöver nån hjälp/garage

    HH
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Innertaket hänger faktiskt inte alls! Frågan är ju vad som händer när det torkar
    Däremot så är tyget på takluckan som en väl begagnad wettexduk...

    Skadad? Jag? Nähä? Frågan är ju bara vad man skall ta sig till om det inte blir fler SAABar byggda... De sista är ju från 2011, de få som kom ut, och säg att de kan hålla i 20 år som bruksbilar, ja, då måste man titta efter något annat märke vid 2031...

    Jag gissar att lacken faktiskt är i rätt gott skick, trots allt. Han har haft sån där stenskottsskydd på huven, dörrarna är i rätt bra skick, finns ett hål vid backspegeln på förardörren och nederkanten på passagerardörren är lite kexig och så är bakluckans nederkant av det sämre slaget. Dock är bilen som helhet fantastiskt mycket bättre än 96an som jag räddade efter 20 år i en lada.

    Min förhoppning är att _allt_ skall funka på bilen, inklusive bensinvärmare och AC. Och den skall se lika snygg ut som när den kom från fabrik, eller bättre.

    En ny inredning står på önskelistan; i grått skinn med elstolar. Har alltid velat ha sådana.

  9. #9
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Trevligt.
    Du har tänkt å byta ut till fotpedaler antar jag?

    Edit: Såg nu att det vist fanns en bromspedal iaf, så det kanske bara är att ta bort handreglagen så funkar det som det ska annars?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Du saknar en äkta Hirsch.... hehe
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Trevligt.
    Du har tänkt å byta ut till fotpedaler antar jag?

    Edit: Såg nu att det vist fanns en bromspedal iaf, så det kanske bara är att ta bort handreglagen så funkar det som det ska annars?
    Såvitt jag minns brukar handikappanpassade bilar ha hand och fot reglagen parallellkopplade så att man kan köra bilen med både fotpedalerna och handdreglagen.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Jepps, de är parallellkopplade. Var rätt smidigt när vi bogserade hem, bara hålla lite lätt i bromsspaken så linan hölls sträckt. Fast det är inte så värst vackert så de kommer nog att plockas bort.
    Sen finns det en massa jäkla knappar hit å dit som jag inte vet vad de är till som nog också skall bort.
    Tyvärr hade han tappat bort fjärrkontrollerna till larmet (och jag tror det fanns en till värmaren också) så eventuellt får larmet ryka också. Har för mig de där gamla CarGuard kan strula när de blir till åren.

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Såna här "skrotprojekt" gillas.

    Är riktigt kul och se hur man (ganska lätt) kan få en bil som ser ut som denna och bli grymt fin genom bara polering, tvätt, byte av lite lister osv. Det jag menar är att man kan göra väldigt stor skillnad med inte så mycket pengar, utan mest tid.

    En sak är säker, det är hyffsat fullt under huven med både AC och bensinvärmare...

    Pssst, plocka bort extraljusen

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Det är lika bra att erkänna för sig själv att man har en sjukdom och leva med den! Kul med nya projekt! Hur stort garage ska byggas på din tomt?

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Inte byggas alls, jag bygger om uthuset, blir väl en 100kvm, med loft. Borde räcka ett tag. Finns ju plats att parkera en 4-5 bilar utomhus också så...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Inte byggas alls, jag bygger om uthuset, blir väl en 100kvm, med loft. Borde räcka ett tag. Finns ju plats att parkera en 4-5 bilar utomhus också så...
    Låter lagom längtar till jag får eget garage också, börjar bli snål om plats med alla saabar...

    Vad blir det till knutan? 2T kortnosen?

    S:en måste ju nästan bli vinterbil när du är klar, webaston måste ju få jobba!

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Den har ju klar potential till vinterbil, men fan vet om jag inte måste bygga om till manuell då, jag gissar att den kommer dricka på tok för mycket soppa med automatlåda och Lucas. Jag skulle ju helst vilja undvika T5-konvertering, finns ju så få kvar i originalskick, och dessutom med automat. Men nog hade det varit najs att slå på Webaston från huset när man vaknar och så komma ut till en varm och go bil

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Fritsla, västra Götaland
    Inlägg
    13

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Roligt att se nån som "orkar ta hand" om gamla bilar, och priset du gav får du väl igen om du skulle sälja bilen i delar

    Kommer följa denna....Lycka till!

    Lasse
    9-5 2.3 turbo SE 2001
    24000mil
    Tack för ett fantastiskt forum

  19. #19

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Bollman,

    Du får handikappanpassa dig så passar bilen bra! :-P

  20. #20
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Bollman räddar en SAAB till (den dåren)

    Kul projekt!
    Ska bli skoj att följa
    Jag har polerat en og900 i samma kulör i ungefär samma skick (förövrigt en 3dörrars i16 Automat - näst tröttaste bilen jag ägt ) och det ät VÄLDIGT belönande att ge sig på en sån lack, för den procentuella förbättringen går inte att beskriva ens

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. FormerMazda räddar en SAAB 9000 A50
    Av FormerMazda i forum Projekt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 19:59
  2. Bollman goes oldschool! SAAB 96!
    Av bollman i forum Projekt
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 14:09
  3. Bollman, en andra klassens moderator?
    Av Wigglo i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 08:00
  4. Bollman goes oldschool! Numera en diskussion om SSK!
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •