Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

  1. #1

    Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Hej !

    Jag har en SAAB 9-5 2,0T Biopower 2006 8700 mil. Bilen är skött med olja var 1500 mil.
    Nu när det har blivet kallare hör man kedjan vid start i 1 till 2 minuter.
    Har jag använt motorvärmaren så är kedjan tyst eller om jag startar bilen efter några timmar. Kedjan är helt tyst när motorn är varm.
    Kedjan är mätt på Saab 9 mm och dom säger att det är normalt innan alla släper och kedjan är full av olja. Oljetyryck är också mätt. Ny olja Mobil 0-40 och SAAB filter När det är varmare ute är kedjan tyst.
    Jag startat våran bil på jobbet och där är och lite rassel i ventilkåpan vid start.
    Min fråga är detta normalt?


    Rickard.
    Rickard Lundgren.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Lundgren
    Hej !

    Jag har en SAAB 9-5 2,0T Biopower 2006 8700 mil. Bilen är skött med olja var 1500 mil.
    Nu när det har blivet kallare hör man kedjan vid start i 1 till 2 minuter.
    Har jag använt motorvärmaren så är kedjan tyst eller om jag startar bilen efter några timmar. Kedjan är helt tyst när motorn är varm.
    Kedjan är mätt på Saab 9 mm och dom säger att det är normalt innan alla släper och kedjan är full av olja. Oljetyryck är också mätt. Ny olja Mobil 0-40 och SAAB filter När det är varmare ute är kedjan tyst.
    Jag startat våran bil på jobbet och där är och lite rassel i ventilkåpan vid start.
    Min fråga är detta normalt?


    Rickard.
    Är du säker på att det är kedjan du hör?

    Jag antar att det är kedjesträckaren de har mätt till att den är 9mm ute, det är i så fall extremt lite, typ nära när motorn är ny?

    Det finns en del andra saker som kan låta hyfsat lika kamkedjerassel. Missljud från generatorn, vattenpumpen, multidrivremmen m.m.

    Är sträckaren ute endast 9mm så ska det tamejtusan inte kunna rassla från kedjan. Jag sticker kanske ut hakan här?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    SAAB har lyssnat på bilen och menar att ljudet kommer från kedjan. Det skulle inte vara något att brysig om . Det var normalt innan släperna och gummit i kåpan var fulla av olja. Men jag tycker att ljudet är tråkigt att lyssna på när bilen startas.
    Jag skulle vilja felsöka mer men då krävs det att man river ner allt.
    Spännaren bytte på min begäran men ljudet är kvar.
    Rickard Lundgren.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Jag har också ett knackande metalliskt ljud från vänster sida av motorn (om man står framför bilen) Precis på vänster sida av toppen och det är bara när bilen kallstartas.
    Blir orolig för om det kan vara ventiltryckarna eller ngn balansaxellager eller dyl.
    Ljudet finns även kvar när bilen blir varm men mycket mycket svagt (man lyssnar nog extra noga när man vet att det finns där.)
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  5. #5

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Jag var på SAAB i dag och pratade och dom menar att byte av plastskenan i ventilkåpan
    skulle lösa rasslet. Vad tror ni ?
    Rickard
    Rickard Lundgren.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Personligen ställer jag mig frågande till att kamkedjan skulle rassla om det angivna måttet stämmer och spännaren är hel.
    Då är ju kamkedjan spänd hela tiden och borde inte kunna rassla.

    Min 9-3 -00 var knäpp tyst i kedjan vid 15.000 mil och då var kedjespännaren ute 16,5 mm. Max 15 mm får det enligt SAAB vara. Efter byte till nya kedjor, släpskenor, drev mm är spännaren 10,4 mm ute 2300 mil efter bytet. Dina 9 mm efter knappt 9000 mil verkar väldigt lite tycker jag. SAAB borde ju veta hur man mäter men en extrakoll kan kanske vara idé att göra.

    Fast byte av glidskenan i ventilkåpan kan inte kosta mycket så gör det så får du ju veta om det är orsaken. Då kan dom ju också känna om kedjan verkar "slapp" mellan kamkedjedreven.

    Per L

  7. #7

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Jag får kontakta SAAB och se hur vi ska gå vidare. Har trygga mil med trygghansa så skulle byte av kedjan vara aktuellt så får jag stå för 25%.
    Men skulle inte en kass kedja eller skenor föra liv även när motorn är varm ?

    Rickard
    Rickard Lundgren.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Lundgren
    Jag får kontakta SAAB och se hur vi ska gå vidare. Har trygga mil med trygghansa så skulle byte av kedjan vara aktuellt så får jag stå för 25%.
    Men skulle inte en kass kedja eller skenor föra liv även när motorn är varm ?

    Rickard
    Min erfarenhet (iofs från två st gamla 9000 med många mil på mätaren) är att kedjan rasslar betydligt mer med varm motor/motorolja jämfört med kall motor/motorolja.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Lundgren
    Jag var på SAAB i dag och pratade och dom menar att byte av plastskenan i ventilkåpan
    skulle lösa rasslet. Vad tror ni ?
    Rickard
    Jag har också fått det rådet, fast av en vänlig herre här på forumet.
    Kan tillägga att det var den enda sak som jag INTE bytte vid kamkedjejobbet...

    Har också lite rassel vid kallstart, har bara inte orkat byta gummiskenan än.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Det är inte lyftarna som skramlar innan de fått upp oljetrycket då??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Hej!

    Nån som har ett film klipp där man kan höra hur en kedja raslar ?
    Skulle kolla om jag har något sånt ljud..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Jag har nu mätt spännaren skälva och måttet var 10mm och tagit tiden vid ett par tillfälle hur länge ljudet hörs. Ljudet hörs i ca 2 minuter.
    Jag lyssnade med hjälp av en trädgårdsslang och ljudet kommer från övre delen av ventilkåpan. Jag är helt övertygad att ljudet kommer från kedjan.
    Jag väntar nu besked från Saab i Hörby och trygghansa om det går på försäkringen.
    Saab i Eslöv tyckte att ljudet var normalt vid start innan alla släper är fulla av olja.
    Vad Saab i Eslöv sa att man ska inte lyssna på ljudet på en kall motor utan på när motorn är varm.
    Om inte försäkringen tar kostnaden så byter jag skenan i ventilkåpan och testar.
    Vad jag har sett i min service bok nu är att en service är överskriden med 200 mil.
    Hoppas att det inte blir några problem.
    Rickard Lundgren.

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Kamkedja Saab 9-5 rasslar vid kallstart.

    Hej!

    Gummi/plast skenan som sitter i ventilkåpan byte ja då ja hade problem med rassel vid start och ljudet försvann, kan säga det att skenan som satt där var stenhård den sprack när man böjde på den. Den nya var fast men mjuk och böjbar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Hej och ursäkta för trådlyft men idag så hörde jag ett ljud ifrån motorn när den var kall men inte när den var varm. Är det denna skenan du menar ?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90..._30518277.html

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av SaabVolvo Visa inlägg
    Hej och ursäkta för trådlyft men idag så hörde jag ett ljud ifrån motorn när den var kall men inte när den var varm. Är det denna skenan du menar ?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/90..._30518277.html
    Precis den.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Precis den.
    Antar att kedjan trycks lite just på denna sak, denna nya som de säljer är väl lite mer i gummi stuk.
    Den gamla brukar vara stenhård. Då är det nog så att det smäller lite.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71
    Vad kör du med för motorolja? Motorn kan gå tungt vid kallstart och rassla en stund om man använder en motorolja som är lite för tjock eller inte klarar kylan ordentligt.
    9-5 vector sedan -06

  18. #18
    5-w40 har jag i, bytte för 600mil sedan.

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 2.0t skramlar och rasslar
    Av Alt_f4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 20:00
  2. Ny Kamkedja rasslar [film] (servopump)
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 13:00
  3. Kamkedja eller växellåda som rasslar vid lågvarv+belastning?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •