Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-3 aero -01 Slö/check engine

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    11

    9-3 aero -01 Slö/check engine

    Hej.

    Har sökt och skummat forumet men hittar ingen bra svar.

    De är så att jag har en 9-3 aero -01 som jag för 3 veckor sen fick chippad med biopower/steg1 och på bensin gick bilen som ett redigt monster. men förra vecka hälde jag i e85 i tanken och efter kört lugnt ett tag som han som chippade bilen sa man skulle göra så motorn hinner adaptera om sig för e85 så drog jag på lite och fan vilken vrid de va i bilen gick jätte bra hela vägen hem och från jobbet i 2 dagar sen på vägen hem från jobbet en dag förra vecka när jag skulle köra om en bil så blåste jag slangen till avlastningsventilen fixade de när jag kom hem. men sen dess har inte bilen haft samma fina vrid när man drar i väg. Sen när man tar bilen på morgonen och kör iväg och säg första bilen man kör om så man trycker i lite ordentligt är de nästan så den misständer och inte orkar sen blinkar check engine lampan till ett antal gånger. så kan de göra 2-3 gånger och sen är de lugnt och bilen går "som vanligt" fast känns lixom lite slöare.
    Jag provade att dra den batteriet och nolla boxen och då gick bilen bra första "uppstarten" sen morgonen efter va de samma sak när man körde iväg.

    Är de någon som har några ider eller nått man kan testa eller är de bara åka till någon som kan läsa ut felkoderna?

    21000milas servicen är gjord nyss så nytt soppa filter sitter de i bilen.

    Mvh David.

  2. #2

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    har råkat ut för nästan samma fenomen , förutom att mina symptom uppkom när jag tankat e85 körde ut ifrån macken och gasade iväg plötsligt misstände bilen kraftigt och motorlampan blinkade ett par ggr , efter det har bilen kännts segare , tömde tanken dagen efter och tankade fullt med 98okt , efter det gick den lite bättre men ändå inte alls lika bra som förut ! inte en susning om vad som kan va problemet

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    11

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Citat Ursprungligen postat av Herr_bralla
    har råkat ut för nästan samma fenomen , förutom att mina symptom uppkom när jag tankat e85 körde ut ifrån macken och gasade iväg plötsligt misstände bilen kraftigt och motorlampan blinkade ett par ggr , efter det har bilen kännts segare , tömde tanken dagen efter och tankade fullt med 98okt , efter det gick den lite bättre men ändå inte alls lika bra som förut ! inte en susning om vad som kan va problemet
    du har inte prövat att rycka batteri kablen efter du tankade vanlig soppa

    jag får helt enkelt tanka vanlig soppa nästa gång och hoppas att de blir bätre, sen ta ett snack med firman som chippade bilen om felet försvinner. eller åka och kolla vad de är som blinkar check engine.
    går bilen ner i nått "safe mode" eller nått när check engine har tänds? så de är därför den upplevs slöare.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Hej,

    Jag skulle testa att byta alla vacuumslangar, särskilt de mot torpedväggen, finns trådar om detta. Om en slang gått så kanske du har småsprickor i de andra som yttrar sig vid högre laddtryck> check engine och sämre gång.

    Kan vara värt och tetsta då det är billigt åtgärdat.

    Mvh
    Matte

  5. #5

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    du har inte prövat att rycka batteri kablen efter du tankade vanlig soppa

    jag får helt enkelt tanka vanlig soppa nästa gång och hoppas att de blir bätre, sen ta ett snack med firman som chippade bilen om felet försvinner. eller åka och kolla vad de är som blinkar check engine.
    går bilen ner i nått "safe mode" eller nått när check engine har tänds? så de är därför den upplevs slöare.[/quote]

    jorå jag tog bort minuskabeln över natten, och även satte i nytt batteri då det gamla va lite kinkigt. ingen skillnad

  6. #6

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Jag skulle testa att byta alla vacuumslangar, särskilt de mot torpedväggen, finns trådar om detta. Om en slang gått så kanske du har småsprickor i de andra som yttrar sig vid högre laddtryck> check engine och sämre gång.

    Kan vara värt och tetsta då det är billigt åtgärdat.

    Mvh
    Matte
    Har gått över alla slangar och även bytt slangen ifrån dumpventilen då den var dålig,
    motorlampan blinkade endast den ggn efter jag tankat och har inte tänts efter det , bilen går bara inte lika bra som förut , upplever den som att den inte laddar lika mycket som förut samt att den börjat misstända lite på tomgång. har provat att dra ur översta slangen på magnetventilen men det vart ingen skillnad tyckte ja

    Ska testa med en annan tändkasset och lmm å se om det inte är något av dem som är boven

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Sprucken intercooler ? Gavlarna i plast är kända för att ge med sig.

  8. #8

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Sprucken intercooler ? Gavlarna i plast är kända för att ge med sig.
    kör med alu intercooler så det är nog inte felet i mitt fall

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    11

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Jag skulle testa att byta alla vacuumslangar, särskilt de mot torpedväggen, finns trådar om detta. Om en slang gått så kanske du har småsprickor i de andra som yttrar sig vid högre laddtryck> check engine och sämre gång.

    Kan vara värt och tetsta då det är billigt åtgärdat.

    Mvh
    Matte
    Om man hade läcka någon stans borde inte de ställa till de med lambda värdet?
    Jag har open sid och enligt den så ligger den perfekt på 0 under en fullrigister repa från typ 2200/2300rpm till ja där man slutar. eller de kanske inte går att lita på?

    men jag har tänkt tanken att byta ut mina slangar med för de var ganska dåliga.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Kolla stiften.
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    11

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Nya slangar men fortfarande samma bekymmer.

    prosty, kollade stiften förra veckan när de började och då såg dom bra ut, har ett paket nya liggandes kan ju iofs slänga i dom och se om de blir skillnad så har vi uteslutit de med.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Vettigt att göra så. Stift är inte alltid dåliga bara för att de ser bra ut.
    Du har provtryckt den? Är bypassen tät?
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    11

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Citat Ursprungligen postat av prosty
    Vettigt att göra så. Stift är inte alltid dåliga bara för att de ser bra ut.
    Du har provtryckt den? Är bypassen tät?
    Will do, just nu jobbar man lite dummt så får bli till helgen eller torsdag eller nått.

    hur gör ni när ni provtrycker? jag funderar på om man bara kan ta en plåtbit i säg en Majsburk som va perfekt och sätta en däck ventil och trycka i slangen som går in i intercoolern?

    hur kollar man bypassen? skall de vara tät om man bara plockar den den? eller är de bara tät när de är tryck i slangen?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    11

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Liten (stor) uppdate,

    i går provade jag nya tändstift bcpr7es-11 ingen märkbar skillnad CE blinkar fortfarande.
    i dag lånade jag pappa tändkasset från hans bil och då gick bilen som fan passade även på att sätta i min laddtrycksmätare och dra åt fan om jag blev förvånad laddade lite över 2 bar siden säger 1568 när den står på Pdif så då undrar jag är detta normalt? eller är luftmassemätaren kass också?

    http://www.youtube.com/watch?v=nInRy-M- ... dZqxNuNOeD

    Filmade mätaren lite när jag körde man ser ju mätan men mer häftigt en så är de inte.

    Sen inte nog med mina bekymmer upstår nått annat mysko ljud när jag kör av stora vägen vid ca 0.5 bar låter nästan som någon lägger en höljud fis vad är detta för ljud?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    11

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Felet åtgärdat, Överladdet berode på trasig styrbox, rycking gång/slö berode på trasig lmm. i fall någon annan får samma problem.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Skönt att det löste sig även om det lät som en ganska dyr affär. Även väldigt bra att du skrev lösningen här så att nästa har nytta av det.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Trasig styrbox? T7-lådan?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    11

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Trasig styrbox? T7-lådan?

    Mvh
    Jupp, styrboxen till tändning/bränsle

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: 9-3 aero -01 Slö/check engine

    En gammal svartfot?

    Samma program nya och gamla boxen?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. 93 aero -99 med lysande check engine
    Av BZH979 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 22:40
  2. check engine 9-3 aero
    Av densvenske i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 10:59
  3. TCS OFF, CHECK ENGINE 9-3 aero 01a
    Av J.Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 23:21
  4. Check Engine 9-5 aero -00
    Av Folke_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 10:50
  5. Check engine 9-5 Aero-00
    Av Hjudet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 11:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •